Skocz do zawartości

Wywiad z Dimakiem - twórcą Powrotu Szramy


kobal

Rekomendowane odpowiedzi

Autor fabularnej modyfikacji "Powrót Szramy", zgodził się odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących prac nad pierwszą częścią, jak również planów na przyszłość. Wywiad przeprowadził portal http://ap-pro.ru/

AP-Production: Dzień dobry, przedstaw się, proszę, i opowiedz trochę o sobie naszym czytelnikom.

dimak: Dzień dobry! Mój nick to - dimak, a w życiu Andriej. Żyję, pracuję. Mam 39 lat. Żonaty, mam trójkę niepełnoletnich dzieci. Moddingiem zajmuję się od 3 lat .

AP-Production: Jak doszło do modowania «S.T.A.L.K.E.R.»?

dimak: Jeżeli tak dokładnie, to «S.T.A.L.K.E.R.» początkowo mi się nie spodobał, 3 razy podchodziłem, ale dopiero za 4-tym tak mnie wciągnęło w Zonę, że nawet nie wiedziałem kiedy, a stałem się fanatykiem tej gry. Gdy zetknąłem się z modami, od razu przyciągnęło mnie do modowania. Najpierw robiłem dla siebie, później pomagałem innym, a potem jeden gość z forum Stalker-Portal zaproponował mi zrobienie własnego moda, a jeszcze trochę później zaproponował Szramę, jako przedłużenie fabuły Czystego Nieba, ale na silniku Cienia Czarnobyla. Tak od razu nie podjąłem tego tematu, ponieważ pracowałem wtedy nad addonem do «NS 2010», ale później zdecydowałem się na taki krok.

AP-Production: A dlaczego zdecydowałeś się przedłużyć akurat tę historię?

dimak: Tak po prawdzie, to nie wiedziałem od czego zacząć. Najpierw zebrałem ekipę, ale w ekipie było mało takich, którzy rozumieli by skrypty, za to pomysły były, jeden lepszy od drugiego. Pierwsze, co mi się rzuciło w oczy, to praca Nikołaja avast. On zrobił autobiografię Szramy, i na tym już łatwiej było budować fabułę jako kontynuację jego historii.

AP-Production: Dlaczego mod jest napisany na platformę Cienia, a nie na CN?

dimak: Silnik Cienia Czarnobyla jest najodpowiedniejszy dla większości modderów. Wielu by się ze mną zgodziło w tym temacie. Jako podstawa moda posłużył popularny mod do Cienia Czarnobyla – «AMK 1.4.1». Przyzwyczaiłem się już pracować na tej podstawce, ponieważ pozwala szybko wykorzystać istniejące już skrypty do budowy nowej fabuły, jak również do budowy ciekawej gry.

AP-Production: Scenariusz do moda pisałeś sam, czy też ktoś ci pomagał?

dimak: Pomagali, oczywiście, chłopaki, ale w zasadzie pisałem sam. Zazwyczaj, kiedy mam mapę przed oczyma, to do głowy przychodzą różne myśli o fabule. Wiele oczywiście przerabiałem, ponieważ zawsze, w czasie pracy, pragnie się zrobić lepiej i efektywniej. Silnik jest kapryśny, i często powstają problemy, lecz myśli, by to zostawić i rzucić w diabły, nigdy nie miałem, ponieważ chcę całą fabułę doprowadzić do końca, nawet ewentualnie zrobić 3 części.

AP-Production: Wspomniałeś, że na samym początku powstała ekipa. Więc prace nad modem prowadziła ekipa, czy tylko ty sam?

dimak: Ekipa nazywała się USSR-TEAM, i było tam sporo sprzeczności, aż do dużej mapy z wszystkimi lokacjami CN, ale później po prostu wycinałem mapę z soljanki, i na czystą mapę z wybranej przeze mnie lokacji, narzucałem czystego moda AMK.1.4.1. Dalej musiałem oczyścić all.spawn z ograniczeń oryginału gry. Pierwsze wycinałem na Kordonie, Wysypisku, i zacząłem nakładać nową fabułę. Podstawową część moda zrobiłem w pojedynkę, i tylko kolega Buustu mi pomógł z przezbrojeniem Zony. Także, z pewnymi modelami, pomogli mi chłopaki, których wskazałem w napisach i w samym opisie moda, i jeśli to było możliwe, wskazałem twórców tych modeli. Bardzo dużą rolę odegrali doświadczeni testerzy. Jestem im bardzo wdzięczny, ponieważ to oni znajdują dziury w grze, których nawet doświadczony modder zwyczajnie nie dojrzy. Zwłaszcza jestem wdzięczny testerom z forum "Боевой народ".

AP-Production: Zdarzały się takie chwile, kiedy niemożliwe były prace nad fabułą?

dimak: Problemy były oczywiście, lecz nie byłem nastawiony na niepowodzenie i pchałem naprzód. Są problemy z internetem, ale wszystko w końcu się rozwiązuje, i teraz, kiedy w zasadzie mod przyjęto na wielu forach, czekam na opinie graczy i poprawiam niedoróbki 1-ej części. Po premierze, spotkałem się też z chłopakami, którzy mi pomagają i podtrzymują fora. Bardzo jestem im wdzięczny, i mam nadzieję, że modyfikacja będzie jeszcze miała swoją własną ekipę, i «S.T.A.L.K.E.R.», nasz legendarny» S.T.A.L.K.E.R., nie umrze.

AP-Production: To w danej chwili pracujecie jako zespół?

dimak: Na razie nie, ja tylko dużo poprawiam, by już więcej nie było takich braków, ale później, na zimę, kiedy czasu na modding będzie dużo więcej, myślę, że nad modem będzie pracował pełnowartościowy zespół.

AP-Production: Pracujesz nad 2-gą częścią twojej modyfikacji?

dimak: Na razie nie, tylko korekty. Ale mam zebrane materiały, i druga część będzie powstawać szybciej od 1-ej części, co najmniej 2 razy szybciej, ponieważ w 1-ej części dużo musiałem szukać, było też dużo pracy ze skryptami. W lato na 2-gą część nie mam czasu, ale w zimie robota będzie się palić. Są też dzieła innych twórców, takich jak Antreg («F.O.T.O.G.R.A.F»), mistrz siak («NLC6»), «Narodnaja Soljanka» też nie stoi w miejscu, a to znaczy, że te mody nie pozwolą nikomu się nudzić, i nie tylko te.

AP-Production: A jak długo ci zeszło na opracowanie pierwszej części modyfikacji?

dimak: 1 rok i 3 miesiąca, i też letni okres był dużym problemem, ponieważ poświęcać komputerowi dużo czasu latem - nonsens, ale czas się znajduje, ponieważ nowoczesne netbooki pozwalają o dowolnej porze i miejscu, nie tylko siedzieć na «Контакте», ale również modyfikować ukochaną grę poza domowymi pieleszami.

AP-Production: Szykują się duże fabularne zmiany w drugiej części?

dimak: Tak, zmiany będą, i to niespodziewane dla gracza. Sam cel fabuły jest taki, by gracz wczuł się w postać GG i wybrał własną drogę. Będą dodane podpowiedzi w PDA, fabuła też będzie taka, by gracz myślał, a nie tylko oglądał aktywne zadania i biegał za znacznikiem, ale dużych dialogów w kontynuacji się nie planuje.

AP-Production: Jak odbiła się na tobie wiadomość o zamknięciu «S.T.A.L.K.E.R.»a?

dimak: Na mnie to zdarzenie wcale się nie odbiło, czuję tylko współczucie dla tych pracowników, którzy coś zdążyli zrobić, ponieważ pracowali, starali się, a trochę później stracili pracę. Rozumiem też wielbicieli, którzy wierzyli, czekali, a zamiast tego, dostali tą złą wiadomość o zamknięciu firmy, która była, moim zdaniem, popularna jak jakiś «Microsoft».

AP-Production: No i na koniec, czego możesz życzyć początkującym modderom?

dimak: Oczywiście, cierpliwości przede wszystkim, zrozumienia, i wszystkiego najlepszego!

AP-Production: Dziękuję za ciekawą rozmowę, życzę ci sukcesów w dalszych pracach!

dimak: Dziękuję, bardzo jestem wam wdzięczny! Powodzenia!

Wywiad przeprowadził Ilja Bożenow

Oryginalny wywiad http://ap-pro.ru/publ/intervju/vozvrashhenie_shrama_intervju/15-1-0-337

  • Dodatnia 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej strony, zgadzasz się na nasze Warunki użytkowania.