[Tutorial] - Tworzenie ikon przedmiotów.

Tytułem wstępu…

Ostatnio kol. z forum zwrócił mi uwagę na brak odpowiedniego poradnika dot. tworzenia ikon, co prawda istnieją poradniki w wersji ang., które napisano z myślą o edycji w Photoshop’ie - jednakże nie każdy ma dostęp do w/w programu - stąd rodzi się pytanie - jaki program, prócz wspomnianego będzie odpowiedni do modyfikacji tekstur czy pliku ikon?
Na rynku prócz wspomnianego Photoshopa istnieje również narzędzie zaopatrzone w szereg funkcji, które swoim szerokim spektrum wyposażenia - zadowolą niejednego twórcę grafiki, a co ważniejsze - jest na licencji GNU, tak jest - mówimy o GIMP’ie.

___________________________________________

Tutorial w oparciu o modyfikacje .dds w GIMP 2.8

 

 

Nie mając tekstury przedmiotu/obiektu postępujemy w sposób następujący:

  • Pobieramy OGF Viewer i konfigurujemy ścieżkę do tekstur, czyli otwieramy plik OGFViewer.cfg i wprowadzamy lokalizację.

Spoiler

Mój OGF Viewer posiada błąd, ponieważ po ustawieniu ścieżki wyświetla komunikat, zgodnie z którym łączy w nazwie foldery tekstur, dlatego zmieniam nazwę folderu tekstur - na ten z komunikatu. tj. -

texturesitem (w nim umieszczam teksturę). Zwracam uwagę na ten błąd w wersji 1.04.

 

 

  • Pobieramy GIMP’a 2.8, instalujemy.

  • Pobieramy plugin .dds i umieszczamy w folderze C:Program FilesGIMP 2libgimp2.0plug-ins (oczywiście ścieżka zależy od docelowej instalacji programu). Plugin powinien posiadać rozszerzenie .exe [link dla Win. -64 bit]

    _Link: Google Code Archive - Long-term storage for Google Code Project Hosting.

  • Otwieramy model ( OGF Viewer’em ), którego ikonę chcemy dodać do pliku ui_icon_equipment.dds

  • Robimy zrzut ekranu (dowolny edytor graficzny) z wyświetlonym modelem, możemy zapisać nasz screen do .jpeg

  • Otwieramy w Gimp’ie plik ui_icon_equipment.dds

  • Wchodzimy w EdycjaPreferencjeDomyślna siatka i ustawiamy odstępy pomiędzy liniami siatki na 50 pikseli , oraz kolor na wyrazisty np. czerwony. (domyślnie jest czarny)

 

  • Otwieramy plik ze screenem i za pomocą narzędzia zaznaczenia - aktywowane klawiszem F , zaznaczamy obrys naszego przedmiotu, ja w przykładzie stworzyłem teksturę maski gazowej.
  • Po zaznaczeniu obiektu klikamy w ObrazKadruj według zaznaczenia
  • Po wykadrowaniu skalujemy nasz obrazek do wartości max. 50 px tj. rozmiar okienka. Należy włączyć siatkę o ustawieniu oczek 50x50 px.Obrazek nie musi być symetryczny rozmiarowo, tzn. u mnie po przeskalowaniu miałem 50x33 px. Uwaga - skalujemy z użyciem strzałek, ponieważ wtedy odwzorowanie będzie prawidłowe zarówno w pionie i poziomie. Nie wpisujemy wartości, chyba że przeliczymy skalowanie na osi X i Y. Klikamy przeskaluj.

 

  • Następnie kopiujemy przeskalowany obrazek z aktywnym zaznaczeniem konturu, do pliku ui_icon_equipment.dds - mając ustawioną siatkę 50x50 px. i zaznaczając pusty obszar siatki (klawisz R - zaznaczenie prostokątne )

 

  • Wybieramy z paska menu: OknaDokowalne okna dialogowe   → Kanały. Tym samym sprawdzamy, czy dodany jest kanał alpha (ale nie modyfikujemy - jeśli istnieje). Kanał został skopiowany wraz z obrazkiem, który wcześniej został przeskalowany.
  • Klikamy PlikWyeksportuj (skrót klawiszowy Ctrl+Shift+E )  → wybieramy rozszerzenie .dds i zatwierdzamy wyeksportuj. Program wyświetli menu z opcjami zapisu, wybieramy z paska CompressionBC3/DXT5 oraz uwaga , odznaczamy opcję Generate mipmaps.

 

  • Dla przykładu w pliku dot. karabinu gaussa tj. w_gauss.ltx mamy wpisy ze współrzędnymi obiektu. Współrzędne dla osi Y nalicza się od górnej części pliku, zaś na osi X od jego lewej strony. Współrzędne definiują ilość kratek do obszaru docelowego obiektu , wystarczy z poniższego screena policzyć ilość oczek siatki na osi Y i X. Mamy 6 oczek siatki do obszaru w którym zawiera się ikona gaussa w osi Y oraz 10 oczek siatki w osi X

  • Ważna informacja, otóż niektóre z plików np. wspomniany gauss posiada również wpisy:

  • Kopiujemy plik ui_icon_equipment.dds do gamedatatextures ui , pamiętając iż pracujemy zawsze na kopii pliku.

Tutorial częściowo w postaci załączników, więc zapraszam do odwiedzin strony.

 

 

Prawa autorskie na podstawie regulaminu, pkt.1.6. - The Emperor , wyłączność: StalkerTeam.

__________________________

Autor: The Emperor dla StalkerTeam

6 polubień

Od siebie dodam, że do wyznaczania X i Y jest dobry program STALKER Icon Editor 0.6.3 , program jest w wersji RUS, ale łatwy w obsłudze myślę, że nawet początkujący sobie poradzi. Program pokazuje osie X i Y jak i ilość kratek na dany przedmiot np. Bandaż [1 na 1] SVD [6 na 1]. W razie pytań piszcie to wyjaśnię.

 

Download: http://stalkerin.gameru.net/modules.php?name=Downloads&d_op=getit&lid=418

4 polubienia

Czy jeśli mam już gotowy plik ui_icon_equipment.dds (z którego chcę przenieść kilka ikon do drugiego pliku), to mogę pominąć pierwszy krok (dot. OGF Viewer)? Wystarczy tylko zaznaczyć daną ikonkę, skopiować i wkleić do nowego pliku ui_icon_equipment.dds?

Przenieść oraz poprawić x i y w konfigach.

1 polubienie