Zdjęcie pochodzi z modyfikacji
BTR-70 to radziecki transporter opancerzony, który stworzono w latach '70 ubiegłego wieku. W Strefie Wykluczenia jest wykorzystywany przez siły zbrojne, a wcześniej uczestniczył w likwidacji skutków katastrofy w Czarnobylu.
Charakterystyka:
Spoiler
- Producent: Arzamaska Fabryka Maszyn
- Uzbrojenie: Karabin maszynowy KPWT 14,5 mm na wieży / Karabin maszynowy 7,62 mm PKT
- Napęd na wszystkie koła
- Moc dwóch silników: 120KM
- Załoga: 2 + 8
Opis:
W grze występuje w dwóch wariantach: standardowym i nieuzbrojonym. Pojazd ten można znaleźć niemalże na wszystkich lokacjach z wyjątkiem Bagien, Mrocznego Parowu (lokacja wycięta) i Prypeci. W Zonie jest wykorzystywany przez żołnierzy jako wsparcie wojsk lądowych.
Lokalizacje:
- W Cieniu Czarnobyla wiele porzuconych transporterów opancerzonych można znaleźć na drogach Magazynów Wojskowych, w pobliżu Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej oraz punktach kontrolnych i stanowiskach wojskowych. Również na Wysypisku znajduje się wiele transporterów, które stanowią dobrą osłonę podczas walki. Przy Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej można się natknąć na 5 sprawnych i dużo zniszczonych tego tupu pojazdów. Jeżeli gracz znajdzie się przy bramie prowadzącej do Elektrowni, to BTR zacznie do niego strzelać. Kolejny BTR-70 został użyty przez siły Monolitu podczas nieudanej próby przebicia się do emitera w fabryce na Jantarze - zniszczony transporter znajduje się przy samym wejściu do kompleksu, otoczony ciałami poległych bojowników fanatycznej frakcji.
- W Czystym Niebie w bazie Wolności znajduje się pozbawiony kół transporter opancerzony. Dwa (kompletne) pojazdy można znaleźć przy wejściu do bazy Powinności na Agropromie.
- W Zewie Prypeci dwa BTR-70 są na Zatonie na moście Przeobrażeńskiego i były częścią konwoju wojskowego, który przewoził gaz Perin-B3. W Jupiterze można się na nie natknąć w kompleksie przeciwlotniczym Wołkow - jeden stoi przy murowanym garażu, a dwa w podziemnym hangarze. Kolejny transporter opancerzony stoi na posterunku kontrolnym, a jeszcze inny na lądowisku dla helikopterów. Ostatnie znajdują się w sporej liczbie w tunelu Prypeć-1.
Błędy:
- W Cieniu Czarnobyla usunięto możliwość jazdy BTR-70 (oraz innymi pojazdami), jednak nadal można się do niego dostać. Mimo wszystko nie ma opcji uruchomienia silnika w ustawieniach gry.
Ciekawostki:
- W Cieniu Czarnobyla może zostać zniszczony przy użyciu noża, dwóch rakiet z RPG-7u lub kilku granatów. Po eksplozji po prostu znika, a na jego miejscu pojawiają się płomienie i koła z Zaporożca.
- Dźwięk wystrzału z broni Tunder S14 został wykorzystany jako dźwięk strzałów z karabinu maszynowego BTR-70.
- Jeżeli jakimś cudem gracz dostanie się do środka bazy Wolności w Dolinie Mroku przed wykonaniem zadań dla Lingowa, to znajdujący się tam transporter otworzy w jego kierunku ogień.
- Jeżeli w Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu gracz stanie na drodze transportera opancerzonego, to zostanie zmiażdżony. Nie ma szans na przeżycie: pasek zdrowia natychmiast spadnie do zera.
- W Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu, jeśli gracz stanie za rufą transportera opancerzonego, to on strzeli do siebie.
- Na moście Przeobrażeńskiego w transporterach opancerzonych znajdują się AKM-74/2 (w pierwszym, od strony leśniczówki) i naboje 9×39mm SP-6 (w drugim). Znajdują się przy drzwiach (między drugim a trzecim kołem po lewej, jeśli gracz przychodzi od strony leśniczówki).
- Znajdujący się BTR-70 w bazie Wolności w Dolinie Mroku można wysadzić w powietrze poprzez dźganie nożem w wieżyczkę.
- Transportery opancerzone w grze mają tekstury z numerami 818, 811, 118
- BTR-70 w bazie Wolności (Czyste Niebo)
- Concept Art
Źródło:
Rzeczywistość:
W nocy z 24 na 25 grudnia 1979 r. rozpoczyna się sowiecka interwencja w Afganistanie. Dwie dywizie piechoty 40. Armii Zmotoryzowanej przekroczyły granicę sowiecko-afgańską w Termezie i Kuszce. Jednostki te były wyposażone m.in. w przestarzałe transportery opancerzone BTR-60PB. W czerwcu 1981 r. gen. B. Tkacz w swoim raporcie negatywnie ocenia sprzęt dowodzonej przez siebie 40. Armii (m.in. BMP-I, BMD-I, BTR-60PB). Liczne doświadczenia pierwszych miesięcy wojny sprawiły, że wojska sowieckie już zimą 1980/81 r. zaczęły otrzymywać nowy sprzęt i uzbrojenie, znacznie bardziej przydatne w warunkach walki w górach z oddziałami partyzanckimi. Jednym z nich był kołowy opancerzony transporter pływający BTR-70, dla którego konflikt afgański stał się swoistym poligonem doświadczalnym.
W 1971 r. opracowany został prototyp kołowego bojowego wozu piechoty o fabrycznym oznaczeniu GAZ-50. W ogólnych założeniach konstrukcyjnych był on rozwinięciem transportera BTR-60. Jednakże pojazd posiadał całkowicie nowy kadłub i zmodernizowany układ napędowy. Pojazd został wyposażony w wieżę identyczną do stosowanej w bojowych wozach piechoty BMP-1 i BMD-1. Podstawowe uzbrojenie stanowiła 73 mm niskociśnieniowa armata gładkolufowa typu 2A28 Grom (jednostka ognia 40 szt.),sprzężony z nią 7,62 mm karabin maszynowy PKT (jednostka ognia 2000 szt.) oraz wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych typu 9M14M Maliutka (jednostka ognia 4 ppk). Masa pojazdu wynosiła 13000 kg. W przedstawionej konfiguracji pojazd nie został przyjęty na uzbrojenie.
Jednocześnie, w 1972 r., również w GAZ wykonano prototypowy transporter BTR-60PZ, wyposażony w zmodyfikowaną (w stosunku do transportera BTR-60PB) wieżę, bez zmiany uzbrojenia. Modyfikacja dotyczyła głównie zwiększenia kąta podniesienia uzbrojenia (z 30 do 60°), umożliwiającego prowadzenie ognia do celów powietrznych. Ten pojazd również nie został wprowadzony na uzbrojenie.
W 1972 r zespół pod kierownictwem I. Muchina dokonał połączenia kadłuba bojowego wozu piechoty GAZ-50 z wieżą transportera BTR60PZ. Ze względu na znaczny zakres wprowadzonych zmian otrzymano praktycznie nowy jakościowo pojazd bojowy, oznaczony fabrycznie jako GAZ-4905, przyjęty na uzbrojenie 21 sierpnia 1972 r. pod nazwą BTR-70 i produkowany seryjnie od 1976 roku.
Analogicznie do BTR-60, BTR- 70 jest przeznaczony do transportowania drużyny piechoty zmotoryzowanej i do jej ogniowego wsparcia po spieszeniu desantu. Ma skutecznie chronić przed bronią masowego rażenia i innymi środkami zwalczania siły żywej.
Załoga transportera składała się z 10 osób w tym 7 żołnierzy desantu. Nowością, w porównaniu z BTR-60PB, jest wprowadzenie trzeciego członka załogi, pełniącego funkcję strzelca broni pokładowej.
Transporter BTR-70 swój chrzest bojowy przeszedł w Afganistanie. Tam otrzymał pozytywne opinie od załóg. Niemniej dały o sobie również znać i jego słabe strony. Przede wszystkim zdwojony układ napędowy znacznie komplikował zarówno konstrukcję pojazdu, jak i jego eksploatację (w tym bezpośrednią obsługę), zwiększał również niepotrzebnie masę pojazdu. Ponadto zwiększyło się prawdopodobieństwo wystąpienia awarii (praktycznie dwukrotnie większa ilość współpracujących części w stosunku do klasycznego rozwiązania układu napędowego). Zasilanie silników łatwopalną benzyną z jednej strony znacznie obniżało ochronę przeciwpożarową, z drugiej strony ograniczało zasięg eksploatacyjny transportera. Modyfikacji wymagało również kontrowersyjne rozwiązanie sposobu opuszczania transportera przez desant. Wszystkie zebrane doświadczenia pierwszych miesięcy konfliktu posłużyły do stworzenia nowego pojazdu, w którym wyeliminowano poważniejsze niedogodności. W ten sposób powstała kolejna wersja rozwojowa transportera – BTR-80.
Źródło: [KLIK]
Likwidacja skutków awarii w Czarnobylu:
Transporter opancerzony wersji o zwiększonej (niemal dziesięciokrotnie w stosunku do podstawowej wersji) ochronie przed promieniowaniem. Skonstruowany według projektu В-2652 przez Moskiewski Instytut Stali i Stopów. W sumie wyprodukowano 26 sztuk. Wykorzystywany głównie do transportu ludzi oraz zaopatrzenia.
Źródło: [KLIK]