Tytuł oryginalny: Народная Солянка 2010
Platforma: Cień Czarnobyla 1.0004
Data premiery: 14.08.2010 r.
Autorzy: Arhara i inni
Autorzy spolszczenia: @trurl3, @Yurek
Śr. długość rozgrywki: do kilkuset godzin
OPIS:
Spoiler
Narodnaja Solianka 2010 to modyfikacja odznaczająca się głównie wprowadzeniem prawdopodobnie największej nowej zawartości ze wszystkich amatorskich projektów na platformie Cienia Czarnobyla.
Pierwsza wersja Solianki stanowiła podwaliny pod jej przyszłe i jeszcze bardziej rozbudowane wersje t.j. Narodnaja Solianka 2016 lub OP-2.1, którego z kolei należy traktować jako odrębną modyfikację.
Mod ten jest tak naprawdę połączeniem dużej ilości pomniejszych projektów, dodatków, nieoficjalnych rozszerzeń, na które można się natknąć w internecie, co finalnie miało wpływ na jego samą nazwę.
Cechy moda:
- ponad 30 lokacji,
- ok. 14 nowych rodzajów mutantów,
- ponad 12 ugrupowań,
- ogromna ilość nowych postaci,
- dodano 15 anomalii,
- nowe linie fabularne i zadania poboczne,
- nowy arsenał (w tym broń biała) i kombinezony,
- masa nowych przedmiotów.
Szczegółowy spis zmian:
Spoiler
Z modyfikacji Amk 1.4.1 (patch 1 i 2):
Spoiler
- Zmieniony A-Life.
- W pełni dynamiczne anomalie - zmieniają swoje położenie na mapach.
- Dodano dynamicznie generowane wiadomości i wydarzenia - odpowiednik stalkerskiej sieci.
- Losowe schowki z możliwością ich indywidualizacji.
- Nowa broń - miotacz ognia.
- Alkoholizm - Striełok może zasnąć będąc pod wpływem alkoholu.
- Freeplay - rozpoczyna się w momencie, gdy ukończysz grę z jej prawidłowym zakończeniem - odrzuceniu propozycji Świadomości-Z. Bohater ocknie się, a gra toczy się dalej.
- Przywrócono emisje.
- Dodano transmutację artefaktów.
- Przywrócono możliwość snu i dodano śpiwór.
- Nowy inwentarz.
- Od teraz tory kolejowe na Kordonie są patrolowane przez oddziały wojska.
- Możliwość założenia własnego schowka.
- Możliwość oznaczenia danego punktu na lokacji za pomocą GPSa.
- Dodano detektory anomalii, które można powiesić na pasie.
- Przywrócono wycięte mutanty: Burera, Kota, Chimerę, Tuszkana, Dodano nowe: Elektrochimerę, eksplodującego Zombie.
- Zmieniono efekty słońca i księżyca.
- Balans apteczek - zwykła odnawia punkty zdrowia do 30%, wojskowa 60%, a naukowców 100%.
- Bandaż tamuje krwawienie, albo słabo odnawia punkty zdrowia.
- Spożywanie jedzenia nie odnawia punktów zdrowia.
- Możliwość przenoszenia ciał mutantów.
- Usunięto irytujące odpowiedzi u niektórych postaci.
- Przywrócono normalny wzrost protagonisty.
- Zmieniono nazwy wszystkich broni na rzeczywiste.
- Nocą NPC wyłączają swoje latarki podczas walki, a włączają, gdy szukają wroga.
- Zmienione światło latarki.
- Zwiększony czas realizacji drobnych zadań o tydzień.
- Możliwość oddania podwójnego strzału ze strzelby.
- Usunięto dźwięki wystrzałów i wybuchów w Prypeci.
- Jeśli podejdziesz do stalkera i zignorujesz jego polecenie opuszczenia broni, a następnie spróbujesz ponownie z nim porozmawiać, to cię uderzy.
- Dodano widok z perspektywy trzeciej osoby.
- Dodano nowy efekt u NPC - mogą panikować i uciekać podczas zagrożenia.
- Dodano granat dymny.
- Spożycie alkoholu nie tylko przyprawia o zawroty głowy, ale także powoduje podwójne widzenie.
- Usunięto irytującą ikonę ładowania w prawym dolnym rogu.
- Zmieniono stare ślady po uderzeniach.
- Jeżeli Mózgozwęglacz nie zostanie wyłączony, to gracz zginie wskutek silnego promieniowania podczas zbliżania się do Prypeci.
- Od teraz wrony można zastrzelić. Dodano jej nowy model i 3 nowe animacje śmierci.
- Zwiększono trwałość śrub oraz szybciej lecą po kliknięciu prawego przycisku myszy.
- We freeplayu usunięto zadanie “Zabij Striełoka”.
- Na posterunku wojskowym na Kordonie dodano dwa transportery opancerzone.
- Usunięto możliwość naprawy kombinezonu za sprawą anomalii (bug).
- NPC zbierają swobodnie leżące przedmioty oraz przeszukują zwłoki.
- Inne, drobne zmiany.
Z modyfikacji NLC 5.08 (autor: Сяк):
Spoiler
- Dodano do gry 12 nowych przejść między lokacjami.
- Dodano teleporty interlokacyjne.
- Istnieje możliwość pozyskania (modyfikacji) artefaktów - od niższej do wyższej rangi.
- Możliwość uzyskania neutralnych stosunków z bandytami w Dolinie Mroku.
- Całkowicie zmieniono system handlu - od teraz dobre bronie, amunicję, apteczki itp. można pozyskać tylko w zamian za artefakty.
- Dodano specjalny pojemnik na zastawy naprawcze, dzięki którem można samodzielnie naprawić broń i kombinezon Striełoka.
- Wprowadzono zmiany w systemie promieniowana artefaktów. Od teraz ryzyko napromieniowana istnieje nawet wtedy, gdy artefakty są w plecaku.
- Dodano specjalne pojemniki na artefakty, które niwelują ich radiację.
- Zmieniono początek gry. Od teraz gra nie rozpoczyna się w bunkrze Sidorowicza.
- Artefakty pojawiają się całkowicie losowo po każdej emisji.
- Emisje występują losowo.
- Dodano unikalny artefakt o nazwie “Żywe serce”, który umożliwia wskrzeszenie kluczowych postaci.
- Możliwość zmiany muzyki w Barze.
- Docent może dostosować PDA do wykrywania niebezpiecznych mutantów i NPC, z którymi trzeba w danym momencie porozmawiać.
- W miejscach, gdzie jest głośnik odtwarzana jest muzyka.
- Po wypiciu wódki z NPC można wejść w posiadanie namiarów na schowek.
Pozostałe zmiany:
Spoiler
- Nowa fabuła 3 (autor: Dan).
- Dodano “Ręczny teleport i poszukiwanie schowków v0.7” - nowa linia zadań polegająca na poszukiwaniu schowków (autor: Kostyа V).
- Dodano dużych rozmiarów fabułę, która obejmuje wszystkie lokacje. Ponadto wprowadzono dużą liczbę unikalnych postaci i przedmiotów. Pojawiło się także aktorstwo głosowe w przypadku SMS-ów, które dotyczą nowej historii.
- Dodano mobilnego handlarza. Można go spotkać na Agropromie i ATP.
- Dodano mod na pogodę - “Dynamic Reworked Weather v1.3.2” + “Ambient Audio Overhaul v1.8” (autor: ivar).
- Dodano mod “S.T.A.L.K.E.R`s sound remake mod v3.0” (autorzy: MulleR & Mongol).
- Dodano “Arena Extension Mod” - nowe potyczki na arenie (autorzy: kstn, IG-2007) (adaptacja: Wawka, Kto).
- “GPS-oznaczenie łupów v2.1.3” - możliwość przeglądania zawartości swoich schowków dzięki połączeniu z lokalizatorem (autor: idler).
- Dodano blokadę, która zapobiega kradzieży własnych schowków (autor: Ferrari314).
- Dodano brakujące recepty na artefakty z AMK.
- Nowe kalibry i dodatki do broni (Arsenal Mod).
- Nowe dźwięki u wszystkich broni (autor: MulleR).
- Zmienione parametry broni (autor: N6260).
- Dodano „kolorowe wskaźniki” dla broni.
- Dodano specjalny bioradar, który wskazuje żywe istoty. Można kupić u Sacharowa (autorzy: xStream, BAC9-FLCL, tolusha, Z-Vertoz, Nekt, Руся).
- 12 dodatkowych miejsc na artefakty na pasie - dostosowane do potrzeb bioradaru.
- Duplikaty zadań w przypadku śmierci zleceniodawcy - zadanie można sfinalizować u innej postaci (autor: WaWka).
- Dodano “Linspiro Addon v1.1” - sprzedaż lokalizacji rzadkich schowków u zaprzyjaźnionych stalkerów (autor: Linspiro).
- Dodano nowe sny - “Nocturne Mod 1.0” (autorzy: Khorn, malandrinus и nemnogonado).
- Stalkerzy od teraz palą papierosy podczas przesiadywania przy ognisku (autor: p-09).
- Zaprzyjaźnieni stalkerzy niezależni mogą wyleczyć Striełoka (autor: Shaman-13).
- Dodano “RagDoll Mod v1.3” - przywrócono starą dynamikę, modele (autor: LexMalin).
- Połączone emisje z AMK i ABC.
- Po emisji niektóre zwłoki NPC przemieniają się w zombie (autor: TAG_SPB).
- Dynamiczny HUD kombinezonów (autor: ABC Mod).
- Dodano odtwarzacz plików OGG oraz pendrive’y z muzyką dla niego (autorzy: Ferrari314, Vergas).
- Nowy HUD (autorzy: Redux Mod, Vergas, zayaz).
- Kontrola kombinezonów i broni podczas wykonywania związanego z nimi zadania - już nie zwrócisz uszkodzonego przedmiotu. NPC wyśle Cię do ich naprawy.
- Naprawa broni i kombinezonu + “Zaawansowana naprawa broni” (opracowane przez: MoDD, OGSE Team, AMK Team, Black 777 Team).
- Ulepszenie kombinezonu o noktowizor i odporności na zużycie - ulepszenia dokonywane są przez handlarzy, każdy z nich ulepsza swój własny rodzaj kombinezonu.
- Ulepszenia broni - modernizacji dokonuje Chudy w Barze (autor: Ray).
- Dodano “LootmoneyMOD v1.0” - możliwość pozyskania pieniędzy po przeszukaniu zwłok (autor: Babuin 119).
- Kapsułki do aktywacji anomalii. Szczegółowe informacje na ich temat wprowadzono do PDA (źródło: Simbion Mod).
- Striełok może zostać zzombifikowanym wskutek emisji lub oddziaływań Kontrolera (autor: Меченый-Стрелок).
- Zaimplementowano “inteligentny, ręczny teleport” (autor: Меченый-Стрелок).
- Dodano nowe zjawisko pogodowe - Godzinę Grozy, podczas której pojawiają się zombie (autor: Меченый-Стрелок).
- Nowy ekran wczytywania/zapisywania gry (autor: Serafim12).
- Możliwość zmiany stosunków frakcji do protagonisty za niemałą kwotę u Sidorowicza (wykorzystano pracę z ABC).
- Dodano 4 pojazdy: Uaz “Bochenek”, Traktor i Kamaz na ATP oraz Baggi na Bagnach.
- Dodano desant sił specjalnych na Agropromie. Ponadto podwójny desant Specnazu na Kordonie.
- Dodano 11 nowych noży. W tym łom i miecz samurajski katana (autor: Kirag) (modele zostały wykonane przez: Ааз, Gosuke, Bender, Bak i innych).
- Dodano możliwość walki na pięści.
- Dodano opancerzony kombinezon SKAT-15 z automatyczną możliwością leczenia i innymi funkcjami. W celu jego pozyskania należy wykonać serię zadań (autor: Меченый-Стрелок).
- Dodano dym z ognisk (OGSE Team).
- Dodano embriony mutantów.
- Dodano nowe detektory anomalii - unikalny detektor i holograficzny. Ten ostatni wykrywa wszystkie rodzaje anomalii.
- Dodano “Doc Viewer v1.0 RC” - nowe przeglądanie dokumentów (autor: 7.9).
- Nowe filmiki podczas gry. Dodano też cutscenki.
- Pozbywanie się zwłok i niepotrzebnych rzeczy na lokacjach (autorzy: Shadowman, Sapsan).
- Dodano “Inventory Mod” - mniejszych rozmiarów inwentarz i okno handlu (autorzy: Руся i Со).
- Dodano 8 nowych noktowizorów do kombinezonów.
- Dodano kilka teleportów między lokacjami. Dodano ręczne teleporty i zadania z nimi związane.
- Dodano “Repair Boxes” - zestawy naprawcze do broni i kombinezonów (autor: DEXXX).
- Dodano zegarki, po których zakupie pojawi się aktualny czas na HUD-zie (autor: Vergas).
- Dodano nowy transmulator (baza: Refresh) (dodatkowe prace: Sapsan i inni).
- Dodano “Healing Enemies v0.3” - od teraz można leczyć rannych wrogów (autor: DEXXX) (adaptacja dla AMK: Skunk).
- Dodano modyfikację “Detektory artefaktów 0.1” (autor: Singapur22).
- Dodano noktowizor do kuszy (autor: Kirag).
- Zmieniono i udoskonalono wiele tekstur. Dodano również nowy asfalt (autorzy: Argus, Chorik i wielu innych).
- Zmiany w handlu u wszystkich handlarzy w Strefie Wykluczenia.
- Zmieniono ikony ekwipunku (autor: stalker69 i inni).
- Dodano “Bullet mod beta 2” - celownik laserowy dla pistoletu maszynowego Groza (autor: S.E.R.G.E.Y.).
- Postać Striełoka jest wyświetlana w telewizorach (autor: Argus).
- Dodano “AI Additions” - NPC mogą korzystać z granatników (autorzy: Rulix aka Bak).
- Dodano “Terrorizm Demo v0.2” - wprowadza do gry miny i materiały wybuchowe z detonatorem (autor: 4ufak).
- Zastąpiono plakaty obrazkami różnych autorów (autor: n6260) (autorzy obrazków: Argus, Domestos).
- Dodano “Water COP” - wygląd wody z Zewu Prypeci.
- “Losowe ekrany wczytywania gry 3.0” (autorzy: Monnoroch, Shadowman).
- Dodano “Intellectual Marauder Mod v1.5.1” - możliwość pozyskania kombinezonów z zabitych wrogów (autor: DEXXX).
- Dodano “AI pack Final” - nowe schematy zachowania u NPC (autor: xStream).
- Dodano “Zawodny PDA” (autor: Shadowman).
- Dodano “Zaadaptowanie w Zonie” - zmiana poziomu trudności gry w zależności od jej prowadzenia (autor: Sapsan).
- Zmieniono ikony oznaczeń na mapie - zadań, przejść między lokacjami itp. Pochodzą z Czystego Nieba jak i Zewu Prypeci (autor: V92).
- Dodano działo grawitacyjne (autorzy: Malandrinus, Kirag).
- Zrównoważone właściwości wszystkich artefaktów (autor: Ray).
- Dodano piwo i wodę, a także muchomora, który rośnie na niektórych lokacjach. W plecaku jednak może się popsuć.
- Zmienione ikony anomalii na minimapie podczas korzystania z detektorów (autor: AndyLy).
- Dodano pozycjoner - “Urządzenie do określania współrzędnych geograficznych v0.7.1” (autor: 7.9 z pomocą Malandrinus i kstn)
- I wiele innych zmian.
Nowe lokacje:
Spoiler
- ATP
- Niezbadane Tereny
- Labirynt
- Jaskinia
- Zapomniany Las
- Bagna
- Limańsk
- Szpital
- Czerwony Las
- Laboratorium Wojskowe
- Generatory
- Stara Wieś
- Martwe Miasto
- Zaton
- Okolice Fabryki Jupiter
- Laboratorium X-8
- Wschodnia Prypeć
- Podziemia Prypeci
Nowa broń:
Spoiler
- Karabinek AK-47
- Strzelba TOZ-34
- Pistolet maszynowy PP-19 “Bizon”
- Pistolet maszynowy MP-7
- Pistolet maszynowy KRISS Vector
- Karabin maszynowy PKM
- Strzelba Sajga-12C
- Pistolet maszynowy FN P90
- Karabin Mosin
- Kusza
- Pistolet maszynowy PPSz
- Karabin Accuracy International AWP
- Specjalny Wintoriez
- Karabin FAMAS Prototyp 3
- Karabin M16
- Karabin SIG SG 550
- Karabin XM8
- Karabin HK417
- Karabin SR-25
- Pistolet APS
- Rewolwer
- Karabin FN F2000 “Kat”
- Samopał
- Karabin Gaussa “Widmo”
- Anomaly Karabin M16
- Anomalny Pistolet maszynowy PP-19 “Bizon”
- Strzelba TOZ “Łowca”
- Karabin maszynowy Minigun M-134 SM
- Karabin TAR-21
- Pistolet maszynowy Uzi
- Karabin maszynowy Maschinengewehr 42 (MG 42)
- Karabin OSW-96
- Pistolet TT
- Pistolet Gaussa
- Pistolet Desert Eagle z optyką
- Strzelba Protecta
- Pistolet maszynowy Sa vz. 61 Škorpion
- Granatnik M79
- Pistolet maszynowy MP5K-PDW
- Karabin Walther WA 2000
- Karabin M4A1 SOPMOD
- Strzelba M1014 JSCS
- Karabinek AKS-74 “Kobra”
Nowe kombinezony:
Spoiler
- Egzoszkielety: Powinności, Wolności, Monolitu, Czystego Nieba, Najemników, Bandytów
- Kombinezony naukowe: Powinności, Wolności, Monolitu, Czystego Nieba, Najemników
- Egzoszkielety maskujące: SKAT-15, Grawikombinezon, Specjalny kombinezon Czystego Nieba i wiele więcej.
Nowe frakcje:
Spoiler
- Czyste Niebo
- Łowcy
- Ostatni Dzień
- Mściciele
Dodano także nowych handlarzy, mechaników i płeć piękną.
Nowe mutanty:
Spoiler
- Bibliotekarz
- Chimera
- Niewidzialna Chimera
- Połamaniec
- Szczur
- Burer
- Kot
- Czarny Pies
- Tuszkan
- Zombie
- Niewidzialny Zombie
- Szkielet Zombie
- Zombie “Kobieta”
- Mutujący Kontroler
- Potwór Bagienny
- Karaluch
Autorzy i wykorzystane projekty:
Spoiler
- Zenobian Mod
- Arsenal Mod
- Simbion Mod
- TIREX
- giAdolf
- Ааз
- jgar
- Alwen
- eNdimiOn
- Z.E.N
- Kolyny
- Death
- Sm0кE
- Sin!
- Zeka1996Korneev
- Wawka
- kalinin11
GALERIA:
INSTALACJA:
Spoiler
Zalecana kolejność instalacji:
- Cień Czarnobyla 1.0004.
- Należy zaimplementować patch, aby korzystać z szerszego zakresu pamięci - KLIK
- Należy skopiować folder gamedata z Narodnaja Solianka 19.04.2010 do głównego katalogu gry. Następnie Zainstalować patch 20.08.2010 RUS oraz 03.09.2010 RUS - tak, aby pliki się pokryły
- Należy zainstalować spolszczenie 24.12.2011 + patch 08.04.2013.
- Podmiana xrGame.dll w katalogu bin (należy wkleić do kat. bin gry i potwierdzić zmiany).
- Do archiwum wkradł się plik thumbs.db, który powoduje błąd, niestety jest ukryty. Najłatwiej skasować go po przez skopiowanie do głównego katalogu Stalkera (tam gdzie jest np. katalog bin) tego pliku fix.bat i uruchomieniu go. Po tym jak Stalkera się odpali plik fix.bat można skasować.
- Możliwa jest instalacja ewentualnych dodatków, jednak ze względu na prawdopodobne problemy zaleca się grę na zwykłej wersji moda.
LINKI DO POBRANIA:






