Coraz więcej rosyjskich modów pojawia się w formie spakowanej do plików dbx czyli takich jak oryginalne pliki stalkera.Rozwiązanie to ma swoje wady i zalety.Zaletą na pewno jest większa stabilność gry i szybkość ładowania.Gra alfabetycznie ładuje wszystkie kolejne pliki gamedata.db do pamięci wirtualnej i tam tworzy wirtualną gamedatę.Jeśli mamy moda w formacie dbx to w pamięci wirtualnej jest on o wiele szybciej synchronizowany z podstawką niż tak jak było do tej pory najpierw czysty stalker i doczytywana gamedata z dysku.Wadą jest żmudne pakowanie i rozpakowywanie i właśnie tego trzeba będzie się nauczyć.Do spakowywania i rozpakowywania plików dbx będzie nam potrzebny program converter który możemy ściągnąć stąd : converter dbx.rar (557 KB)
A także pliki rozruchowe packer i unpacker które będziemy musieli sobie napisać sami do każdej operacji osobno
Przykładowy plik packera wygląda tak
chcp 1251
converter -pack gamedata -2947ww -out gamedata.dbx
chcp 866
pause
gdzie x w gamedata.dbx jest kolejną literą alfabetu,na przykład jeśli chcemy uzyskać plik gamedata.dbh to x= h
kopiujemy to sobie do notatnika , zapisujemy z dowolną rozpoznawalną nazwą i teraz zmieniamy rozszerzenie pliku tekstowego z packerem z txt na cmd.Domyślnie w Windowsach rozszerzenia znanych plików takie jak txt są ukryte, więc trzeba będzie sobie włączyć w opcjach folderów “pokaż rozszerzenia znanych plików” U mnie na Windows 7 jest to w organizuj / opcje folderów i wyszukiwania / widok / pokaż rozszerzenia znanych plików.Po zmianie rozszerzenia mamy gotowy plik packera
Przykładowy plik unpackera wygląda tak
chcp 1251
converter -unpack -2947ww gamedata.dbx
chcp 866
pause
gdzie x w gamedata.dbx jest kolejną literą alfabetu,na przykład jeśli chcemy rozpakować plik gamedata.dbh to x= h
postępujemy dokładnie tak samo jak z packerem , kopiujemy , zapisujemy,zmieniamy rozszerzenie na cmd
No to teraz poćwiczmy.Rozpakujemy sobie pliki oryginalnego stalkera
A więc tam gdzie mamy dużo miejsca na dysku tworzymy sobie nowy folder i kopiujemy do niego wszystkie pliki dbx z katalogu gry a więc gamedata.db0,db1,db2,db3,db4,db5,db6,db7,db8,db9,dba,dbb,dbp .Do tego folderu przenosimy też plik convertera i teraz trzeba sobie przygotować plik unpackera.Jeśli chcemy rozpakować całość do jednej gamedaty to ten plik powinien wyglądać tak
chcp 1251
converter -unpack -2947ww gamedata.db0
converter -unpack -2947ww gamedata.db1
converter -unpack -2947ww gamedata.db2
converter -unpack -2947ww gamedata.db3
converter -unpack -2947ww gamedata.db4
converter -unpack -2947ww gamedata.db5
converter -unpack -2947ww gamedata.db6
converter -unpack -2947ww gamedata.db7
converter -unpack -2947ww gamedata.db8
converter -unpack -2947ww gamedata.db9
converter -unpack -2947ww gamedata.dba
converter -unpack -2947ww gamedata.dbb
converter -unpack -2947ww gamedata.dbp
chcp 866
pause
Zapisujemy plik tekstowy z dowolną nazwą , zmieniamy rozszerzenie z txt na cmd i gotowy plik unpackera wrzucamy do naszego folderu z plikami dbx i converterem.Teraz klikamy na niego dwa razy i po paru minutach mamy rozpakowaną gamedatę stalkera
No tak powie ktoś tylko po co mi to , to może dobre dla modderów albo innych fanatyków a ja chcę tylko pograć.Słusznie , więc teraz spróbujemy wrzucić do czystego stalkera malutką modyfikację którą sam na tę okoliczność stworzyłem.
Ściągamy sobie stąd: Weight Mod SoC 1.004.rar (10.1 KB) małego modzika na zwiększenie udźwigu w Cieniu Czarnobyla.Mamy gotową gamedatę którą normalnie skopiowaliśmy do folderu gry i po modyfikacji pliku fsgame cieszylibyśmy się grą.My to zrobimy po nowemu.Czyli tak
Kopiujemy gamedatę modzika do nowego folderu , przenosimy tam też plik convertera i teraz czas na plik packera.Szykujemy sobie w notatniku taki wpis
chcp 1251
converter -pack gamedata -2947ww -out gamedata.dbe
chcp 866
pause
Zapisujemy,zmieniamy rozszerzenie na cmd ,kopiujemy do katalogu z modem i converterem.Zwróćmy uwagę na końcówkę literową z którą chcemy uzyskać naszą spakowaną gamedatę dbe.Mimo że pliki stalkera kończą się na dbb , no cóż taką zasadę przyjął Trurl3 a że on będzie zapewne głównym dostarczycielem takich plików nie będziemy mieszać.Klikamy dwa razy na pliku packera i za moment mamy gotowy plik gamedata.dbe który wrzucamy do katalogu gry.Rozwiązanie jest bardzo wygodne dla użytkowników którzy instalują kilka małych modów.Nie od dziś wiadomo że te drobiazgi lubią się ze sobą gryźć, więc jeśli każdy dodatek spakujemy do osobnej gamedaty.dbx bardzo łatwo znajdziemy przyczynę wylotów po prostu usuwając kolejne pliki z katalogu gry.
No to teraz pójdziemy na całość i spakujemy sobie Soljankę
Szykujemy sobie folder nazwijmy go Soljanka by z racji większej liczby eksperymentów nie myliło nam się która gamedata do czego.W folderze tym tworzymy sobie normalną gamedatę soljanki taką jak zawsze.A więc soljanka 19.04 +dopełnienie+patch +spolszczenie i dodatki które chcemy mieć.Wszystko wg instrukcji instalacji.Tak przygotowaną gamedatę trzeba teraz podzielić na konkretne pliki dbx które chcemy uzyskać.Z racji tego że bezpieczna wielkość pliku dbx waha się gdzieś w granicach 1.5gb a gamedata soljanki ma 6.5 gb podzielimy ją na pięć części.Tworzymy w folderze soljanka 5 nowych folderów i by się nie mieszało dajemy im nazwy zgodnie z wzorcem ustalonym przez Trurl3 dbe,dbf,dbg,dbh,dbi.W każdym z tych folderów tworzymy katalog gamedata.Teraz przenosimy po kolei pliki gamedaty soljanki do poszczególnych folderów pilnując wielkości folderu.U mnie wygląda to tak
Folder dbe/gamedata
Foldery:anims, config , część folderu levels od atp_for_test22 do jupiter_underground i cała drobnica która jest w gamedacie soljanki poza folderami - pojemność 1.41gb
Folder dbf/gamedata/levels
Cała reszta folderu levels od 101_escape do zaton - pojemność 1.58gb
Folder dbg/gamedata
Foldery meshes, scripts , shaders , sounds,spawns - pojemność 1.01 gb
Folder dbh/gamedata/textures
Część folderu textures od podfolderu 1 po lights - pojemność 1.33gb
Folder dbi/gamedata/textures
Reszta folderu textures od podfolderu map po textures.ltx bak - pojemność 1.15gb
Jeśli dzielimy folder levels lub textures na dwie gamedaty to w każdej z nich musimy utworzyć folder levels czy też textures i dopiero do niego kopiować konkretne pliki
Więc mamy wszystko podzielone teraz czas to spakować.Można to zrobić na dwa sposoby.Albo pakujemy każdy plik osobno i wtedy postępujemy dokładnie w sposób podany przy pakowaniu moda na udźwig , tyle że trzeba to będzie powtarzać pięć razy, albo spakujemy to wszystko za jednym razem.W tym wypadku plik packera będzie wyglądał trochę inaczej a konkretnie tak:
chcp 1251
converter -pack dbegamedata -2947ww -out gamedata.dbe
converter -pack dbfgamedata -2947ww -out gamedata.dbf
converter -pack dbggamedata -2947ww -out gamedata.dbg
converter -pack dbhgamedata -2947ww -out gamedata.dbh
converter -pack dbigamedata -2947ww -out gamedata.dbi
chcp 866
pause
Jeżeli ktoś swoje foldery z gamedatami do spakowania nazwał inaczej , na przykład nowy folder1 , nowy folder2 itd to plik packera powinien wyglądać tak
chcp 1251
converter -pack nowy folder1gamedata -2947ww -out gamedata.dbe
converter -pack nowy folder2gamedata -2947ww -out gamedata.dbf
converter -pack nowy folder3gamedata -2947ww -out gamedata.dbg
converter -pack nowy folder4gamedata -2947ww -out gamedata.dbh
converter -pack nowy folder5gamedata -2947ww -out gamedata.dbi
chcp 866
pause
Tak czy siak zapisujemy nasz plik tekstowy, zmieniamy rozszerzenie na cmd i kopiujemy do folderu soljanka gdzie mamy nasze przygotowane podfoldery z gamedatami do spakowania.Jeszcze plik convertera, klikamy dwa razy na packerze i po kilku minutach mamy gotową Soljankę w plikach dbx .Przenosimy gotowe pliki do folderu z grą i cieszymy się jak szybko się ładuje
No dobrze ktoś powie , fajnie że spakowana soljanka chodzi szybciej i stabilniej ale ciągle są nowe wersje spolszczenia , hudy, poprawki ,poprawki poprawek, patche, polskie akcenty i inne drobiazgi które każdy chciałby mieć i tak będę za każdym razem to rozpakowywał i spakowywał ?
Nie wcale tak nie trzeba robić.Każda poprawka jest dostarczana w postaci gamedaty którą wystarczy spakować do pliku dbx z kolejną literką na końcu.Więć skoro soljanka skończyła nam się na pliku gamedata.dbi to po prostu kolejną poprawkę pakujemy jako gamedata.dbj, kolejną gamedata.dbk itd. Itp. Gotowy plik wrzucamy do katalogu gry i po wszystkim.
Uff nie wiem czy ktoś coś z tego zrozumiał W każdym razie u mnie to działa.Wielkie podziękowania dla Trurl3 za cierpliwe wytłumaczenie mi tych wszystkich tajników