Gruby Posted August 3, 2022 Report Share Posted August 3, 2022 Witam Grając w S.T.A.L.K.E.R.: Anomaly i stopniowo dodając do gry nowe modyfikacje zauważyłem, że ilość pamięci karty graficznej nadal oscyluje mniej więcej w granicy 4,048 Mb. Dlaczego tak się dzieje? To wygląda mi tak, jakby gra miała zablokowany limit korzystania z większej ilości pamięci na karcie graficznej niż ~4,048 Mb. Przy dodawaniu nowych modów wydajność pewnie będzie spadała, bo gra będzie korzystała nadal z 4 GB pamięci. Czy da się to jakoś odblokować? Pozdrawiam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kondotier Posted August 4, 2022 Report Share Posted August 4, 2022 @Gruby Ilość pamięci jaką masz na kompie, nie ma tu większego znaczenia. Determinantem jest ilość pamięci, jaką może obsłużyć silnik moda. I tego gracz zmienić nie jest w stanie. Lata temu, aby usprawnić mody na CCz, był udostępniony inny silnik z "przerobem" 4MB, którym można było samemu podmienić oryginalny. Później w modach był już dodawany standardowo. CoC ma chyba ten silnik, stąd te Twoje odczyty. Są jeszcze sprawy z plikiem wymiany, ale to już inna bajka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruby Posted August 4, 2022 Author Report Share Posted August 4, 2022 @kondotier Teraz chyba rozumiem. Do tej pory myślałem, że determinantem jest ilość pamięci, jaką może obsłużyć silnik gry a nie silnik moda 😅 Czyli jeśli zainstaluję w Anomaly moda, którego silnik będzie potrafił korzystać z większej ilości pamięci, to całościowe użycie pamięci podczas gry przewyższy dotychczasowe ~4,048 Mb i nowy mod nie będzie zabierał pamięci grze czy innym modom? Dokładniej chciałem zainstalować mody Agressor Reshade (Updated) + HD Textures. Tylko do tej pory miałem obawy czy nie zamuli mi to gry na amen, bo z powodu jakiejś blokady ~4,048 Mb pamięci jest wykorzystywane do użycia przez grę + wszystkie modyfikacje 😏 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FairFight Posted August 4, 2022 Report Share Posted August 4, 2022 Cóż, w przypadku NVIDII możesz wykorzystać panel sterownia GPU żeby dana aplikacja zawsze i w pierwszej kolejności korzystała z najwydajniejszej karty graficznej. Druga opcja, możesz zmniejszyć rozdzielczość tekstur w danym modzie. Np. wszystkie tekstury 4K zreskalować do 2K. Mniejsze rzeczy jak jedzenie czy przedmioty możesz zreskalować z 2K do 1K i nadal będą wyglądać przyzwoicie. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qlkin Posted August 4, 2022 Report Share Posted August 4, 2022 Jeśli dobrze rozumiem to chcesz, żeby używała więcej GB - bo masz więcej, lol - większość ma odwrotnie. W 'Anomaly' max użycie (limit) pamięci użytkownik determinuje w chwili wyboru rendera. O ile we wcześniejszych wersjach była opcja DX11 z 24gb ram/6gb vram (gdzieś tam w rejonach 1.4), to w aktualnej chyba nic nie zmienisz tak łatwo oprócz tego dx-a i pytanie o ograniczenia silnika Monolith do 4GB zostawiam otwarte. Dodatki też się potrafią zachowywać w nieprzewidywalny sposób, ale to raczej nie w tym rzecz. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kondotier Posted August 4, 2022 Report Share Posted August 4, 2022 @Gruby Musisz zacząć rozumować inaczej. Masz mody, które stawia się na podstawkę i one raczej silnika nie zmieniają. I drugi rodzaj modów, które wykorzystują podstawkę jako bazę ( często gęsto usuwając jej scenariusz ) i one mają "własne" silniki. Albo jest to silnik z podstawki, albo te najnowsze mody z OGSE, OGSR, x64 itp. I też gracz nie ma na to wpływu. I zwróć uwagę, że wszelkiego rodzaju dodatki i nakładki na moda, muszą być z nim zgodne, a zgoda zaczyna się właśnie od silnika. Tak więc dodając je, nic nie uzyskasz. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruby Posted August 5, 2022 Author Report Share Posted August 5, 2022 @FairFight Ja w moim PCcie mam kartę AMD, która jest jedyną kartą, więc można powiedzieć, że samo się już wybrało Natomiast co do zmiany rozdzielczości tekstur w danym modzie, to kompletnie nie mam pojęcia jak coś takiego można zrobić, ale bardzo przydałoby mi się to, więc spróbuję poszukać. Mi tekstury 4K i 2K na pewno nie są potrzebne. Bardzo zadowolony byłbym z rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 o ile uda mi się to jakoś przeskalować. Kto wie, może w sieci znajdę nawet już przeskalowane? @qlkin Moja leciwa karta graficzna czasy świetności na pewno ma już za sobą. Jednak do Anomaly na szczęście wystarcza. Po wgraniu addonów pojawiły się spadki wydajności a jednocześnie obserwowałem, że NIE cała pamięć vram jest używana. To tak jakbyś miał procesor, ale używał jedynie połowy jego mocy, gdy jednocześnie wszystko Ci w systemie muli... Korzystam z rendera DX11. Starałem się dowiedzieć dlaczego tak się dzieje a pamięć nie jest używana. Teraz już przynajmniej wiem, że nie przeskoczę tego, wiem z czego te ograniczenia wynikają, i teraz wiem w jakim kierunku mam iść. @kondotier Czyli mamy modyfikacje (podstawki, np Anomaly), modyfikacje (addony nie ingerujące w silnik podstawki) i modyfikacje (addony ingerujące w silnik podstawki) - to, to i to są mody, więc łatwo się pogubić, zwłaszcza komuś, kto z modami to za wiele styczności nie miał. Teraz już serio rozumiem o czym piszesz Wiem też dlaczego nie przeskoczę "ograniczenia" i skąd się ono bierze. Bardzo dziękuję wszystkim za lepsze zrozumienie tematu. Każda Wasza odpowiedź jest pomocna! Pozdrowienia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kondotier Posted August 5, 2022 Report Share Posted August 5, 2022 @Gruby Mylisz rozdzielczość monitora ( cytat: zadowolony byłbym z rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 ), z rozdzielczością tekstur. Kiedy robisz ustawienia przed rozpoczęciem pierwszej gry, jako pierwszy pojawia Ci się ekran z wyborem oświetlenia, jakości, rozdzielczości monitora i trzy paski dla oświetlenia. Na tym ekranie tylko jakość jest powiązana z wykorzystaniem pamięci. Im wyższa, tym bardziej obciąża. Podana przez Ciebie 1920x1080, to dopasowanie obrazu gry do rozdzielczości monitora ( masz taki ? ). Jak wybierzesz różniącą się od tej monitorowej, będziesz miał zniekształcony obraz. A resztę "obciążników" masz w ustawieniach rozszerzonych, na drugim ekranie. Pierwszy z nich to jakość tekstur. Drugi to odległość widzenia. A kolejne to gęstość trawy i odległość się jej pojawiania. To takie podstawowe. A w nowszych modach dochodzi cała gama różnych ulepszaczy obrazu związanych z jakością światła słonecznego, namakania powierzchni, kropli deszczu na maskach, jakość cieni, miękka woda i dymy. To są pożeracze pamięci, której może braknąć dla akcji moda. Im ich paski dalej w prawo ( czasem wybór przycisku ), tym więcej pamięci zostanie przez nie zawłaszczone. Trochę można to zniwelować powiększając plik wymiany, ale skutkuje to mocnym spowolnieniem ładowania się gry np. po wczytaniu zapisu, zmianie lokacji itp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruby Posted August 7, 2022 Author Report Share Posted August 7, 2022 @kondotier Zdecydowanie lepiej byłoby zniekształceń uniknąć Tak, mam właśnie taki. Pogrzebałem trochę ostatnio w plikach modów i dodałem do gry Agressor Reshade wraz ze świetnymi ustawieniami, które dostałem od człowieka, który widocznie ogarnia tego moda całkiem dobrze. Tam jest cała masa opcji i nazw efektów, których nie ogarniam. Ja nie miałbym cierpliwości ani talentu, żeby ustawić Reshade tak, aby wyglądało to dobrze. Nie wiem jak to możliwe, ale wydajność wzrosła a jakość bardzo się poprawiła, tak więc ostatecznie rezygnuję z dodania tekstur lub innych addonów. Karta używa też trochę mniej pamięci Myślę, że moje Anomaly jest już zrobione całkowicie pode mnie. Tak, mam ustawiony plik wymiany na sztywno od 10000-10000 Mb na partycji gdzie jest gra. Natomiast na dysku SSD, na partycji "C" mam ustawione 900-900 Mb pliku wymiany. Nie wiem jak optymalnie duży plik wymiany powinien być ustawiony na partycji, na której jest gra. I to prawda co piszesz, że gra wczytuje się wolniej. Nie bardzo wiedziałem dlaczego tak się dzieje, tym bardziej, że defragmentowałem dysk HDD na którym jest gra aż trzema rodzajami defragmentacji + defragmentacja pliku stronicowania przed uruchomieniem systemu. Pierwsze wczytywanie zapisu gry trwa najdłużej. Kolejne wczytują się już zdecydowanie szybciej. W ramach kompromisu mogę przymknąć na to oko, bo później podczas gry chodzi już fajnie i jest okej. Teraz po zmniejszeniu gęstości i wielkości trawy (do 0,7) oraz z nowymi ustawieniami Reshade gra chodzi świetnie i nic już w niej nie zmieniam Teraz jest tak, jak być powinno. Wyłączyłem też w oświetleniu tryb SSDO, ponieważ przeczytałem, że jest bardzo obciążający. Mam kartę graficzną AMD, tak więc zmieniłem na HDAO i skok wydajności jest odczuwalny. Posiadacze kart Nvidia powinni natomiast wybrać HBAO. Bardzo dziękuję za cenne wskazówki, za wszystkie cenne informacje, oraz za cierpliwość Dowiedziałem się nowych rzeczy, które jak najbardziej są dla mnie przydatne. Miłej niedzieli wszystkim Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kondotier Posted August 7, 2022 Report Share Posted August 7, 2022 @Gruby Gęstość trawy daj jeszcze mniejszą. Ja grając nigdy nie mam jej większej niż 0.3, a często gęsto suwak całkiem na lewo, a i tak trawy mam w nadmiarze. Bo nie tylko zżera pamięć, ale w niektórych modach uniemożliwia znalezienie schowków czy leżących itemów. Musisz wybierać: ładne widoczki, czy płynna bezproblemowa gra. Ja bym bez zastanowienia wybrał to drugie. Ale Twoja wola, co zrobisz. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gruby Posted August 8, 2022 Author Report Share Posted August 8, 2022 Racja. Zmniejszyłem jeszcze trawę. Zrobiłem też mniej gęstą. Czasem trudno było mi odnaleźć truchła do przeszukania. Teraz nadal wygląda okej i jest to bardziej przystępne. Bardzo dziękuję 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.