Jump to content

2 lata z życia Dekodera lub historia o tym, jak szyfr GSC padł


Pancerniak
 Share

Recommended Posts

 H1XFfuIl1pw.jpg

A był w ogóle szyfr? Dwuletnie oszustwo, zwycięzcy z góry ustaleni?

W tym artykule postaramy się obalić niezdrowe podejrzenia dotyczące szyfru. Informacje będą przekazywane z «pierwszej ręki», z ekskluzywnymi komentarzami osób, które stworzyły szyfr, oraz ludzi, którzy tworzyli zasób, który zjednoczył pod swoim sztandarem fanów wszechświata, fanów deszyfrowania i innych zaangażowanych osób. Powiemy, co doprowadziło do ukochanego schowka w centrum Strefy.

 

Trochę historii

 

1zQExKTQ5zg.jpg

Niczego nie przypomina? (kadr z filmu «Stalker» A. Tarkowskiego 1979)

Cytat

«Stalker» - przewodnik po zabójczych miejscach, łowca przedmiotów o anomalnych właściwościach.

Po raz pierwszy w tym sensie słowo to zostało użyte przez radzieckich pisarzy Arkadego i Borysa Strugackich w ich fantastycznej opowieści «Piknik na skraju drogi». Idea «emisji» anomalnej energii, zmieniającej przestrzeń/materię wokół, nie do poznania, wyemigrowała z opowieści «Zapomniany eksperyment». Nie podejmujemy się twierdzić, ale instalacje psioniczne wpływające na świadomość ludzi, być może, i w ogóle wpadli z «Zamieszkanej Wyspy» («Обитаемого острова»).

Z naszej wycieczki można wywnioskować, że uniwersum gier «S.T.A.L.K.E.R.» to udana symbioza motywów wspomnianych wyżej prac braci Strugackich i własnych pomysłów twórców.

 

Szyfr ogółem

 

Szyfr był interesujący i odwracał uwagę od codziennej rutyny. Otrzymał on wiele krytyki i negatywnych opinii ze strony społeczności, ale był przez nią równie bardzo kochany. Nie można powiedzieć, że był bez skazy. Nie, i to nie mogło być zgodne z definicją. Zawsze są błędy, decyzje zrozumiałe tylko dla wtajemniczonych i tym podobne.

Istotą tego wydarzenia jest to, że ludzie znów mają nadzieję na rozwój uniwersum. Znaczna część społeczności zastała «czekalkerstwo» na grę «Cień Czarnobyla» w bardzo młodym wieku. Wydarzenie, takie jak szyfr, pozwoliło w nieludzki sposób przyłączyć się do ruchu stalkerów, co można było zobaczyć jedynie w raportów dziennika Igromania (pamiętajmy o drukowanej wersji) z zerowych lat. Odnakko przeoczył to zjawisko ze względu na powyższy czynnik, wielu nie wiedziało o grze, a ktoś dotknął jej tylko stycznie w tamtych cudownych latach. Rozwiązując tajemnicę szyfru, mogliśmy sami stawić czoła tym emocjom, poczuć napięcie w powietrzu i utorować sobie drogę do miejsca, w którym być może, mógłby istnieć ślepy zaułek w postaci fałszywej wersji lub odwrotnie, bogatego łupu.

Мы построим свою версию…

Zbudujemy naszą wersję...

Podczas wydarzenia ogromna liczba osób rzuciła się, aby ponownie zagrać w grę, badać różne małe rzeczy i zagłębić się w lore. Jest to podobne do poszukiwania artefaktu w grze: postęp w kierunku celu, którego sukces częściowo zależy od szczęścia idącego, poszukiwania tego samego spełniacza życzeń.

Wiele, oczywiście, okazało się nie tym, czego się chciało. Nie pokazano nam teasera ani trailera, prawie żadnych nowych informacji nie otrzymaliśmy, ale osobiście wydaje nam się, że nie o to chodzi. Społeczność zjednoczyła się pomimo różnych, czasem wręcz przeciwnych ludzi. Wszyscy pracowali jak jeden mechanizm, jak dekoder, za pomocą którego Striełok otworzył laboratorium «Świadomości-Z», aby odkryć prawdziwy sekret Strefy. My sami byliśmy w niej tylko kołami zębatymi, śrubami, obwodami elektronicznymi: każdy wykonywał funkcje, które mógł. Mieliśmy własną zagadkę, którą trzeba było rozwiązać.

[WIDEO]
Czasami teorie były fantastyczne, ale niestety nie wszystkie z nich miały się spełnić.

Dekodować — to bardzo «łatwo» i «prosto», szybko zrozumieli członkowie discord-serweru «2.0.2.1. Рентген».

Obejrzyjcie «Grę tajemnic», poczytajcie o projekcie «Cicada 3301» («Цикада 3301») uzbrajając się ASCII, stosując metody logiczno-kombinatoryczne i oczywiście szyfrowanie kluczem prywatnym, a potem...

Засуньте себе в…

Wsadźcie sobie...

Nie, serio, nie będziemy tego wszystkiego potrzebować i powiemy dlaczego...

 

To mój 2.0.2.1. Rentgen…

Два года из жизни Дешифратора или история о том, как шифр GSC пал, obraz №5

Zacznijmy historię od samego początku. Szyfr pojawił się wraz z zapowiedzią gry i uruchomieniem strony stalker2.com. Umieszczono na nim słynny obraz 2.0.2.1, który wywołał wiele różnych plotek, domysłów i refleksji. To prawda, że nie wszyscy nadal wiedzieli, co naprawdę za nim stoi. Niektórzy fani przypuszczali, że to data premiery. Inni uważali, że to data zwiastuna. Jeszcze inni zbudowali teorie spiskowe...

Jednak 29 maja 2018 roku pojawiło się potwierdzenie, że to kod, a 6 lutego 2019 roku pierwszą część rozwiązał Aleksiej Ryżenkow, co wywołało prawdziwe podekscytowanie i przypływ nowych sił wśród społeczności fanów. Pierwsza część trwała 267 dni, ale to nie jest rekord, najciekawszy był przed nami.

Zróbmy małą klauzulę, że po każdej części szyfru zostanie opublikowany mini wywiad z osobą, która go rozwiązała.

Два года из жизни Дешифратора или история о том, как шифр GSC пал, obraz №6

Cztery dni później strona została zaktualizowana, dodano grafikę i nową kompozycję muzyczną, w której znalazły się notatki z menu głównego «S.T.A.L.K.E.R. Cień Czarnobyla». Ruch w kierunku rozwiązania był kontynuowany...

[WIDEO]

Deszyfratorzy ponownie przedstawiły teorie i wdały się w gorącą debatę. Codziennie to samo.

 

Do gry włączył się discord-serwer «2.0.2.1. Рентген», gdzie pozostałe trzy części szyfru zostały rozwiązane, przejdźmy więc do lirycznej dygresji na temat jego powstania:

Cytat

Wszystko zaczęło się pewnego pięknego ranka, kiedy trio TheOldMaestro (aka Melomaniac), de_Bug, Jarvizion, postanowiło wziąć stery w swoje ręce i zostawić ślad w historii szyfru. To właśnie wtedy, w sierpniu 2019 roku, narodził się (nie boję się tego słowa) pojedynczy organizm dekoderów (wówczas jeszcze nowicjuszy), który szybko potrafił rozwiązać główną zagadkę Strefy i dostać się do upragnionego łupu.
Wszystko zaczęło się na małą skalę: 10-15 osób i kilka kanałów.
Bliżej nowego roku było już 150 uczestników, na serwerze pojawili się menedżerowie społeczności GSC, co znacznie podniosło morale społeczności.

Różnica między tym serwerem a resztą polega na tym, że jego użytkownicy byli jednymi z pierwszych, którzy gromadzili i organizowali odpowiedzi twórców i teorii w jednym archiwum, a także udostępniali go wszystkim, aby mogli szybko dołączyć do pracy.

Druga część kodu była najdłuższa, wywołała też największe oburzenie i jednocześnie radość z rozwiązywania. W tym okresie deszyfratorzy pracowali na granicy swoich możliwości, anglojęzyczni mieli pewne trudności, ale bardzo dobrze klasyfikowali wszelkie otrzymane informacje. Dla wielu alfabet Morse'a brzmiał w ich głowach zarówno we śnie, jak i w rzeczywistości (a dla niektórych nawet w środku nocy - z samochodu za oknem).

Przed łącznikiem: 27 kropek i 28 kresek
Po: 125 punktów i 119 kresek
Sam łącznik: 4 kropki i 2 kreski
Łącznie: 305 znaków (149 łączników i 156 kropek).

Ludzie liczyli wszystko, co mogli. Zagłębiliśmy się głębiej w matematykę, policzyliśmy pyłki na miejscu (główne 58 i 48 otworów w masce gazowej) i tak dalej, i tak dalej...

Piosenki komiczne były nawet dedykowane szyfrowi:

Anarxolis - Шифр (2020, пародия на "Моя оборона")

 

Część drugą rozwiązano 11 lutego 2020r. (rok i 5 dni po odgadnięciu części 1) przez Miszę Malewicza.

Два года из жизни Дешифратора или история о том, как шифр GSC пал, obraz №7

Od tamtej pory sprawy toczyły się trochę łatwiej. W ciągu jednej nocy (a raczej kilku godzin) uczestnicy (pierwszy to DEESMACH) byli w stanie znaleźć niezbędne hasło do strony i uzyskać ostatnią część szyfru. Co należało z nią zrobić, pozostało niejasne. Gracze zaczęli wyrażać niezadowolenie i budować różnorodne teorie z nową siłą.

Два года из жизни Дешифратора или история о том, как шифр GSC пал, obraz №8

 

Tutaj możesz zobaczyć przykłady prac nad zbieraniem informacji i podsumowaniem ich:

Spoiler

Eaci7Oc2gug.jpg

HMoxdfiN7aw.jpg

Xdz8fRd-OFg.jpg

5qFbpYVPIVw.jpg

 

Na szczęście lub niestety, w świetle pewnych okoliczności, w tym momencie liczba uczestników na discordzie wzrosła z 200 do 1500. To mocno uderzyło w już zorganizowany zespół i dodało pracy, aby wyjaśnić istotę nowicjuszom. Było dużo szumu, spamu, a to również mocno uderzyło w administrację (ale nie w Collector'a, znał wszystkie polecenia bota, ale używał tylko jednego). Ilość pracy znacznie wzrosła. Każdy chciał nagrody, ale większość nie starała się nic robić, nie badać już znanych faktów i sprawdzonych wersji. Dla ułatwienia nawigacji, zarówno potwierdzone, jak i niepotwierdzone teorie zostały osadzone w wiadomościach czatu.

Od tego czasu coraz trudniej było wybrać i znajdować naprawdę wartościowych ludzi, tworzyć pewną przestrzeń dla swoich myśli, tak aby mogli nie tylko siedzieć na zalanym czacie ogólnym, ale także podążać do celu. Jednak 18 lutego 2020 roku (6 dni po rozwiązaniu części 3) szyfr rozwiązał mężczyzna o pseudonimie «Шилов». Hurra, towarzysze.

Два года из жизни Дешифратора или история о том, как шифр GSC пал, obraz №13

Spoiler

YlpjQD1D_zs.jpg

МелоБАН jest dziś miły i nikogo nie banuje

 

DsgHSU-neUw.jpg

AGKBW4KZZKs.jpg

VNQ7p45fWo0.jpg

Twoje oko może być tutaj

 

Reakcja ludzi

 

Nie wszyscy dzielili radość ze zwycięstwa, chociaż była ona dla wszystkich. Niektórzy ludzie wylewają swoje żale w zjadliwych komentarzach i teoriach spiskowych. Ktoś poświęcił ogromną ilość czasu i wysiłku na rozwiązanie, ale ostatecznie nic nie zostało, jego oburzenie można zrozumieć. Ktoś spodziewał się więcej po szyfrze: więcej nagród, informacji o «S.T.A.L.K.E.R. 2». Albo nawet czegoś, co wykracza poza wyimaginowanych skutków. Warto oddać hołd twórcom - potrafili zainteresować i zaangażować w proces znaczną część społeczności stalkerów.

GPuyv5xO4YA.jpg

Dowiedzieliście się? Zgadzacie się?

Spoiler

W3-iz0VAgm4.jpg

 

Pod wieloma względami to, co negatywne, wiąże się z niezwykle powierzchownym i subiektywnym ujęciem całego procesu rozwiązywania. Krótkie filmy na YouTube i artykuły w tematycznych społecznościach po prostu nie oddawały skali wydarzeń, które miały miejsce w Internecie na całej drodze istnienia szyfru. W szczególności na serwerze discord-serwerze «2.0.2.1. Рентген», a także wiele innych rozmowach na VKontakte i społecznościach anglojęzycznych.

Oczywiście na pytanie «Czy był szyfr?» każdy czytelnik lub obserwator odpowie sobie - na podstawie swojej percepcji. Ale mimo wszystko była to dla nas długa, trudna i ciernista droga. Ktoś przyszedł wcześniej, ktoś później.

Ale dla deszyfratorów szyfr był, jest i będzie.

Anarxolis 2.0.2.1. (2020)

 

A teraz najciekawsza część - GSC.

Menadżerzy społeczności udzielił nam kilku odpowiedzi na pytania. Załączmy je tutaj.

Cytat

Pytanie: jak przeżywaliście taką aktywność w grupie i napływ wiadomości. To jest kolosalna praca.

- Taka liczba wiadomości nie była dla nas zaskoczeniem. Spodziewaliśmy się wzrostu i byliśmy na to gotowi. Pomimo dużej ilości wiadomości kochamy naszych fanów, a komunikacja z nimi jest dla nas zawsze radością.

Pytanie: A co z prezentami w grze dla tych, którzy rozwiązali szyfr? Czy wpłynie to w jakiś sposób na rozgrywkę, czy będzie po prostu czysto-kosmetyczne?

- Nie możemy powiedzieć dokładnie, co to będzie, aby utrzymać intrygę. Jedno jest pewne - nasz prezent nie wpłynie na rozgrywkę.

Pytanie: Po co stworzono szyfr? Kto dokładnie to wymyślił i co chciał dostać od szyfru?

- Trudno zapamiętać, kto go wymyślił, ale krążą legendy, że pomysł zgłosił ktoś z programistów. Głównym celem było zapewnienie rozrywki i zjednoczenie naszej społeczności, a także umożliwienie jej zagłębienia się w świat gry Strefy, dokładne zbadanie go i zapamiętanie wydarzeń, które już miały miejsce, szukając rozwiązania szyfrującego.

Pytanie: Czy były jakieś teorie, które w jakikolwiek sposób pamiętasz? Opowiedz jedną z nich.

- Przez cały czas otrzymywaliśmy setki tysięcy różnych pomysłów i teorii. Na przykład jeden z pamiętnych był związany z latami szkolnymi Siergieja Konstantynowicza. Porównano różne znane fakty i wydarzenia z życia Siergieja Konstantynowicza z szyframi.

Pytanie: Jak często spotykałeś się z tak dziwnymi teoriami, z powodu których odczuwałeś pewne zdumienie?

- A takich teorii było bardzo wiele. Począwszy od teorii o UFO i Yeti, a kończąc na tajnych organizacjach religijnych i naukowych.

Pytanie: Czy spodziewałeś się, że gracze zaczną łączyć się w grupy, a nie pracować jeden po drugim, ponieważ wielokrotnie wspominałeś w swoich postach, że będzie tylko jeden zwycięzca?

- Mieliśmy nadzieję, że wszyscy będą razem pracować. W końcu jednym z naszych celów było zjednoczenie naszej wspaniałej społeczności. Ale efekt, który wyszedł, bardzo nas zaskoczył. Sposób, w jaki nasza społeczność zjednoczyła się, aby osiągnąć ten cel, jest bardzo inspirujący. I tym przyjemniejsze jest to, że utworzone wspólnoty nadal istnieją, bo każdy znalazł w nich przyjaciół i towarzyszy. To może tylko inspirować.

Pytanie: Jak możesz odnieść swój scenariusz do życia?

- Jeśli mówimy o szyfrze jako całości, wszystko poszło mniej więcej tak, jak planowaliśmy. Dzieje się tak, jeśli nie bierzesz pod uwagę czasu rozwiązania niektórych etapów szyfru. Liczyliśmy, że druga część zostanie rozwiązana znacznie szybciej, a ostatnie etapy zajmują trochę więcej czasu. W końcu, gdy tylko druga część została rozwiązana i znaleziono schemat poszukiwań wskazówek, wszystko skończyło się dość szybko.

Pytanie: Czy mieliście plan działania, jeśli utknęlibyśmy z kodem i stracilibyśmy nim zainteresowanie?

- Ani przez chwilę nie wątpiliśmy w naszą społeczność. Było wiele nieoczywistych wskazówek, więc byliśmy pewni, że jedna z nich poprowadzi kogoś właściwą drogą.

Pytanie: Zdjęcie, które otworzyło się po frazie kluczowej, zostało zrobione 16.12.19

Jeden z naszych towarzyszy zapytał: "Czy moglibyśmy uzyskać wcześniej dostęp do zdjęcia, zanim odgadliśmy frazę", na co Rokfor powiedział, że odpowie na to dopiero po rozwiązaniu kodu.

Myślę, że nadszedł czas. Mógłby czy nie?

- Koncepcja i samo zdjęcie zostały przygotowane z wyprzedzeniem, data w tym pliku to data jego ostatecznej edycji.

Oczywiście monitorowaliśmy i kontrolowaliśmy proces rozwiązywania kodu i po kolei otwieraliśmy kolejne etapy. Dopóki witryna nie została zaktualizowana, nie byłbyś w stanie uzyskać dostępu do zdjęcia.

Pytanie: Nie pytamy kiedy, pytamy, czy w ogóle będzie kiedyś zdarzenie podobne jak szyfr?

Да-да, это их ответ…

Tak, tak, to jest ich odpowiedź...

 

P.S. Oddzielnie chciałbym wyrazić wdzięczność wszystkim osobom, które wspierały nas przez cały proces rozwiązywania kodu.
W szczególności - Антишнапсу za plotki i reklamę serwera.
Михаилу Малевичу i Шилову, którzy odkryli ostatnią część szyfru, za reklamowanie serwera w przypiętych wpisach u siebie na stronie.
Grupie «SMNS Games» - za rozpowszechnianie informacji o naszym istnieniu.
Podziękowania dla działu PR GSC, a w szczególności dla osób bardziej znanych jako «Ocher», «Rock_4», «Tapik», «benjamin-13», «Angrymoderator».
Specjalne podziękowania dla Zachara Bocharowa za pogodzenie się z Jarvizionem na PW w Telegramie. My też to znosimy. JESTEŚMY Z TOBĄ.


Z poważaniem dla działu literackiego discord-serwera  «2.0.2.1. Рентген» , a także muzyka Anarxolis. Wszelkie prawa zastrzeżone (c).

 

Źródło: VK

 

  • Super 1
  • Dodatnia 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.

Comunity