Jump to content

Nvidia prezentuje karty graficzne z rodziny RTX


Recommended Posts

Wygląda na to, że Nvidia zmienia podejście i rezygnuje z liter GTX w nazwach kart graficznych. Na tegorocznej imprezie Siggraph firma zaprezentowała bowiem nie tylko nową architekturę - Turing - ale także pierwsze urządzenia bazujące na tej technologii: RTX 8000, RTX 6000 i RTX 5000.

gf.thumb.jpg.f7f73a10d3aab747f270b7be05a68272.jpg

Jak zazwyczaj bywa w świecie kart graficznych, te trzy modele przeznaczone będą jednak nie do gier, lecz do zastosowań profesjonalnych, takich jak renderowanie grafiki czy skomplikowane obliczenia. Szczególnie sprawdzą się przy renderowaniu fotorealistycznych scen w czasie rzeczywistym, dodawaniu nowych funkcji opartych o sztuczną inteligencję, a także tworzenia złożonych modeli i scen. Dopiero po dopracowaniu procesu produkcyjnego i zredukowaniu kosztów zobaczymy pierwsze GPU do gier.

Wspomniane urządzenia RTX bazują na dwóch różnych rdzeniach Turing, z 4608 i 3072 jednostkami obliczeniowymi CUDA, stanowiącymi jeden z najważniejszych podzespołów każdej karty graficznej. Procesory graficzne nowej generacji zostały wyposażone nie tylko w jednostki cieniujące, ale też rdzenie Tensor (wspomagające prace nad uczeniem maszynowym i budową sieci neuronowych) oraz rdzenie RT (wspomagające algorytmy ray-tracingu)  Wygląda na to, że otrzymujemy jeszcze więcej mocy, niż było w przypadku technologii Volta, na której oparto przepotężnego Titan V. Co interesujące, Turing stanowi kompletne przeprojektowanie architektury, co pozwala zmniejszyć liczbę jednostek obliczeniowych CUDA, ale jednocześnie zaoferować większe możliwości obliczeniowe. To powinno nie tylko utrzymać zapotrzebowanie na prąd na rozsądnych poziomie, ale daje także możliwość rozwoju w przyszłości. 

gf.thumb.jpeg.fe85e20c196ca356fe3be9562c7d1cad.jpeg

Wydaje się, że bazą dla przyszłych kart graficznych będzie właśnie słabszy RTX 5000. Warto jednak zauważyć, że nowy układ to prawdziwy gigant, zajmujący 754 milimetry kwadratowe. Dla porównania, chip GP102 z GTX 1080 Ti to "tylko" 471 mm. Znaczne zwiększenie rozmiarów może prowadzić do problemów z chłodzeniem. Inne nowości to między innymi umieszczenie portu USB-C bezpośrednio na karcie graficznej, co ma pomóc użytkownikom korzystającym z zestawów rzeczywistości wirtualnej. W ten sposób możliwe będzie jednoczesne przysłanie obrazu oraz zasilanie. Ponadto producent przewidział możliwość połączenia dwóch takich kart za pomocą złącza NVLink.

Model                 Nvidia Quadro RTX 5000    Nvidia Quadro RTX 6000    Nvidia Quadro RTX 8000

Generacja                     Turing                              Turing                              Turing                
Rdzenie CUDA                 3072                                4608                                4608
Rdzenie Tensor                 384                                  576                                  576                
Ray-Tracing               6 GigaRays/sec                10 GigaRays/sec               10 GigaRays/sec
Pamięć wideo           16 GB GDDR6 256-bit         24 GB GDDR6 384-bit       48 GB GDDR6 384-bit
Cena                             $2300                              $6300                            ~$10 000

Karty Nvidia Quadro RTX trafią do sprzedaży w czwartym kwartale tego roku. Jak sugeruje poniższy materiał wideo, więcej informacji na temat kart Turing do gier poznamy na targach gamescom w Kolonii, startujących 20 sierpnia.

 


Na podstawie:

https://gry.interia.pl/sprzet/news-nvidia-prezentuje-karty-graficzne-z-rodziny-rtx,nId,2618985

http://www.benchmark.pl/aktualnosci/nvidia-quadro-rtx-8000-rtx-6000-i-rtx-5000-zapowiedz-karta-grafic.html

Edited by Chlebczarow
  • Dodatnia 3
Link to comment
Share on other sites

By nie mnożyć bytów ponad potrzebę, wrzucam tutaj kolejny artykuł.

Nvidia prezentuje karty graficzne RTX 2070, RTX 2080 oraz RTX 2080 Ti

Po długich miesiącach "przecieków" i nieoficjalnych informacji, Nvidia oficjalnie zaprezentowała nową rodzinę potężnych kart graficznych dla graczy: RTX 2070, RTX 2080 oraz RTX 2080 Ti. "RT" w nazwie to odniesienie do technologii ray tracing, która ma być prawdziwą rewolucją. Zobaczymy.

0007JUHHB4O4G1PI-C122-F4.thumb.jpg.888134b8800fe5fb192fb7c6a11a090b.jpg

Nvidia GeForce RTX

Czym jest ray tracing? To bardzo wymagające pod względem obliczeniowym kalkulowanie realistycznego rozchodzenia się światła, na podstawie dokładnego analizowania, gdzie i jak odbiją się poszczególne promienie światła. Dotychczas pełnoprawny ray tracing zarezerwowany był dla branży filmowej czy reklamowej, gdzie efekt końcowy renderowało się raz, więc czas potrzebny na wygenerowanie kolejnej klatki nie miał większego znaczenia. Twórcy takich produkcji mogli więc postawić na głęboki i zaawansowany ray tracing, co przekłada się na świetne efekty wizualne. Gry wideo są oczywiście renderowane w czasie rzeczywistym i muszą reagować na poczynania gracza, a dostępny na rynku sprzęt nie radził sobie z liczeniem odbić wszystkich promieni światła w locie. Deweloperzy stosowali więc - i nadal stosują - przeróżne sztuczki i tricki, by symulować efekt. Rodzina RTX ma sprawić, by te sztuczki nie były już potrzebne, oferując wystarczającą moc obliczeniową oraz specjalne biblioteki DirectX Ray Tracing (DXR), przygotowane przez Nvidię we współpracy z Microsoftem.

Brzmi świetnie, ale wprowadzanie takich nowinek zawsze obarczane jest problemami. Plusem jest wsparcie monopolisty z Redmond, ale warto dodać, że zaawansowanego ray tracingu nie wspiera jeszcze żaden, z ogólnodostępnych, silnik graficzny. Unreal Engine 4 ma otrzymać stosowną łatkę dopiero pod koniec roku. Nvidia zaangażowała już jednak pierwsze studia, które wprowadzają technologię. Powstaje podobno 21 tytułów z odpowiednimi rozwiązaniami, w tym Metro Exodus, Battlefield 5 oraz Shadow of the Tomb Raider, a do tego PlayerUnknown's Battlegrounds, Mechwarrior 5: Mercenaries czy Final Fantasy 15. Do czego, z praktycznego punktu widzenia, najlepiej nadaje się ray tracing? Jak pokazuje już poniższy zwiastun od Nvidii, nową technologię zobaczymy w pierwszej kolejności patrząc na generowane w czasie rzeczywistym odbicia: na wodzie czy metalowych powierzchniach.

Wracając do nowych kart graficznych, najmocniejszym modelem będzie oczywiście RTX 2080 Ti, z 4352 jednostkami obliczeniowymi CUDA (3584 w GTX 1080 Ti), 11 GB pamięci GDDR6 o przepustowości 616 GB/s (484 GB/s w GTX 1080 Ti). Nowe pamięci i więcej jednostek obliczeniowych pozwalają zwiększyć moc przy jednoczesnym obniżeniu taktowania, do 1350 MHz (1480 MHz w GTX 1080 Ti). Zapotrzebowanie na prąd pozostaje takie samo. kolejne innowacje to uwzględnienie portu USB Type-C VirtualLink, co powinno szczególnie spodobać się posiadaczom sprzętu rzeczywistości wirtualnej. W ten sposób mogą przesyłać prąd, obraz i dźwięk za pomocą jednego kabla. Nowe urządzenia będą także w stanie generować obraz 7680 × 4320 (8K UHD) w 60 klatkach na sekundę, choć tak ogromna liczba pikseli będzie wymagała dwóch kabli DisplayPort 1.4. Do tego inne funkcje z gamy Nvidii, jak Ansel, G-Sync HDR i NVLink.

Ceny? Wysokie, sięgające 999 dolarów za topowy RTX 2080 Ti. Historia pokazała nie raz, że w Polsce cen kart graficznych nie warto jednak przeliczać z obcych walut, ponieważ ostatecznie i tak są jeszcze wyższe. Dlatego też warto poczekać na szczegóły.

 



Źródło: https://gry.interia.pl/sprzet/news-nvidia-prezentuje-karty-graficzne-rtx-2070-rtx-2080-oraz-rtx,nId,2621302

  • Dodatnia 1
Link to comment
Share on other sites

Pierwsze wyniki testów

Nvidia ujawniła pierwsze wyniki testów wydajności karty graficznej GTX 2080. Na rezultaty publikowane przez samego producenta zawsze warto patrzyć z przymrużeniem oka, lecz otrzymujemy pewien pogląd na możliwości nowego urządzenia.

Ujawniona tabelka sugeruje, że RTX 2080 może być nawet ponad dwa razy wydajniejszy od swojego bezpośredniego poprzednika, czyli GTX 1080. Skąd taki skok? Do akcji wkracza tajemnicza technologia DLSS (deep learning super-sampling). Jeśli ją wyłączymy, wzrosty są już nieco bardziej wiarygodne, na poziomie 30-50 procent ponad GTX 1080. Co więcej, przy wyłączonym DLSS i przy wyłączonym HDR wzrosty są właśnie na dole tej skali, co wydaje się sugerować, że standardowe zastosowanie karty - bez specjalnej technologii DLSS i formatu barw HDR, wymagającego odpowiednio wyświetlacza - otrzymamy właśnie około 30 procent więcej mocy. Należy jednocześnie dodać, że DLSS nie działa domyślnie we wszystkich grach i deweloperzy muszą przygotować odpowiednie wsparcie. Na pokazie Nvidii prezentowano między innymi specjalne demo na silniku Unreal Engine i trzeba przyznać, że efekty były imponujące: 35 klatek na sekundę na GTX 1080 Ti (w 4K) oraz dwa raz więcej na RTX 2080 Ti. Nvidia pochwaliła się także slajdem, na którym prezentuje gry, które są w stanie przekroczyć poziom 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K na komputerze z RTX 2080: to Final Fantasy 15, Hitman, Call of Duty: WWII, Mass Effect: Andromeda, Star Wars Battlefront II, Resident Evil 7, F1 2017, Destiny 2, Battlefield 1 i Far Cry 5.

Czy rodzina RTX faktycznie będzie ogromną rewolucją, jak ją reklamuje Nvidia? Jak zawsze, z zakupem warto wstrzymać się do czasu, gdy swoje recenzje i benchmarki opublikują niezależne serwisy. Oraz, oczywiście, gdy poznamy polskie ceny.

 

Na podstawie: https://gry.interia.pl/sprzet/news-geforce-rtx-2080-ma-byc-nawet-dwa-razy-szybszy-od-gtx-1080,nId,2622870

Edited by Chlebczarow
  • Dodatnia 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.

Comunity