Agrael Posted May 15, 2022 Report Share Posted May 15, 2022 Zdjęcie pochodzi z modyfikacji Dead City Special Release BTR-70 to radziecki transporter opancerzony, który stworzono w latach '70 ubiegłego wieku. W Strefie Wykluczenia jest wykorzystywany przez siły zbrojne, a wcześniej uczestniczył w likwidacji skutków katastrofy w Czarnobylu. Charakterystyka: Spoiler Producent: Arzamaska Fabryka Maszyn Uzbrojenie: Karabin maszynowy KPWT 14,5 mm na wieży / Karabin maszynowy 7,62 mm PKT Napęd na wszystkie koła Moc dwóch silników: 120KM Załoga: 2 + 8 Opis: W grze występuje w dwóch wariantach: standardowym i nieuzbrojonym. Pojazd ten można znaleźć niemalże na wszystkich lokacjach z wyjątkiem Bagien, Mrocznego Parowu (lokacja wycięta) i Prypeci. W Zonie jest wykorzystywany przez żołnierzy jako wsparcie wojsk lądowych. Lokalizacje: W Cieniu Czarnobyla wiele porzuconych transporterów opancerzonych można znaleźć na drogach Magazynów Wojskowych, w pobliżu Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej oraz punktach kontrolnych i stanowiskach wojskowych. Również na Wysypisku znajduje się wiele transporterów, które stanowią dobrą osłonę podczas walki. Przy Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej można się natknąć na 5 sprawnych i dużo zniszczonych tego tupu pojazdów. Jeżeli gracz znajdzie się przy bramie prowadzącej do Elektrowni, to BTR zacznie do niego strzelać. Kolejny BTR-70 został użyty przez siły Monolitu podczas nieudanej próby przebicia się do emitera w fabryce na Jantarze - zniszczony transporter znajduje się przy samym wejściu do kompleksu, otoczony ciałami poległych bojowników fanatycznej frakcji. W Czystym Niebie w bazie Wolności znajduje się pozbawiony kół transporter opancerzony. Dwa (kompletne) pojazdy można znaleźć przy wejściu do bazy Powinności na Agropromie. W Zewie Prypeci dwa BTR-70 są na Zatonie na moście Przeobrażeńskiego i były częścią konwoju wojskowego, który przewoził gaz Perin-B3. W Jupiterze można się na nie natknąć w kompleksie przeciwlotniczym Wołkow - jeden stoi przy murowanym garażu, a dwa w podziemnym hangarze. Kolejny transporter opancerzony stoi na posterunku kontrolnym, a jeszcze inny na lądowisku dla helikopterów. Ostatnie znajdują się w sporej liczbie w tunelu Prypeć-1. Błędy: W Cieniu Czarnobyla usunięto możliwość jazdy BTR-70 (oraz innymi pojazdami), jednak nadal można się do niego dostać. Mimo wszystko nie ma opcji uruchomienia silnika w ustawieniach gry. Ciekawostki: W Cieniu Czarnobyla może zostać zniszczony przy użyciu noża, dwóch rakiet z RPG-7u lub kilku granatów. Po eksplozji po prostu znika, a na jego miejscu pojawiają się płomienie i koła z Zaporożca. Dźwięk wystrzału z broni Tunder S14 został wykorzystany jako dźwięk strzałów z karabinu maszynowego BTR-70. Jeżeli jakimś cudem gracz dostanie się do środka bazy Wolności w Dolinie Mroku przed wykonaniem zadań dla Lingowa, to znajdujący się tam transporter otworzy w jego kierunku ogień. Jeżeli w Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu gracz stanie na drodze transportera opancerzonego, to zostanie zmiażdżony. Nie ma szans na przeżycie: pasek zdrowia natychmiast spadnie do zera. W Elektrowni Jądrowej w Czarnobylu, jeśli gracz stanie za rufą transportera opancerzonego, to on strzeli do siebie. Na moście Przeobrażeńskiego w transporterach opancerzonych znajdują się AKM-74/2 (w pierwszym, od strony leśniczówki) i naboje 9×39mm SP-6 (w drugim). Znajdują się przy drzwiach (między drugim a trzecim kołem po lewej, jeśli gracz przychodzi od strony leśniczówki). Znajdujący się BTR-70 w bazie Wolności w Dolinie Mroku można wysadzić w powietrze poprzez dźganie nożem w wieżyczkę. Transportery opancerzone w grze mają tekstury z numerami 818, 811, 118 BTR-70 w bazie Wolności (Czyste Niebo) Concept Art Źródło: Rzeczywistość: W nocy z 24 na 25 grudnia 1979 r. rozpoczyna się sowiecka interwencja w Afganistanie. Dwie dywizie piechoty 40. Armii Zmotoryzowanej przekroczyły granicę sowiecko-afgańską w Termezie i Kuszce. Jednostki te były wyposażone m.in. w przestarzałe transportery opancerzone BTR-60PB. W czerwcu 1981 r. gen. B. Tkacz w swoim raporcie negatywnie ocenia sprzęt dowodzonej przez siebie 40. Armii (m.in. BMP-I, BMD-I, BTR-60PB). Liczne doświadczenia pierwszych miesięcy wojny sprawiły, że wojska sowieckie już zimą 1980/81 r. zaczęły otrzymywać nowy sprzęt i uzbrojenie, znacznie bardziej przydatne w warunkach walki w górach z oddziałami partyzanckimi. Jednym z nich był kołowy opancerzony transporter pływający BTR-70, dla którego konflikt afgański stał się swoistym poligonem doświadczalnym. W 1971 r. opracowany został prototyp kołowego bojowego wozu piechoty o fabrycznym oznaczeniu GAZ-50. W ogólnych założeniach konstrukcyjnych był on rozwinięciem transportera BTR-60. Jednakże pojazd posiadał całkowicie nowy kadłub i zmodernizowany układ napędowy. Pojazd został wyposażony w wieżę identyczną do stosowanej w bojowych wozach piechoty BMP-1 i BMD-1. Podstawowe uzbrojenie stanowiła 73 mm niskociśnieniowa armata gładkolufowa typu 2A28 Grom (jednostka ognia 40 szt.),sprzężony z nią 7,62 mm karabin maszynowy PKT (jednostka ognia 2000 szt.) oraz wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych typu 9M14M Maliutka (jednostka ognia 4 ppk). Masa pojazdu wynosiła 13000 kg. W przedstawionej konfiguracji pojazd nie został przyjęty na uzbrojenie. Jednocześnie, w 1972 r., również w GAZ wykonano prototypowy transporter BTR-60PZ, wyposażony w zmodyfikowaną (w stosunku do transportera BTR-60PB) wieżę, bez zmiany uzbrojenia. Modyfikacja dotyczyła głównie zwiększenia kąta podniesienia uzbrojenia (z 30 do 60°), umożliwiającego prowadzenie ognia do celów powietrznych. Ten pojazd również nie został wprowadzony na uzbrojenie. W 1972 r zespół pod kierownictwem I. Muchina dokonał połączenia kadłuba bojowego wozu piechoty GAZ-50 z wieżą transportera BTR60PZ. Ze względu na znaczny zakres wprowadzonych zmian otrzymano praktycznie nowy jakościowo pojazd bojowy, oznaczony fabrycznie jako GAZ-4905, przyjęty na uzbrojenie 21 sierpnia 1972 r. pod nazwą BTR-70 i produkowany seryjnie od 1976 roku. Analogicznie do BTR-60, BTR- 70 jest przeznaczony do transportowania drużyny piechoty zmotoryzowanej i do jej ogniowego wsparcia po spieszeniu desantu. Ma skutecznie chronić przed bronią masowego rażenia i innymi środkami zwalczania siły żywej. Załoga transportera składała się z 10 osób w tym 7 żołnierzy desantu. Nowością, w porównaniu z BTR-60PB, jest wprowadzenie trzeciego członka załogi, pełniącego funkcję strzelca broni pokładowej. Transporter BTR-70 swój chrzest bojowy przeszedł w Afganistanie. Tam otrzymał pozytywne opinie od załóg. Niemniej dały o sobie również znać i jego słabe strony. Przede wszystkim zdwojony układ napędowy znacznie komplikował zarówno konstrukcję pojazdu, jak i jego eksploatację (w tym bezpośrednią obsługę), zwiększał również niepotrzebnie masę pojazdu. Ponadto zwiększyło się prawdopodobieństwo wystąpienia awarii (praktycznie dwukrotnie większa ilość współpracujących części w stosunku do klasycznego rozwiązania układu napędowego). Zasilanie silników łatwopalną benzyną z jednej strony znacznie obniżało ochronę przeciwpożarową, z drugiej strony ograniczało zasięg eksploatacyjny transportera. Modyfikacji wymagało również kontrowersyjne rozwiązanie sposobu opuszczania transportera przez desant. Wszystkie zebrane doświadczenia pierwszych miesięcy konfliktu posłużyły do stworzenia nowego pojazdu, w którym wyeliminowano poważniejsze niedogodności. W ten sposób powstała kolejna wersja rozwojowa transportera – BTR-80. Źródło: [KLIK] Likwidacja skutków awarii w Czarnobylu: Transporter opancerzony wersji o zwiększonej (niemal dziesięciokrotnie w stosunku do podstawowej wersji) ochronie przed promieniowaniem. Skonstruowany według projektu В-2652 przez Moskiewski Instytut Stali i Stopów. W sumie wyprodukowano 26 sztuk. Wykorzystywany głównie do transportu ludzi oraz zaopatrzenia. Źródło: [KLIK] 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.