Jump to content

UAZ wiecznie żywy


Recommended Posts

Na świecie nie ma chyba osoby, która nie znałaby sylwetki etatowego wozu Armii Radzieckiej - wytwarzanego od 1972 roku Uaza 469. Oprócz karabinu maszynowego AK-47 to najbardziej charakterystyczna maszyna kojarzona z rosyjskim wojskiem.

 


uaz.jpguaz1.jpg
UAZ w wersji cywilnej

 

Producent wozu - Uljanowskij Awtomobilnyj Zawod - obchodzi właśnie niecodzienny jubileusz. Firma poinformowała, że od debiutu legendarnej terenówki, wyprodukowała już ponad 2 mln egzemplarzy! Przypominamy, że opracowany w ZSRR samochód w założeniach zastąpić miał topornego GAZa-69 produkowanego od 1953 roku. Zupełnie nowy model pochwalić mógł się m.in. zdecydowanie mocniejszym silnikiemi czterostopniową skrzynią biegów (GAZ-69 miał trzy biegi do jazdy wprzód). UAZ-a 469 zbudowano tak, by przy niewielkiej "kulturze technicznej" użytkowników, świetnie radził sobie w każdych warunkach terenowych. Zachowano więc solidną ramę, resory piórowe i klasyczny dla terenówek układ napędowy z dołączanym napędem przedniej osi i dwustopniowym reduktorem. Źródłem napędu był prosty, odporny na kiepskiej jakości paliwo, benzynowy silniko pojemności 2,4 l. Czterocylindrowa, górnozaworowa jednostka z zasilaniem gaźnikowym generowała moc około 70 KM.

Prosta konstrukcja, duża zwrotność (auto mierzyło nieco ponad 4 m długości) i odporność na trudne warunki terenowe przysporzyły UAZ-owi wielu fanów. Samochód stał się nie tylko etatowym pojazdem terenowym wojsk Układu Warszawskiego, ale trafił też do licznych służb mundurowych na całym świecie. Auta do dziś spotkać można m.in na wyposażeniujednostek Wojska Polskiego. Część ekspertów ds. uzbrojenia wskazuje nawet, że dzięki niewielkim wymiarom, w warunkach europejskich (gęsta zabudowa i obfitość lasów) jego zdolności operacyjne przewyższają amerykańskiego Humvee! To również jedyny pojazd, który uczestniczył we wszystkich większych konfliktach zbrojnych po II Wojnie Światowej (często w barwach każdej z walczących stron). Teoretycznie kariera UAZa 469 zakończyła się w 1985 roku. Jego miejsce w ofercie zajął wówczas model 31512, czyli jego nieco zmodernizowana odmiana (auto miało nowocześniejsze wskaźniki i odrobinę bardziej komfortową kabinę).

W 2007 roku zaprezentowano odświeżony model UAZ Hunter, który po serii zmian pozostaje w ofercie do dziś. W początkowej fazie auto wyróżniało się m.in. nowocześniejszym (wyposażonym we wtrysk paliwa) silnikiem o pojemności 2,7 l. Z czasem na liście wyposażenia standardowego pojawiło się też długo wyczekiwane wspomaganie kierownicy. Katalog opcji uzupełniły "kapitalistyczne" dodatki w postaci aluminiowych obręczy kół, a nawet klimatyzacji! Teraz z okazji zbudowania 2 mln egzemplarzy i 45 lat, jakie mijają od uruchomienia produkcji, UAZ zdecydował się wprowadzić do oferty wersję specjalną. Uaza Huntera "Jubilee version" rozpoznamy głównie po... plakietce z nazwą serii i numerem pojazdu. "Ekskluzywna" odmiana limitowana będzie do 469 egzemplarzy. Jej ceny zaczynają się w Rosji od 699 999 rubli. W przeliczeniu na złotówki daje to kwotę niespełna 42 tys. zł.

 

uaz2.jpg

UAZ-ami nie wstydzi się chwalić podczas defilad rosyjska armia

 

Na rosyjskim rynku klienci mają dziś do wyboru dwie jednostki napędowe Euro4: benzynowy motor 2,7 l o mocy 128 KM (210 Nm) oraz wysokoprężny silnik 2,2 l generujący 113 KM i 270 Nm. Standardem są dziś również przednie hamulce tarczowe i pięciostopniowa skrzynia biegów. Trzeba przyznać, że Rosjanie mają niecodzienny talent do wielkoseryjnej produkcji samochodów terenowych. Budowana w niemal niezmienionej formie od 1977 roku Łada Niva (obecnie Łada 4x4) powstała do tej pory w już przeszło 2,5 mln egzemplarzy!

Link to comment
Share on other sites

@Chlebczarow - To był przecież żart.

UAZem jak i jego poprzednikiem GAZ69 przejechałem sporo kilometrów.

Kiedy przychodziły nowe, to co ileś tam kilometrów szły w robotę śrubokręt i klucze. Trzeba było poluzowane śrubki dokręcać, bo inaczej wszystko dzwoniło tak, że własnych myśli nie było słychać. Ale po jakimś czasie, wszystko się uspokajało.

Komfortu "zero", latem gorąco, opuszczenie przedniej szyby i zdjęcie budy nic nie dawało. A zimą dupa marzła.Ale tak GAZ jak i UAZ, wytrzymywał nie tylko najgorsze warunki drogowe, ale i najgorszy kierowca miał kłopoty aby go spieprzyć.

  • Dodatnia 1
Link to comment
Share on other sites

Osobiście, jeżeli chodzi o sylwetkę zawsze bardziej podobał mi się GAZ. Kilka UAZ-ów szwendało się na tegorocznej Operacji Południe, w tym jeden w takim kamuflażu a'la pustynny. Nie powiem, wyglądał dość ciekawie.

Tak jak napisałeś @kondotierze, konstrukcja prosta, wręcz toporna, zero finezji i jakichkolwiek udogodnień. Ale za to maszyna nie do zajechania.

W sumie, podobno geniusz tkwi w prostocie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.

Comunity