Jump to content
Sign in to follow this  
FairFight

Fallout 4 - poprawa wydajności

Recommended Posts

Postanowiłem założyć ten temat ponieważ FO4 ma bardzo poważne problemy z optymalizacją i nawet na mocniejszym sprzęcie trzeba się napracować ostro żeby wszystko chodziło ładnie. Poniżej przedstawię swoją listę modów poprawiających wydajność oraz stabilność, a także kilka trików, które mogą pomoc utrzymywać FPS, nawet w problematycznych lokacjach (choć nie jest to możliwe we wszystkich).

Ja biorę mody i narzędzia głównie z Nexusa, a zatem można założyć, że wszystkie z wymienionych można znaleźć właśnie tam, co nie znaczy, że nie ma ich także gdzie indziej. 

Przy pisaniu tego posta zakładam, że czytający ma chociaż minimalną widzę o instalacji modów - to jest LISTA modów, a nie PORADNIK instalacyjny.

Narzędzia:

  • Mod Organizer 2 - program umożliwia instalacje modów i usuwanie ich w dowolnym momencie BEZ naruszania domyślnych plików gry. Po prostu ten program grę startuje z jej katalogu instalacyjnego, a mody do niej z własnego. W każdej chwili można usunąć wszystkie mody i grać w czystą gierkę bez konieczności reinstalacji jej.
  • FO4 Configuration Tool - ustawianie opcji gry, sporo ukrytych opcji jest dostępnych, można uruchamiać komendy konsoli- program sam tworzy BATy. 
  • FO4 Texture Compressor - większość dużych modów posiada tekstury w formacie ba2, które można przeskalować do niższych rozdzielczości oraz zrekompresować. Wówczas chodzą ładnie nawet na słabszym sprzęcie. Efekty są bardzo dobre, ale... ostrożnie z tym narzędziem, kompresowanie tekstur to nie taka prosta sprawa i ma swoje mankamenty.
  • Skyrim Cathedral Assets Optimizer - działa z FO4, w programie trzeba wybrać profil dla tej gry. Podobnie jak program FO4 Texture Compressor, z tym, że ten program jest dużo bezpieczniejszy w użyciu. Nie działa na plikach ba2, trzeba je wcześniej wypakować, można to zrobić tym samym programem. Wypakować, przeskalować/zrekompresować i zapakować z powrotem. 
  • Image Resizer - Ten program pozwala jedynie na reskalowanie tekstur, jest sporo wariantów do wyboru dokładnie jaka ma być wielkość tekstur. 

Mody - wydajność:

  • Invisible fallen leaves - Niewidzialne latające liście
  • Simple bird remover - Usuwa ptaki oraz dźwięki ptaków, można też wybrać, czy ptaki mają się pojawiać w określonych miejscach
  • No ugly plants and more - Zmienia tekstury wybranych roślin na przezroczyste, wobec czego stają się one niewidzialne w grze
  • Remove flat trash - Usuwanie śmieci z podłogi, poprawia wydajność oraz (subiektywnie) wygląd wielu miejsc
  • Fog Remover 2 - Usuwanie mgły, smogu i innych tego typu cząstek
  • Muzzle Flash - Redukcja lub wyłączenie ognia wylotowego broni (mod oferuje także opcje zwiększenia jasności oraz rozmiaru ognia wylotowego) 
  • Fr4nsson's Light Tweaks - Poprawki oświetlenia
  • PhyOp - Overhauled Optimised Textures - Do wyboru tekstury w różnych rozdzielczościach, trzeba nimi nadpisać domyślne. Jest to świetna baza do budowania na niej własnej listy modów graficznych.
  • PhyLight - Ja używam wersji 'dark', światła mają mniejszą poświatę, są nieco ciemniejsze.
  • Light Sources do not cast Dynamic Shadows - Źródła światła nie tworzą dynamicznych cieni
  • BlurKillerComplete - Wyłączenie efektu blur (alternatywa - Remove Ironsight Blur)
  • NeuraLOD - Higher detail LOD - poprawa obiektów w oddali, wyglądają lepiej a jednocześnie poprawiają wydajność
  • Insignificant Object Remover - usuwanie zbędnych rzeczy ze świata jak małe skały, roślinność podwodna itd.
  • FPS Boost - Sprint Engine Limitations - naprawa buga związanego ze sprintem (alternatyw jest kilka, najnowsza TUTAJ)
  • FO4fi_Fix - w momencie pisania tego posta mod jest ukryty w związku z jego aktualizacją, ale pojawi się niedługo. Jeden z najlepszych modów do poprawy wydajności, ale dosyć niekompatybilny ze wszystkim co modyfikuje pozycję obiektów w grze lub co dodaje nowe obiekty

Mody - stabilność:

  • Buffout 4 - poprawa bugów silnika Fallouta 4. Stosunkowo nowy mod, wciąż wymaga poprawek, zwłaszcza pod kątem kompatybilności, ale jest potencjał. Warto sprawdzić. 
  • Address Library for F4SE Plugins - Większy budżet pamięci do przeznaczenia min. na skrypty
  • xSE PluginPreloader F4 -  zapewnia ładowanie pluginów F4SE przed wczytaniem gry
  • High FPS Physics Fix - poprawa bugów systemowych gry, można przyśpieszyć ładowanie się gry zależnie od opcji w pliku ini

Triki do konsoli lub pliku BAT: (nie pamiętam domyślnych wartości, te poniższe są znacząco niższe od domyślnych)

  • setgs iHoursToClearCorpses 1 - usuwanie zwłok po 1h w grze
  • setgs iHoursToRespawnCell 84 - respawn komórek po 84h w grze
  • setgs iHoursToRespawnCellCleared 240 - respawn oczyszczonych komórek po 240h w grze 
  • setgs fGunShellLifetime 3 - czas istnienia łuski naboju
  • setgs fGunShellCameraDistance 256 - odległość widoczności łusek nabojów

Mody, które powodują spadki FPS: (warto ich unikać jeśli ktoś nie chce mieć spadków FPS)

  1. Sim Settlements - mod powoduje poważne lagi w osadach z uwagi na dużą liczbę skryptów zastosowanych w planach miast (city plans). 
  2. Mody poprawiające frakcje (np. WaTM, Supermutant Redux itd), z reguły dodają sporo tekstur 4K i 2K oraz dodają nowe miejsca do spawnowania.
  3. Mody dodające nowych NPC i spawny (np. NPC Travel, Endless Warefare, Zombie Walkers); niektóre są ostro oskryptowane i powoduje to tzw. scriptlag (generalnie, im mniej NPC i świateł, tym więcej FPS).
  4. Mody modyfikujące (dodające lub poprawiające jakość) trawę i drzewa.
  5. Mody poprawiające wygląd NPC, zarówno aparycji jak i pancerzy. 

Narzędzia mogące powodować spadki FPS:

  1. Dynamic Performance Tuner and Load Accelerator - technicznie miał poprawiać wydajność i być następcą Shadow Boost'a, ale działa on w inny sposób i wiele osób (w tym ja sam) zanotowały ogólny spadek FPS. Możecie sami przetestować. Ja nie używam.
  2. Shadow Boost - stary i zdezaktualizowany program, da radę go uruchomić, ale niczego dobrego raczej już nie zdziała. Ja nie odczułem żadnej różnicy. 
  3. ENBoost - faktycznie może pomóc stabilności rozgrywki, ale prawie na pewno spowoduje drobny spadek FPS. Zależnie od ustawień. Im większa stabilność, tym mniejsza wydajność. Ja ogólnie go nie używam. 

Dla userów kart NVIDIA

Przydatny trik. W opcjach gry wyłączyć całkowicie synchronizacje pionową, wygładzanie krawędzi (ustawić na 0) i filtrowanie anizotropowe (ustawić na 0). Zarówno w plikach Fallout4.ini, Fallout4Custom.ini oraz Fallout4Prefs.ini. 

W Panelu sterowania NVIDIA ustawić wygładzanie krawędzi na 16x i filtrowanie na 8x, filtrowanie tekstur - jakość ustawić na "wydajność", tryb zarządzania energią - maksymalna wydajność, włączyć synchronizację pionową, włączyć optymalizację wątkową. 

W sumie to tyle. Jak mi się coś przypomni to dorzucę, wszelkie komentarze i uwagi od graczy Fallout 4 mile widziane.

============================================================================

Lista przygotowana dla wersji STEAM Fallout 4 GOTY, ale pewnie zadziała też na innych.

Specyfikacja na której testowałem powyższe mody/programy:

Intel Core i7-8750H

8GB DDR4-2666 / PC4-21300 DDR4 SDRAM SO-DIMM

NVIDIA GeForce GTX 1060 6 GB GDDR5 192-bit

Dysk SSD 128GB

 


 

apps.31046.66091604408099736.4cc75ea1-c6a0-40ec-b7f9-7fdb8da581b2.jpg

Edited by FairFight

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.

Discord
Comunity