Jump to content

Anulowane modyfikacje do serii S.T.A.L.K.E.R. - część pierwsza


Recommended Posts

przcngmdy-1.jpg

Lista modyfikacji do S.T.A.L.K.E.R.-a, które ostatecznie nie zostały wydane z różnych powodów, jest dość obszerna. Autorzy niektórych projektów poinformowali społeczność o zawieszeniu prac, jednak o sporej części z nich nie ma żadnych informacji z dalszego rozwoju. Koniec końców każda porzucona modyfikacja kończy w ten sam sposób - w odmętach sieci.

Na nasze szczęście w internecie nic nie ginie, więc warto się pochylić nad anulowanymi projektami - zwłaszcza że poniektórzy twórcy mieli bardzo ambitne plany. Jedni od razu dali do zrozumienia, że zależy im na rozgłosie, chcąc przy okazji zaznaczyć, że ich mod będzie czymś rewolucyjnymi i zmiecie konkurencję, a inni wręcz przeciwnie - od czasu do czasu zasypywali nas nowymi screenami oraz nowinkami z wprowadzonych nowości, czy też ważniejszych zmian.
 



1. Wybór/Wołnograd

Zapowiedź: Lipiec 2019 r. | Grudzień 2020 r. 
Zawieszenie dalszych prac: Wrzesień 2020 | Luty 2021 r.

wD5qRIgckDk.jpg

Za Wybór jest odpowiedzialny autor go moda, który zadebiutował - The Secound Sun.

Zapowiedziany Wybór prezentował się dość obiecująco - świeżo udostępniony film przedstawiał przebudowany Kordon oraz kilka drobnych ciekawostek. Na wyróżnienie zasługuje także obietnica braku jednolitej fabuły z możliwością dołączenia do któregokolwiek ugrupowania, ale jednocześnie podkreślono, że mod nie będzie typowym freeplayem; frakcje i postacie mają mieć własne minihistorie trwające po 3-4 godziny. Dodatkowo 11 znanych lokacji z oryginału, ale przerobionych z mnóstwem zadań pobocznych w tle.

n---L_Ohtcc.jpg  oOsZ-OR4o4s.jpg
Automat Kałasznikowa AK-74M i Kamizelka Taktyczna Wartech TV-110: planowanie umieszczenia modułów w broni oraz ekwipunku.

Kolejne raporty z rozwoju pojawiały się dość regularnie i koncentrowały się głównie na animacjach, ekwipunku lub funkcjach. Twórcy publikowali sprawozdania z prac nad modyfikacją za pośrednictwem YouTube, co finalnie doprowadziło do usunięcia tychże materiałów z powodu naruszenia praw autorskich. Battlestate Games, czyli studio odpowiedzialne za Escape from Tarkov postanowiło wziąć sprawy w swoje ręce i ukarać modderów za korzystanie z ich pracy. W taki oto sposób narodził się drugi projekt autorów.

G_V-FwKHaB8.jpg

Wołnograd bazował na silniku X-Ray 1.6 i najprawdopodobniej nie miał być związany z tematyką S.T.A.L.K.E.R.-a. Wiemy jeszcze, że akcja moda rozgrywałaby się zimą, a modderzy zaczerpnęli część zawartości z anulowanego Wyboru. Oczywiście tym razem nikt nie chciał naruszać praw autorskich, ale stało się to, co każdy podejrzewał - pierwszy raport z prac nad modem zniknął z YouTube tak szybko, jak się pojawił. Ambicje autorów co do stworzenia czegoś "własnego" zostały dwukrotnie zrujnowane, a według nich samych bez korzystania z zasobów osób trzecich postawione cele nie zostałyby zrealizowane. Niemniej jednak Wybór oraz Wołnograd przeszły do historii.

Spoiler

Zapowiedź Wołnogradu - prawdopodobnie jedyny zachowany materiał z modyfikacji w serwisie YouTube. 

Na koniec najlepsze - twórcy dwóch anulowanych projektów powrócili w lipcu br. z kolejną zapowiedzią. Czy nowy pomysł również wyląduje w koszu z powodu naruszenia praw autorskich? Pożyjemy, zobaczymy. Więcej informacji o świeżej zapowiedzi w temacie moda na naszym forum - KLIK.
 



2. SGM 3.0: In Spite Of The Death
Zapowiedź:
2013 r.
Zawieszenie dalszych prac: --

SGM3-640.jpg

Wielu fanów serii to właśnie od SGM-a rozpoczęło swoją przygodę z modyfikacjami. W czym tkwi jego fenomen? Skupiał się na rozszerzeniu podstawowej wersji gry o nowe zadania, postaci, mapy, a nawet ingerował w grafikę. SGM pojawił się na każdej platformie, ale największe zmiany wniósł do Zewu Prypeci - ponad 10 wersji tego moda bazuje właśnie na ostatniej części trylogii, która ukazała się w 2009 roku.

26149311673_0689394868_o.jpg  22306960423_c1be186746_o.jpg
Album zawierający zbiór screenów z 2015-2016 r.

Lata po premierze wersji 2.0 mijały, a gracze zadawali sobie podstawowe pytanie - czy będzie nowa odsłona? Owszem, bo prace nad nią ogłoszono w 2013 roku. Niestety od tamtego czasu mod nie ujrzał światła dziennego, jednak najlepsze jest to, że teoretycznie rozwój trwa, a projektu nie zamknięto. Co takiego ma zawierać SGM 3.0? Zerknijmy na jego opis z forum - tu nie powinno być zaskoczenia - Sigerous.ru:

Sigerous 3.0 to projekt, który zaczerpnął wszystko, co najlepsze z jego poprzednich części - doświadczenie, cechy i pomysły - zostawił za sobą jednak to, co okazało się wadliwe.

Teraz powstaje modyfikacja z własną, pełnoprawną historią, obejmującą czasy dziejące się przed wydarzeniami z Czystego Nieba: utworzenie grupy Striełoka, pojawienie się Ducha, Kła, Przewodnika, Doktora, a także wielu innych postaci i zdarzeń, o których informacje GSC ujawniło tylko częściowo. Rozumiemy złożoność takich wątków i jesteśmy przekonani, że nasze pomysły nie zawiodą waszych oczekiwań. Ciekawa fabuła i niepowtarzalna atmosfera - nad tym obecnie ciężko pracujemy.
Czekajcie cierpliwie i miejcie w nas wiarę!

YsDpCYaE7y8.jpg  pvvnCZyeoP4.jpg
Prace wciąż trwają - rok 2018.

W 2016 roku modderzy do tytułu moda wpletli "In Spite Of The Death". Oczywiście od czasu do czasu pojawi się jakaś krótka informacja z jego rozwoju. W 2017 zaprezentowano nową anomalię w Czerwonym Lesie, nowe funkcje w PDA i kilka innych "drobiazgów". Rok później dodano, że fabuła została napisana od nowa, a akcja gry będzie miała miejsce na nowych lokacjach. W 2019 ukazało się kilka wywiadów, z których tak naprawdę nie dowiedzieliśmy się najważniejszego - kiedy mod zadebiutuje.

Niemniej jednak dalsze prace nad SGM 3.0 podobno wciąż trwają. Pytanie tylko, co będzie pierwsze? Nowa odsłona tej kultowej modyfikacji, czy może S.T.A.L.K.E.R. 2?
 



3. ABC Inferno II 
Zapowiedź: 2009 r.
Zawieszenie dalszych prac: 2010 r. 

ABC Inferno ma tyle samo lat na karku, co Cień Czarnobyla - 15. Zgadza się, upłynęło 15 lat od czasu zadebiutowania jednego z pierwszych modów do S.T.A.L.K.E.R.-a. Jego premierę pamiętają zapewne tylko nieliczni, ale już na wstępie trzeba zaznaczyć, że zmiany, jakie oferował były jak na tamte czasy imponujące.

Nowy interfejs oraz ikony, przywrócenie wyciętych mutantów, nowe tekstury rąk, możliwość snu, specjalne "portale", które można było aktywować za pomocą artefaktów i wiele innych drobiazgów. Aktualnie nie robi to na nikim wrażenia, ale kiedyś to było coś.

ABC Inferno II - Radio_2X.png
Graj muzyko!

Autor projektu, niejaki thevendetta na swoim kanale w serwisie YouTube w 2009 roku publikował materiały z drugiej części moda. Na filmikach mogliśmy zobaczyć m.in. nowe funkcje w PDA, słynną "Godzinę grozy" podczas emisji, która pojawiła się także w innych modach, możliwość skorzystania z radia podczas rozgrywki, czy też zmiany w pogodzie, co z całą pewnością miałoby wpływ na panującą atmosferę.

PDA_2X.png  Walka na Agropromie.jpg
Screeny pochodzą z kanału YT moddera.

Niestety thevendetta od 2010 roku nie dodaje nowych filmów, co oczywiście wiąże się z jednym - Inferno II upadł.
 



4. Martwy Czas-Przełęcz Diabła 
Zapowiedź: Luty 2016 r.
Zawieszenie dalszych prac: Marzec 2016 r. 

85818883.jpg

Godne uwagi jest to, że modyfikacja została oparta na platformie Czystego Nieba, choć zbiór początkowych informacji na jej temat jest dość "standardowy" - nowa linia fabularna z dodatkowymi zadaniami, które będą się na niej opierać. Rzekomo miało się nie obejść bez różnych historii i zwrotów akcji we wspomnianej fabule.

Zaznaczono, że mod będzie wymagał wytężenia umysłu, uważnego śledzenia dialogów oraz aktów w fabule, by pojąć jej sedno. Całość miała się opierać wokół tajnej operacji wojskowej "Przełęcz Diabła". Celem bohatera opowiadanej historii jest wyjaśnienie, czym właściwie owa operacja jest i do czego dążą żołnierze.

69542208.jpg
Ile razy byłeś w tym miejscu, stalker?

Natomiast jeżeli chodzi o lokacje, to z wyjątkiem oryginalnych z Czystego Nieba miał pojawić się także Ciemny Parów (Darkscape) i Prypeć z Zewu Prypeci.

Miesiąc po ogłoszeniu zapowiedzi twórca poinformował o zakończeniu prac nad najistotniejszą linią fabularną. Kolejnym interesującymi faktem jest to, że przed oficjalną premierą pojawi się prolog do omawianej modyfikacji.

24889778.jpg  77298447.jpg
Ostatnie screeny, które ukazały się w dniu anulowania projektu. 

Jakiś czas później nadeszła smutna informacja - dalszy rozwój zostaje wstrzymany. Autor twierdzi, że jego projekt nie został wykonany na należytym poziomie.


Zbiór informacji pochodzi głównie ze zarchiwizowanych tematów (Wybór, Wołnograd, Martwy Czas-Przełęcz Diabła) na forum.


Korekta tekstu, edycja grafiki: @Meta

  • Cool 2
  • Positive 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.