Skocz do zawartości

Tworzenie typowych zadań w Cieniu Czarnobyla [SoC]


Gość Diegtiariow

Rekomendowane odpowiedzi

Gość Diegtiariow

image.jpg

NAZWA: Tworzenie typowych zadań [SoC]

 

Na PDA Naznaczonego pojawiło się kolejne zadanie - znalezienie i likwidacja wilka-pustelnika w głuchym gąszczu. Mroczny, ciemny las. Dzwoniąca cisza. Brak widocznych oznak życia. Nagle Naznaczony widzi na skraju dom, wchodzi do środka i spotyka się z właścicielem, który opowiada głównemu bohaterowi o wszystkich horrorach, jakie dzieją się w tych miejscach.

Nie, to nie jest fabuła kontynuacji "Stalkera", a tylko jedna dodatkowa misja. Dzisiaj pójdziemy dalej - zajmiemy się pisaniem prostych standardowych zadań do gry.

Szybki start:

Ponieważ oficjalny edytor nie pozwala na edytowanie poziomów w trybie dla pojedynczego gracza, a co za tym idzie, edytowanie plików skryptów, ścieżek chodzenia NPC i innych zasobów, zadania będziemy pisać w… zwykłym Notatniku. Takie podejście ma tylko jedną wadę, która odstrasza większość twórców modów - brak wygodnej powłoki, po prostu nie ma edytora do przeglądania zawartości plików. Ale jest znacznie więcej plusów: możliwość edycji dowolnych parametrów, kody źródłowe otwarte do edycji i wiele więcej. Gra jest warta świeczki.

Od czego zacząć? Przede wszystkim poćwiczmy tworzenie prostych, typowych zadań typu "zabij stalkera", "rozwal oddział stalkerów", "znajdź cenny artefakt".

 

TWORZENIE ZADANIA:

Spoiler

Uruchom Notatnik i wczytaj plik task_manager.ltx z katalogu gamedata\config\misc z rozpakowanej grą (jeśli masz zainstalowaną niedawno wersję Stalkera, rozpakuj dane gry za pomocą narzędzia S.T.A.L.K.E.R. Data Unpacker). Plik zawiera informacje o najprostszych zadaniach w grze. Jego struktura jest następująca.

W pierwszej części pliku - od operatora do słowa kluczowego sar_monolith - ogłaszane są specjalne etykiety odpowiedzialne za przyłączenie nowych zadań do gry. Przykładem jednej z takich konstrukcji jest kombinacja liter tm_kill_stalker_5, jest to nazwa typowej misji. W drugiej części pliku - po słowie kluczowym sar_monolith - umieszczane są teksty zadań: cele, zadania, linki do dialogów. Przeanalizujmy strukturę jednego z zadań, zaczynając od specjalnej etykiety [tm_kill_stalker_3] (zwróć uwagę, że deklarując zadanie w pierwszej części pliku, nie musisz stawiać nawiasów kwadratowych):

[tm_kill_stalker_3]
type = kill_stalker
community = actor
text = tm_kill_stalker_3_text
description = tm_kill_stalker_3_descr
parent = trader
target = sim_stalker_novice
;reward_money = 1000
reward_reputation = -5
reward_rank = 2
reward_item = af_blood
time = 86400
prior = 2

Rozważmy główne parametry. Pierwszy - type - odpowiada za rodzaj zadania, w tym przypadku - zabicie stalkera (kill_stalker). Gra udostępnia kilka rodzajów standardowych zadań:

  • zniszczenie/ochrona obozu (parametr eliminate_lager/defend_lager),
  • zabójstwo stalkera (kill_stalker),
  • szukanie artefaktu/części ciała mutanta potwora/przedmiotu (artifact/monster_part/find_item).

Ponieważ nie ma specjalnych edytorów i narzędzi do zmiany Stalkera, musisz edytować skrypty w Notatniku, a teksty gry w edytorze arkuszy kalkulacyjnych Excel. Niezbyt wygodne, ale po prostu nie ma alternatywy.

Parametr community określa frakcję, do której należy główny bohater. Domyślnie we wszystkich misjach słowo kluczowe actor (postać) jest używane jako wartość tej cechy.

text - nazwa wpisu w pliku stable_task_manager.xml zawierającego tekst zadania. Tekst jest wyświetlany w oknach dialogowych.
description - jest wpisem w pliku stable_task_manager.xml. Jest to tekst misji wyświetlany w PDA Naznaczonego.

Kolejne ustawienie - atrybut parent - określa nazwę zleceniodawcy, w tym przypadku trader (handlarz Sidorowicz).
target - cel misji, w bieżącym zadaniu - zabicie jednego ze stalkerów - novice (sim_stalker_novice).
reward_money - nagroda, którą gracz otrzyma po ukończeniu zadania.
reward_reputation - liczba punktów reputacji dodawanych graczowi po wykonaniu zadania. Możesz obniżyć reputację Naznaczonemu za ukończenie zadania, ustawiając dowolną ujemną wartość całkowitą jako wartość atrybutu.
reward_rank - liczba rangowych punktów za ukończenie misji.
reward_item - bonusowe przedmioty przyznawane głównemu bohaterowi za wykonanie zadania.
time - czas (w sekundach), w którym gracz musi wykonać misję.
prior - priorytet tego zadania. Numer 1 jest ustawiony, jeśli zadanie jest niezwykle ważne.

Czas poćwiczyć i zmodyfikować niektóre oryginalne zadania z gry. Odszukujemy linię [tm_kill_stalker_5] (aby wywołać menu wyszukiwania w Notatniku użyj skrótu klawiszowego Ctrl+F) i modyfikujemy parametry tej misji.

Na przykład możesz po prostu podnieść/zmniejszyć poziom trudności gry, zwiększając lub zmniejszając czas przydzielany graczowi na wykonanie zadania (parametr time), usunąć ikonę blokady linii (symbol ?, reward_money (nagroda pieniężna) lub, powiedzmy, ustawić parametr reward_reputation na 0, aby Naznaczony nie tracił reputacji w Strefie.

Chaos tekstowy

Opracowaliśmy edycję kodu źródłowego misji. Przejdźmy dalej i zacznijmy modyfikować teksty gry. Zaglądamy do katalogu gamedata\config\text\rus lub gamedata\config\text\pol zainstalowanej gry, szukamy w nim pliku stable_task_manager.xml i otwieramy go za pomocą edytora arkuszy kalkulacyjnych Microsoft Excel.

Po uruchomieniu programu zobaczysz, że wszystkie informacje z pliku XML zostaną rozłożone na dwie kolumny - A i B, które odpowiadają nazwom id (numer identyfikacyjny) i text (tekst). Jeśli zejdziesz płynnie w dół kolumny id, to łatwo ustalić tzw. regularność. Linie 3, 6, 9, itd. zawierają tytuł typowej misji. Linie 4, 7, 10, 13, 16 z końcówką _descr - krótki opis (cel zadania) wyświetlany na PDA głównego bohatera. A linie 5, 8, 11, 14 i dalej, kończące się na _text, zawierają tekst wyświetlany podczas dialogu z postacią, od której otrzymałeś zadanie. Dlatego, aby zmienić teksty jednego lub drugiego zadania jednopoziomowego, określonego w pliku task_manager.ltx, musisz wykonać następujące proste manipulacje. Przede wszystkim skopiuj do Notatnika nazwę konkretnej misji z task_manager.ltx (bez nawiasów kwadratowych), jej opis do wyjścia na PDA (parametr description) oraz tekst dialogu (text). Następnie po kolei wyszukaj zapisane słowa kluczowe w pliku stable_task_manager.xml i zmodyfikuj tekst każdego z wpisów. Po zakończeniu edytowania zadania zapisz zmiany i przetestuj zadanie w grze.

Drobnostki dot. tworzenia zadań

Aby zostawić swój autorski ślad w pliku task_manager.ltx, a właściwie w dowolnym pliku konfiguracyjnym Stalkera, wystarczy w odpowiednim miejscu (po kodzie lub z nowej linii) postawić symbol średnika i po nim wstawić komentarz, na przykład: tm_eliminate_camp_4 ;komentarz do gry, nie usuwać

Nie wszystkie zadania napisane przez twórców znalazły się w oryginalnej grze. Co, nigdy o tym nie słyszałeś? Następnie należy pamiętać, że na przykład plik task_manager.ltx zawiera wiele skomentowanych, ale całkiem funkcjonalnych zadań, których celem jest zabijanie stalkerów i wyszukiwanie przydatnych rzeczy. Po dokładnym przeszukaniu dokumentu pod kątem obecności tego rodzaju zadań znaleziono następujące zablokowane zadania:

;--[barmen_eliminate_camp_3]
;--[barmen_find_item_1]
;--[barmen_find_item_2]
;--[barmen_find_item_3]

Aby odmienić rozgrywkę S.T.A.L.K.E.R. wystarczy skorygować zaledwie kilka parametrów każdej typowej misji w pliku task_manager.ltx. Alternatywnie możesz znacznie skrócić czas przeznaczony na ukończenie każdego zadania, obniżyć punkty reputacji za ukończenie danej misji, ale jednocześnie kilkakrotnie zwiększyć liczbę bonusów i gotówki.

Tworzenie zadań

Teraz, gdy poznałeś już podstawy edytowania tego samego typu zadań w grze, możesz spróbować swoich sił w napisaniu własnego zadania - stworzyć niezbędne wpisy w menedżerze zadań (plik task_manager.ltx), a także opatrzyć zadanie opisami tekstowymi.

Uruchom Notatnik i wczytaj plik task_manager.ltx z katalogu gamedata\config\misc. Znajdź słowo kluczowe sar_monolith i dodaj po nim następującą konstrukcję w nowym wierszu:

; Wasz autorski komentarz
[mission_name]

Tutaj [mission_name] to dowolna nazwa zadania, na przykład tm_kill_stalker_7.

Aby zmienić balans gry, musisz edytować kody typowych zadań.

Następnie skopiuj do schowka jakieś typowe zadanie, na przykład [tm_kill_stalker_2] i umieść duplikat na samym końcu dokumentu. Zmień nazwę sklonowanej misji, ujętej w nawiasy kwadratowe, na nazwę misji, którą zadeklarowałeś na liście zadań. Zmodyfikuj parametry oryginalnej misji, jeśli to konieczne, dodaj dodatkowe komendy do kodu misji. Co najważniejsze, nie zapomnij poprawić wartości parametrów tekstu i opisu, które odpowiadają nazwom tekstowych rekordów w plikach gamedata\config\gameplay\storyline_info_taskmanager.xml i gamedata\config\text\rus\stable_task_manager.xml. Następnie otwórz plik storyline_info_taskmanager.xml z katalogu gamedata\config\gameplay za pomocą Notatnika i dodaj następujący blok na końcu pliku:

[descr]

W tym fragmencie kodu [descr] jest wartością parametru description w ciele misji (w naszym przypadku tm_kill_stalker_7_descr). Pozostaje dokonać zmian w pliku stable_task_manager.xml, który zawiera teksty zadań w języku rosyjskim. Przejdź do katalogu gamedata\config\text\rus i użyj dowolnego edytora arkuszy kalkulacyjnych, na przykład programu Excel, aby otworzyć plik stable_task_manager.xml. Przesuń suwak po prawej stronie programu na dół dokumentu. W komórce na przecięciu 391 linii i pierwszej kolumny wpisz słowo kluczowe odpowiadające nazwie Twojego zadania w pliku task_manager.ltx. Następnie w polu obok (komórka B-391) wpisz nazwę przyszłego zadania.

W polu A-392 (A to nazwa kolumny, 392 to numer porządkowy wiersza) wpisz nazwę podaną jako parametr description Twojej misji, a w polu B-392, tekst wiadomości, która zostanie wysłane do PDA głównego bohatera. W komórce A-393 wpisz wartość charakterystycznego text dla Twojej misji, a w polu obok wpisz treść zadania, które ma się wyświetlać podczas rozmowy pomiędzy Naznaczonym a zleceniodawcą. Zapisz zmiany i zamknij edytor arkusza kalkulacyjnego.

 

ŹRÓDŁO:

https://ap-pro.ru/forums/topic/1050-soc-sozdanie-tipovyh-kvestov/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Gość zmienił(a) tytuł na Tworzenie typowych zadań w Cieniu Czarnobyla [SoC]

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej strony, zgadzasz się na nasze Warunki użytkowania.