Jump to content

Historia moddingu S.T.A.L.K.E.R-a: strony społeczności


Recommended Posts

 ⚠️ Tekst przetłumaczony maszynowo. Mimo zmian może zawierać błędy.

stronyfanowskie1jpg.jpg

Modyfikacje zawsze były nierozerwalnie związane z różnymi stalkerskimi forami, na których odbywa się wiele aktywności, od gier przeglądarkowych z całego świata po spotkania użytkowników w rzeczywistości. Ludzie spotykali się ze sobą, nawiązywali znajomości i dyskutowali o tym, jak dobre lub złe były mody. Od kończącego się 2020 roku aktywność takich serwisów osłabła, ale nie zniknęła.

Niestety, wiele dotychczas popularnych stalkerskich stron jest teraz albo „martwych”, albo dogorywa z powodu braku aktywności, dlatego skontaktowaliśmy się ze znanymi i najpopularniejszymi portalami, aby w skrócie opowiedzieć ich historię. 

W trakcie pracy nad artykułem kilkukrotnie kontaktowaliśmy się z administratorami i moderatorami portali, którzy chętnie odpowiadali na nasze pytania, za co serdeczne podziękowania należą się Murariusowi z AMK, Glomar z Sigerous, Wolfstalkerowi z Ap-Pro oraz administratorowi Stalkerportaal - Antonowi. Jesteście niesamowici! 


Obecny wygląd AMK. 

Forum poświęcone modyfikacji AMK jest w rzeczywistości bardzo interesującą historią odrębną od samego moda. Kiedyś ta strona wniosła ogromny wkład w rozwój stalkerskiej społeczności. Powstała ona 25.02.2008 roku, ale wcześniej serwis AMK-Team.ru funkcjonował prawie rok. W celu dokładniejszej analizy postanowiłem skontaktować się z administracją forum AMK Team, a na moje pytania uprzejmie odpowiedział Murarius:

„Rola forum AMK w modowaniu Stalkera jest oczywiście bardzo znacząca. Specjalistów tworzących i rozwijających modyfikacje było wielu, zwłaszcza na początku. Ktoś po prostu zmienił parametry pod siebie (jednym z pierwszych i najłatwiejszych zadań dla wielu przyszłych modderów była edycja tych u protagonisty), inni poszli dalej - w edycję i pisanie skryptów, mapowanie oraz modelowanie, programiści - w edycję silnika, ogólnie w to, co zgłębiali. Swoją drogą, o zgłębianiu wiedzy: znaczna część znanych i szanowanych modderów przed zamiłowaniem do Stalkera nie miała żadnego poważnego pojęcia ani o edycji czy programowaniu - chcieli po prostu robić to, co uważali za słuszne. I uczyli się w miarę upływu czasu. Oczywiście, samokształcenie bez rozmowy z kolegami jest bardzo trudne, więc powstanie i rozwój forum modderskiego było nieuniknione. _And_  stworzył forum jako dom dla moda AMK, ale wszystko rozrosło się do modyfikacji o dowolnym poziomie złożoności i dopracowania na każdy gust.”

Murarius, administrator AMK.

Gdy mowa o samym AMK, nie mogłem przejść obojętnie obok historii rozpadu ekipy i zamknięcia projektu. Taka sytuacja w moddingu nie była jedyna, projekty często są zamykane bez ukończenia. Doskonałym przykładem jest niedawne zamknięcie RBSS Team, twórców modyfikacji Kamień zgorszenia. Prolog, który miał na siebie interesujący pomysł z potencjalnie taką samą zawartością. Jednak coś poszło nie tak - ekipa się rozpadła, a dalszy rozwój pełnej wersji anulowano. Oczywiście nie mogło to pozostać niezauważone przez forum:

„Swego czasu to zjawisko [zamykanie zapowiedzianych modów - przyp. aut.] stało się tak powszechne, że na forum obowiązywała nawet zasada: "brak modów - brak tematu". Oznacza to, że dyskusji na temat konkretnego projektu nie otwieramy, dopóki nie pojawi się przynajmniej jego wersja beta. Później zrezygnowano z tej praktyki ze względu na to, że średni poziom umiejętności modderów spadł, nie mogli już dalej ciągnąć globalnych modów, a aby uniknąć zniknięcia poważnego modowania, postanowiono dać światło nawet drobnym zmianom w nadziei, że zainteresowanie zostanie utrzymane i ktoś z nieznanych, ale utalentowanych ludzi poderwie sztandar. Taka polityka opłaciła się tylko częściowo: wszystkie obecnie znane mody są nadal tworzone przez ludzi, którzy od dawna udzielają się w społeczności. W każdym razie modding jako zjawisko nie umarł - na forum wciąż regularnie pojawiają się nowicjusze... Choć jak na razie tylko po to, by "zmienić parametry u protagonisty", czyli zrobić coś drobnego. Wciąż uczą się w ten czy inny sposób, a w przyszłości może to przynieść dobre wyniki. Prawda, wiele zależy od premiery Stalkera 2. Jeśli gra wyjdzie niedługo i będzie bardziej przyjazna modowaniu niż poprzednie gry, to zainteresowanie tworzeniem modów do CCz/CzN/ZP może bardzo spaść.”

Murarius, administrator AMK.

Możecie błędnie myśleć, że ponieważ ta strona jest poświęcona AMK, to inne znane projekty nie miały tu swojego początku. Jest to z gruntu mylne, gdyż na forum AMK pojawiło się po raz pierwszy kilka innych projektów, które istnieją od dawna i do dziś wzbudzają zachwyt fanów:

„Jeśli chodzi o CCz, to należy wymienić New Level Changer (do wersji 5.08, potem przeniósł się na własną stronę) oraz oczywiście główny i najbardziej znany (po AMK) mod do CCz - Narodnaja Solianka. Oba mody są obecnie adoptowanymi sierotami. Autorzy, czyli Сяк i Arhara, odeszli z moddingu, ale ich dzieła są rozwijane przez entuzjastów, i to w różnych kierunkach. Siódma część NLC ma już za sobą premierę dużej wersji oraz jest “przemyślana” (modyfikacja autorstwa jednego z członków zespołu NLC), a Solianka tak zwaną wersję “dietetyczną” (ułatwioną i, według autora jednego z członków zespołu "NS-2016", zoptymalizowaną). Do tego oczywiście liczne dodatki osób trzecich do wszystkich tych wersji, o różnym stopniu globalności i jakości. Jednym słowem modowanie modów. Z "Solianki" wyrósł OP-2, ale to już nieco inna historia. Twórcy tworzyli go jako członkowie naszego forum, ale krótko przed premierą postanowili odejść na własną stronę. Mod okazał się bardzo popularny i wniósł wiele do rozwoju moddingu w ogóle, choć był wymuszony: było w nim zbyt wiele rzeczy, które gracze chcieli zmieniać na własne potrzeby. Jednak twórcy odmówili udzielenia pomocy, a najbardziej oddani gracze musieli się uczyć czegoś na własną rękę. W rezultacie dyskusje o nim toczą się również tutaj, na historycznie najsłynniejszej stronie modderów stalkera.”

Murarius, administrator AMK.


O ile dla Cienia Czarnobyla AMK był jedną z pierwszych naprawdę imponujących modyfikacji, o tyle Sigerous stał się nią dla Zewu Prypeci. Do dziś jest on uznawany za jedną z najciekawszych modyfikacji na tej platformie. Ciekawostką jest, że pierwotnie planowano nadać mu nazwę „Dangerous", ale Nikołaj Bołotow uznał nazwę „Sigerous” za bardziej interesującą. Jak zauważa Glomar: „Pierwsze swoje mody Bołotow Nikołaj tworzył głównie w pojedynkę.”

W tym samym czasie w 2010 roku wydano imponującą liczbę różnych wersji Sigerous na platformie ZP, które zostały połączone w wersję 1.7, jak wspomina również Glomar: "ostateczna wersja linii modów SGM 1.7 miała miejsce 26.08.2010 r. Nie pamiętam dokładnych dat premiery wszystkich wersji linii SGM 1.7, ale na pewno był to rok 2010".

W tym samym roku ukazały się również wersje modyfikacji na pozostałych platformach - Cieniu Czarnobyla i Czystym niebie.

„Modyfikacja SGM do S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl została wydana w 2010 roku. Wielu fanom CCz się on spodobał. Odnośnie do SGM S.T.A.L.K.E.R. - Clear sky powiem, że mod odniósł sukces. Podobnie jak w projekcie na platformie CCz, mogły powstać nowe wersje - fabularne. Szkoda, że Nikołaj Bołotow nie kontynuował rozwoju nowych wersji dla CCz i CzN".

Glomar, moderator Sigerous.

I podobnie jak w przypadku AMK, użytkownicy serwisu Sigerous stworzyli własne słynne projekty, takie jak Czas sojuszu, W potrzasku lub Na przekór śmierci

Glomar uważa, że szczyt aktywności serwisu przypadł na lata 2010-12: „Szczyt aktywności na stronie nastąpił w 2010-2012 roku. Po informacji, że Stalker 2 został zamrożony, aktywność zaczęła szybko zanikać".

Teraz Sigerous nie jest już tak popularny, jak w tamtych czasach, ale weterani dobrze go pamiętają.


W przeciwieństwie do Sigerous strona Stalkerportaal jest w znacznie lepszej kondycji. W tym roku doczekała się wielu pozytywnych zmian, które zostały pozytywnie przyjęte i poparte przez użytkowników. Przykładem może być przejście z ucoz na własną platformę.

Historia SpAa nie do końca zaczęła się od S.T.A.L.K.E.R.-a, wpływ na nią miało arcydzieło Valve, które każdy gracz zna jako Half-Life.

„W 2008 roku zainstalowałem multiplayerową wersję Half-Life 1, w której wszystkie mapy singleplayer były stamtąd usunięte. Interesowała mnie główna fabuła, więc zacząłem szukać rozwiązania tego problemu w internecie, zawędrowałem na forum tematyczne, znalazłem ICQ, jednego z użytkowników, skontaktowałem się z nim i wysłał mi potrzebne pliki. Po jakimś czasie opowiedział mi również o swojej stronie, która powstała na UCOZ, tak zapoznałem się z platformą. Ponieważ łatwo było tam stworzyć stronę - od razu zacząłem 5 różnych projektów, z których szybko zrezygnowałem".

Anton, administrator SpAa.

Rok później Anton natrafia na S.T.A.L.K.E.R.-a, którego uruchomienie również nie obyło się bez problemów.

„Stalker mi nie działał, bo komputer miał kartę graficzną Radeon 9200, musiałem skorzystać z 3d analyze, która pozwala emulować shadery 1.4, 2.0 na starym żelazku".

Anton, administrator SpAa.

Po uporaniu się z problemem oraz nadal grając w arcydzieło GSC, zdał sobie sprawę, że gra mu się podoba i pamiętając 5 porzuconych projektów ucoz, postanowił spróbować ponownie, tworząc projekt strony internetowej 10 marca 2010 roku.

„Domena została przejęta przez https://stalkerportaal.ru/, ponieważ Stalkerportal.ucoz.ru był zajęty, nie wymyśliłem nic lepszego niż skopiowanie ostatniej litery A. Później wymyśliłem skrót SpAa (StalkerPortAal). W 2011 roku SpAa poznało Shkreka (Andrej miał wtedy ~200-500 subskrybentów). Od tego momentu zaczęliśmy z nim współpracować".

Anton, administrator SpAa. 

Shrek to jeden z popularnych YouTuberów Stalkera, który do dziś kontynuuje owocną współpracę ze SpAa.

„Początkowo strona nie różniła się od innych, ale nawet wtedy staraliśmy się przesyłać wszystkie dostępne materiały do Narod (obecnie Yandex.Disk), podczas gdy wielu grzeszyło Depositfiles i innymi Letibit".

Anton, administrator SpAa. 

Jednak podczas gdy na przykład na AMK narodziły się takie mody, jak NLC i Narodnaja Solianka, to sytuacja z ekskluzywnymi projektami na SpAa jest znacznie gorsza. Anton mógł jedynie wyróżnić pierwszą część Gry dusz, ponieważ pojawiła się tutaj po raz pierwszy, oraz Lost Alpha Extended, która wciąż jest dystrybuowana za pośrednictwem oficjalnych zasobów LA. Często, jeśli otworzymy ten sam YouTube, wielu blogerów odsyła do tej strony w celu pobrania modyfikacji, a nie na przykład popularnego Ap-pro lub Stalkermod. Jeśli zaś chodzi o statystyki, to ten zbiór jest najczęściej odwiedzany pod względem liczby unikalnych użytkowników.

„W 2015 r. pod szyldem SpAa ukazał się audiobook książki "Znaki życia" autorstwa Siergieja Niedoruba (swojego głosu użyczył ARhelon). Do 2017 roku stało się jasne dla Administracji, że zwykła publikacja materiałów nie będzie w stanie zachęcić użytkowników, więc zaczęliśmy tworzyć różne usługi w ramach naszej witryny (system doświadczeń, osiągnięcia, aby nagradzać użytkowników za aktywność. System ikon do wyświetlania rang użytkowników na czacie, profilu. Wszystkie te systemy zostały napisane przez administratora o pseudonimie Max). W 2018 roku administrator o ksywce Mr_morphine wdrożył nowy projekt (którego podstawa jest nadal używana na stronie). Max opuścił zespół, a następnie wszystkie systemy strony (testy o znajomości uniwersum Stalkera, wybrane materiały, powiadomienia nt. odpowiedzi na komentarze, sklep z ikonami, codzienne bonusy) zostały zaimplementowane przez użytkownika Admin".

Anton, administrator SpAa.

Strona nadal się rozwija i jest udoskonalana, w czym życzę jej powodzenia.


  • AP-Pro
    fanowskiestronymodding5.jpg
    Nowy wygląd głównej strony AP-Pro.

Strona Ap-Pro jest bez wątpienia ważna z punktu widzenia popularyzacji stalkerskiego moddingu. Do tego stopnia, że nawet GSC uczyniło ją oficjalną społecznością fanów gry, zamiast własnego portalu społecznościowego Stalkera "Ja Stalker". Nazwa Ap-Pro powstała dzięki inicjałom jej twórcy (Aleksieja Prosandiejewa), z którym również udało nam się porozmawiać.

Aleksiej przedstawił pełną historię serwisu Ap-Pro na swoim kanale YouTube pt. Wolfstalker w przededniu 7. rocznicy.

Spoiler

 

W tym samym czasie Aleksiej stworzył serię filmów na temat podobny do tego artykułu, zatytułowaną "Początki modowania", z którą również zalecamy się zapoznać.

  1. Spoiler

     

  2. Spoiler

     

  3. Spoiler

     

Wywiad dotyczy głównie samego Aleksieja, więc opublikujemy jego pełną wersję:

 

P.  Proponuję rozpocząć nasz dialog od rozmowy o Tobie. Powiedz proszę kilka słów o sobie.

O. Jeśli kilka słów, to mam na imię Aleksiej, mam 28 lat, gram w modyfikacje i lubię opowiadać o nich innym graczom.

P. Patrząc na Twoją pracę, zarówno na kanale “Wolfstalker” na YouTube, jak i na stronie Ap-pro, naprawdę można wyczuć dość silną pasję zarówno do modyfikacji, jak i całego uniwersum. Jest mało prawdopodobne, żeby było to tak proste - jak po raz pierwszy dowiedziałeś się o grach z serii? A może wśród trylogii znajdzie się ulubieniec?

O. O Stalkerze dowiedziałem się od przyjaciela w 2006 roku i już wtedy, po tym jak powiedziano mi o grze, dodałem ją do mojej listy oczekiwanych tytułów. Pewnego dnia w 2007 roku nagle zobaczyłem płytę z grą na zwykłym targu. Postanowiłem w nią zagrać. Nie był to pierwszy raz, ale bardzo mi się spodobała. Potem ukazały się pierwsze mody i z każdym dniem zainteresowanie tylko rosło. Oczywiście moją ulubioną częścią serii jest Cień Czarnobyla, bo od niej wszystko się zaczęło.

P. Jednocześnie Stalker jest znany nie tylko jako gra komputerowa. Napisano na jej temat sporo książek. Sama gra została zainspirowana powieścią "Piknik na skraju drogi". Znasz ją?

O. Tak. Przeczytałem z wielką przyjemnością. 

P. Czy kiedykolwiek czytałeś samą serię książek Stalker? I, być może, któraś z nich zapadła Ci na długo w pamięć?

O. Oczywiście. Podobały mi się książki Zimna krew, Puste ziemie, Marzenie o porażce.

stronyfanowskiemody6.jpg
Aleksiej Prosandiejew

P. Na Twoich streamach można było zobaczyć nie tylko modyfikacje, ale także inne gry, często o podobnej post-apokaliptycznej atmosferze co Stalker, takie jak Metro, Chernobylite czy DayZ. Interesujesz się branżą gier i masz jakieś ulubione serie poza samym Stalkerem?) 

O. Oczywiście śledzę branżę gier. Poza grami wymienionymi w pytaniu mogę wymienić jeszcze Xenus, Cyberpunk 2077, 7 days to die.

P. Myślę też, że wiele osób będzie zainteresowanych tym, czy są jakieś modyfikacje, o których możesz śmiało powiedzieć, że są Twoimi ulubionymi?

O. Przestrzenna anomalia, Call of Chernobyl, Lost Alpha, Złota kula.

P. Stalker pojawił się na Twojej liście oczekujących gier jeszcze przed premierą, ale kiedy zrodził się pomysł rozpoczęcia kariery na YouTube i stworzenia strony fanowskiej? Jeśli się nie mylę, Ap-pro obchodziło 11 rocznicę w listopadzie!

O. Chyba zawsze o tym marzyłem. W 2009 roku spróbowałem nagrać pierwszy film i wtedy się zaczęło.

P. Z pewnością wiele się wydarzyło w ciągu 11 lat, czy możesz nam opowiedzieć o powstaniu Ap-Pro?

O. Jeśli ktoś jest zainteresowany pełną historią, to po prostu odsyłam do materiału na kanale. Opublikowałem go z okazji siódmej rocznicy powstania. Następnie konieczne było stworzenie miejsca, w którym można publikować tekstowe wersje materiałów na temat modów oraz pobierać modyfikacje. Tak narodziła się strona i grupa VKontakte.

P. Dzięki za wskazówkę dotyczącą historii na YT, na pewno ją sprawdzimy.  Ekipa Ap-Pro pracuje obecnie nad modem True Stalker. Można powiedzieć, że jest on dostępny wyłącznie dla Ap-Pro, podobnie jak mody AMK i Sigerous dla portali o tej samej nazwie. Czy to pierwszy taki projekt dla tej strony, czy były już inne?

O. Mod nie jest dostępny wyłącznie dla AP-PRO. Po wydaniu może być rozpowszechniany i publikowany na dowolnej stronie internetowej. Będziemy zapewniać wsparcie techniczne tylko na naszej stronie. To nasz pierwszy projekt.

P. Dzięki za poświęcony czas! Miło było z Tobą pogawędzić, mamy nadzieję, że Ap-Pro i Ty ucieszycie fanów moddingu jeszcze wiele razy!)

O. Dziękuję.


Jak sami możecie zobaczyć, stalkerskie fora są przykładem popularności S.T.A.L.K.E.R.-a., który odegrał niemałą rolę we wspieraniu uniwersum po anulowaniu S.T.A.L.K.E.R. 2 w 2011 roku. Mamy nadzieję, że po wydaniu długo wyczekiwanej kontynuacji ich popularność będzie tylko rosła, a obecny spadek minie, w tym miejscu chciałbym jeszcze raz podziękować wszystkim, którzy pomogli nam przy artykule o historii moddingu i dodatek o forach. 
 

Był z Wami Андрей Чебанков (Andriej Czebankow) we współpracy z Александром Штоль (Aleksandrom Sztol), dziękujemy za uwagę. Oryginalny artykuł został przygotowany dla ukraińskojęzycznego kanału na Stalker2news na Telegramie. Artykuł jest dodatkiem do historii moddingu S.T.A.L.K.E.R-a.


Źródło: cover.jpg

  • Cool 2
  • Positive 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.