Tytuł oryginalny: Путь Человека. Дежавю. Remake (2025)
Platforma: Cień Czarnobyla 1.0006(OGSR)
Data premiery: 10.04.2025
Autor: CiberZold
Autor spolszczenia:
Śr. długość rozgrywki:
OPIS:
Ukryj zawartość
Remake na silniku OGSR to praktycznie całkowicie przerobiona wersja dość już leciwego moda z 2014 roku z serii Człowieczy Los – zatytułowanego “Człowieczy Los. Krok w Nieznane: Deja Vu” Zawiera również około 90% zawartości nieoficjalnego dodatku Człowieczy Los Krok w Nieznane: Deja Vu (Outfater Addon), co razem daje jeden z największych fabularnych modów do gry S.T.A.L.K.E.R.
Przerobiono niemal wszystko, poza ogólną ideą fabularną i głównymi liniami zadań. Dodano około 10 autorskich zadań stworzonych specjalnie na potrzeby tego remake’u. Outfater Addon został niemal w pełni zintegrowany z linią zadań, z wyjątkiem tzw. zadań „chomika” polegających na zbieraniu przedmiotów w zamian za unikalną broń – teraz unikalną broń można zdobyć wyłącznie za pieniądze, poprzez „ulepszenie” zwykłej.
Grafika, zmiany wizualne:
- Mod został przeniesiony na jedną z najnowszych wersji silnika OGSR, dlatego obsługuje wyłącznie rendering DX11 ze wszystkimi jego funkcjami – odbicia w wodzie, krople deszczu na kałużach itp., co wiąże się również z wyższymi wymaganiami sprzętowymi niż w oryginalnym modzie na silniku Cienia Czarnobyla.
- Na niektórych lokacjach zmieniono geometrię, roślinność i tekstury.
- Znaczna część modeli NPC została zastąpiona wysokiej jakości modelami HD.
- Częściowo zmieniono interfejs użytkownika – nowe ikony statusów, menu opcji, okna i inne kolorowe “ozdobniki”.
- Poprawiono liczne błędy gramatyczne w dialogach.
- Zmieniane są ręce postaci wraz ze zmianą kombinezonów.
- Usunięto wszystkie modele rąk i broni z Cienia Czarnobyla – teraz ręce i broń są w pełni oparte na modelach z Zewu Prypeci.
- Animacje używania przedmiotów.
- Animacje włączania/wyłączania latarki i noktowizora, wycieranie maski, nowe efekty noktowizora.
- Dodano cząsteczki z Zewu Prypeci do efektów, anomalii, a także shaderowe smugi pocisków.
- Całkowicie wymieniony pakiet broni – nowe modele, animacje, dźwięki, HD efekty łusek, wystrzałów; każda broń została dodana indywidualnie. Zawiera bronie z modów takich jak STCOP, Gunslinger, EFT WP, BaS (Boomstick), I.W.P.
- Przerobione napisy końcowe.
Dźwięk:
- Dodano dźwięki kroków w egzoszkielecie oraz dźwięki skoku postaci.
- Większość ambientów na lokacjach została zastąpiona.
- Zmieniono i dodano część dźwięków bohatera.
- Dodano/zamieniono wiele gitarowych kompozycji przy ogniskach oraz muzyki z radia (m.in. z modów Człowieczy Los - Powrót, Upadła gwiazda. Honor najemnika, i inne, dobrane pod gust autora). Dźwięki mają dostosowany zasięg i głośność.
- Ogólnie rzecz biorąc, dźwięk i muzyka odgrywają w tym modzie ogromną rolę – stanowią co najmniej połowę atmosfery, więc nie zaleca się ich wyłączać.
Rozgrywka, balans, zadania:
- Pozostawiono tylko jeden poziom trudności: Mistrz/Legenda – nie ma się czego bać, został tak dobrany dla wygody testów i balansowania.
- W mniej oczywistych zadaniach (zwłaszcza z Outfater Addon) dodano więcej wskazówek w dialogach, notatkach, opisach itd. Usunięto też wiele niedoróbek i irytujących momentów zarówno z oryginalnego moda, jak i Outfater Addona.
- Niektóre schowki zostały przemieszczone (te bardzo trudne – usunięte, zbyt oczywiste – ukryte lepiej).
- Dodano “superwłaściwości” niektórym artefaktom – np. zwiększony skok, bullet-time, szybki bieg – aktywowane po założeniu artefaktu na pas lub przyciskiem.
- Unikalne bronie ze specjalnymi efektami i anomaliami przy trafieniu – styl modów od Jek@na.
- Możliwość zakupu pojazdów (UAZ, Niva) od Sidora – można jeździć po anomaliach
, naprawiać z użyciem zestawów naprawczych (naceluj na pojazd i naciśnij klawisz). Jeśli pojazd zostanie całkowicie zniszczony – można kupić nowy. - Zmieniono efekty krytycznych trafień oraz przy podnoszeniu artefaktów – artefakt teraz nie rani od razu po podniesieniu, tylko jeśli leżał w świecie gry wcześniej (np. po wczytaniu gry lub przejściu między lokacjami).
- Dodano mechaniki w stylu Gunslingera (ale z innymi animacjami) – np. atak dzika/chimery może wytrącić broń, trzeba gasić siebie po wejściu w ogień, Burer wyrywa broń z rąk, Poltergeist może podpalić gracza.
- Przerobione zakończenie moda. Dodano końcowe zadania u Bagiennego Doktora. Tylko ich wykonanie pozwala na uzyskanie prawdziwego zakończenia – aby je odblokować, trzeba przejść dwie główne linie fabularne. W sumie mod posiada trzy różne zakończenia.
Wygoda i komfort:
- Brak szalonych odrzutów broni ze skryptów, nie ma też trzęsącej się kamery podczas biegu (zachowana tylko przy headshotach i krytykach, żeby było wiadomo, że gracz mocno oberwał).
- Brak długich animacji przy przeszukiwaniu mutantów czy podnoszeniu przedmiotów – dla płynności rozgrywki.
- Brak skomplikowanego systemu ulepszeń z Zewu Prypeci. Wprowadzono prosty system „ulepszenia” – oddajesz technikowi broń, płacisz i dostajesz jej wypasioną wersję, często do wyboru spośród kilku opcji.
- Ze względu na dużą ilość broni i unikatów, zrezygnowano z systemu poziomów znanego z Cienia Czarnobyla, gdzie z postępem zdobywało się coraz lepsze bronie. Zamiast tego jest system customizacji – można ulepszyć dowolną lub ulubioną broń, która często będzie lepsza niż niektóre domyślne modele. Oczywiście są też mocne bronie bez potrzeby ulepszeń – ale tylko te, które mają unikalne warianty (głównie wizualne), da się ulepszać.
Uwagi i porady:
Ukryj zawartość
- Plik user.ltx, który znajduje się w archiwum z modem, zawiera istotne ustawienia specyficzne dla tego moda – m.in. odpowiada za poprawne wyświetlanie pogody. Jeśli zostanie użyty plik user.ltx z innego moda, efekty wizualne mogą być nieprzewidywalne.
- Mod był konfigurowany i testowany z włączonymi celownikami 3D oraz na monitorze szerokoformatowym, dlatego nie zaleca się grania z wyłączonymi celownikami 3D lub na monitorach o klasycznych proporcjach.
- Domyślnie w modzie wyłączono przełączanie slotów broni rolką myszy, ponieważ w niektórych przypadkach mogło to zaburzać animacje przedmiotów. Zamiast tego dodano selektor broni w stylu Anomaly (domyślnie aktywowany poprzez naciśnięcie środkowego przycisku myszy – kliknięcie rolki). Szybkie kręcenie rolką zmienia teraz tryb ognia (pojedynczy, seria, ciągły), a także nadal pozwala na przybliżanie/oddalanie celownika.
- W modzie używana jest zmodyfikowana, wręcz autorska pogoda z ĆCZ, oparta częściowo na Atmosfear 3, która lepiej pasuje do jesiennego klimatu niż popularny już CGIM 2 z Zewu Prypeci. Dla jaśniejszego obrazu zaleca się granie z wolumetrycznymi promieniami światła – inne opcje mogą dawać ciemniejszy obraz, choć dzięki dodanej mechanice skryptowego oświetlenia, w modzie są też przedmioty pozwalające oświetlać teren na dużą odległość.
- Bardzo ważne podczas gry: po wykonaniu lub przyjęciu zadania, odczekaj chwilę przed wyjściem z gry, przejściem na inną lokację, zapisaniem i natychmiastowym wczytaniem stanu gry. Często po zadaniach uruchamia się timer, który po chwili wysyła nowe komunikaty – o rozpoczęciu kolejnego zadania, wskazówki itd. Jeśli zrobisz save/load lub zmienisz lokację zbyt wcześnie, takie wiadomości mogą się nie pojawić, co może prowadzić do braku dalszych instrukcji i zablokowania progresu.
Pozostałości z testowania – skróty klawiszowe zmieniające pogodę:
- Numpad 7 – słoneczna pogoda
- Numpad 8 – pochmurna/mglista pogoda
- Numpad 9 – alternatywna wersja słonecznej pogody
- Numpad 4 – pochmurna, deszczowa pogoda (czasem z burzą)
Zalecane wymagania sprzętowe:
- Procesor: 4-rdzeniowy
- Karta graficzna: z co najmniej 2 GB pamięci VRAM
- RAM: min. 8 GB
- Dysk: SSD lub szybki HDD
GALERIA:
INSTALACJA:
Ukryj zawartość
Zalecana kolejność instalacji:
- Cień Czarnobyla 1.0006.
- Usuń lub zmień nazwę pliku fsgame.ltx, który znajduje się w folderze głównym gry, jeśli są tam foldery: bin_x64, user, gamedata - one również muszą zostać usunięte z tego folderu (można także zmienić ich nazwy).
- Zawartość pobranego archiwum moda (gamedata, bin_64, user, fsgame.ltx) umieszczamy w głównym katalogu gry.
- Zawartość pobranego archiwum łatki (gamedata) umieszczamy w głównym katalogu gry ze zgodą na nadpisanie plików.
- Moda uruchamiamy z xrEngine.exe w folderze bin_64
LINKI DO POBRANIA:

























