Skocz do zawartości

Żelazny temat wydajności sprzętu przy grze w STALKER-a


Rekomendowane odpowiedzi

Istotą tego tematu jest niewielka "analiza wzajemnych odniesień" gry Stalker z Twoim komputerem.

Stalker SoC domyślnie nie umie wykorzystać więcej niż dwa gigabajty pamięci operacyjnej i nie widzi drugiego (trzeciego, czwartego) rdzenia procesora.

Aby Stalker mógł wykorzystać wszystkie rdzenie twojego procesora, trzeba będzie wykorzystać aplikację zewnętrzną, w rodzaju ashampoo core tuner.

Uruchamiasz program - zapuszczasz Stalkera SoC - zwijasz Stalkera przez (na przykład) Ctrl+Alt+Del - otwierasz ashampoo core tuner - w uruchomionych procesach wybierasz proces Stalkera i naciskasz przycisk "przyspiesz" (po prawej na górze).

Teraz o problemach z RAM:

1. Można dodać trzeci gigabajt RAM (co także zauważalnie przyspiesza pracę systemu w wersji х86).

2. Dodać do skrótu gry parametr "-noprefetch" który przyspiesza uruchomienie i ładowanie gry a także uwalnia RAM (info o kluczach w spojlerze poniżej).

3. Wykorzystać klucz w boot.ini do wykorzystania trzeciego gigabajta pamięci (informacja poniżej).

Wszystkie te trzy sposoby nie gwarantują 100% sukcesu w walce z problemem wypadów z powodu "off memory", ale wielu osobom pomogły ;

Polecenia w skrócie gry

Szereg dodatkowych poleceń, które możesz uruchamiać przy starcie STALKER'a nazywa się "Przełącznikami Wiersza Poleceń". Te 'przełączniki' - to polecenia wydawane głównemu plikowi wykonawczemu XR_3DA.exe, nakazujące wypełnienie okreslonych działań przy uruchomieniu gry. Dla wykorzystania przełaczników wiersza poleceń, klknij PKM na skócie STALKER'a i wybierz 'Właściwości'. Dalej w polu 'Obiekt', po spacji od końca ostaniego symbolu, wstaw przełacznik(i) które chcesz wykorzystać. Na przykład:

"C:Program FilesTHQS.T.A.L.K.E.R. - Shadow of ChernobylbinXR_3DA.exe" -nointro -noprefetch -noshadows

Przełączniki -nointro, -noprefetch i -noshadows dodano w celu wyłączenia wyświetlania początkowych logo i filmów intro, wstępnego ładowania informacji (przyspiesza uruchamianie gry i ładowanie sejwów) i odłączenia wszystkich niesłonecznych cieni w grze. Nie ma innego sposobu wykorzystania ustawień wstępnych. Możesz zawsze w dowolnym momencie przywrócić ustawienia po prostu usuwając przełącznik ze skrótu lub możesz zrobić inny skrót z innym zestawem przełączników i korzystać z niego kiedy zechcesz uruchomić grę z innymi nastawieniami.

Dla różnych sytuacji można przygotować kilka skrótów dla uruchamiania gry z różnymi parametrami. Na przykład ja wykorzystuję klucz -nointro dla wszystkich wariantów, kombinację -noprefetch -noshadows -nosound -r4xx dla różnych eksperymentów (wyłączony dźwięk, wstępne ładowanie, cienie, wymuszone stosowanie DX8, maksymalnie szybkie ładowanie), a także zwykły skrót dla gry.

Poniżej pełna lista Przełączników Wiersza poleceń dla STALKER'а uzupełniona jest krótkimi wyjaśnieniami gdzie tylko było to możliwe

Sam przetestowałem wszystkie przełączniki, ale niektóre nie wnoszą żadnego widocznego efektu, albo po prostu powodują zawieszenie gry w czasie ładowania. Instrukcja zalecanego wykorzystania najbardziej przydatnych przełączników podana jest jest w dalszym ciągu tego poradnika:

Pełny spis Opcji Opisu

-_g

-batch_benchmark

-bug

-build

-center_screen | Centruje ekran przy uruchomieniu gry w oknie.

-debug_ge

-depth16

-designer

-demomode [ ]

-disasm

-dsound | Wykorzystanie DirectSound zamiast OpenAL.

-ebuild

-file_activity | Zapis do pliku aktywności konsoli w trakcie gry.

-fsltx

-gloss

-gpu_nopure | Przełacza stan GPU z rodzaju pracy Pure Hardware (pełne przyspieszenie) w simply Hardware (uproszczone przyspieszenie).

-gpu_ref | Switches the GPU state to Reference mode.

-gpu_sw | Przełacza rodzaj pracy GPU w Software Renderer(Przyspieszenie Programowe).

-i

-keep_lua

-launcher

-load [savegame] | Wczytuje wskazany sejw przy uruchomieniu gry.

-ltx [filename.ltx] | Wczytuje i uruchamia wskazany plik konfiguracyjny filename.ltx (oznacza to własny odpowiednik system.ltx)

-mblur | Pozwala na poprawne wykonanie polecenia r2_mblur, jeśli jest wykorzystywane.

-mem_debug

-mt_cdb

-nes_texture_storing

-netsim

-no_call_stack_assert

-no_direct_connect

-no_occq

-nodf24

-nodistort | Usuwa efekty zniekształceń, na przykład ciepłe powietrze wokól ognia oraz przesunięcia wokół anomalii.

-nointro | Opuścić wszystkie wstepne filmiki/intra.

-nojit

-nolog | Wyłacza prowadzenie logu.

-nonvs

-noprefetch | Wyłacza wstepne ładowanie zasobów. Gra ładuje sie szybciej, ale efekty hamujące w grze nasilają się i mogą spowodować zawisanie gry.

-noshadows | Wyłacza cienie od dynamicznych źródeł światła (oprócz słońca). Może poprawić FPS.

-nosound | Wyłacza cały dźwięk w grze.

-overlay [директория] Wyznaczyc inny katalog dla zapisywania stanów gry/profili/plików konfiguracyjnych.

-pure_alloc

-pack [ ]

-psp | Włacza widok od osoby trzeciej i mozliwośc strzelania.

-r2 | Uruchamia STALKER-a w rodzaju pracy DX9 Pełne oświetlenie dynamiczne.

-r2a Uruchamia STALKER-a w rodzaju pracy DX9 Obiektowe oświetlenie dynamiczne.

-r4xx Uruchamia STALKER-a w rodzaju pracy DX8 Oświetlenie statyczne.

-silent_error_mode

-sjitter

-skinw

Kolejne przełżczniki ustawiają rozmiar mapy cieni, która wpływa na jakość wszystkich cieni, podobnie jak ustawienie jakości cieni wewnatrz gry. Tu mozesz dokładnie okreslić wyższą rozdzielczość jakości cieni (n.p. -smap2048, -smap3072 и -smap4096) co polepsza jakość cieni, ale zmniejsza FPS:

-smap1536

-smap2048

-smap2560

-smap3072

-smap4096

-ss_tga | Wszystkie screeny w grze będą wykonywane w dwóch formatach: .JPG i wysokiej jakości .TGA.

-start [ ]

-sunfilter

-svcfg

-tsh

-tdemo

-tdemof

-techdemo

-tune

-x86

-xclsx

Krótkie porady w celu zwiększenia wydajności gry

1.Maksymalnie zwiększyć plik wymiany pamięci operacyjnej (panel sterowaniasystemzaawansowanewydajnośćzaawansowane).

2.Obniżyc jakośc grafiki w ustawieniach gry.

3.Raz na godzine-dwie przeładowywać grę (oczyszczanie pliku wymiany).

4.Wyłaczyc wszystkie dodatkowe procesyprogramy przed rozpoczęciem gry.

5.Regularnie czyścic rejestr i defragmentować twardy(e) dysk(i).

6.Optymalizacja pliku user.ltx bardzo pomaga.

7.Wyłaczyc deszcz w grze..../config/weathers

W każdym pliku tego katalogu, którego nazwa zaczyna sie na “weather” zmienic wartośc parametru “rain_density” na 0.0.

8.pytanie: jak mam sprawdzic FPS w grze?

Odpowiedź: Poprzez konsolę,poleceniem rs_stats on (górny wiersz). Albo programem zewnetrznym typu Fraps.

9.Żeby zapewnic stabilne działanie Windy zaleca się wykonywac regularnie kontrole dysków.

Mój komputer => PKM Dysk lokalny С: => Właściwości => Narzędzia => Sprawdź... => (zaznaczyć "Automatycznie napraw błędy systemu plików" i "Skanuj dysk i próbuj odzyskać uszkodzone sektory".) => Rozpocznij.

procedura konkretnie dla С: wymaga ponownego uruchomienia systemu.

Zapobiega przeładowaniom i wypadaniu na "martwy ekran".

Jak zapisać klucz w boot.ini"

Jeśli masz 32 bit Vista

wykonaj polecenie z prawami administratora: BCDEDIT /Set IncreaseUserVa 3072

Jesli 32 bitowy Windows XP

Zapisać klucz uruchomienia /3GB w pliku boot.ini

Plik znaleźć jest łatwo - w linii adresowej notatnika wpisz: c:boot.ini (chyba tak jeśli nie mam racji, poprawcie).

W Win7 - patrz dalej...

**********************************************************************

Rozwiązanie problemu "Out of memory" w Soljance.

Działa dla wszystkich systemów.

Zapewne wielu wam zdarzało się, że gra wywalała się z błędem "out of memory". Jeśli masz więcej niż 2 gb ramu, jest na to rada

Działa na wszystkich wersjach Stalkera (z wyjątkami)*

Instalacja:

Pobierz archiwum 3GB enabler.7z i rozpakuj (link na końcu artykułu)

Skopiuj pliki z folderu "SHoC" gdy masz Cień Czernobyla lub "CS" gdy masz Czyste Niebo do folderu "bin" gry.

Stamtąd odpal plik Startme.bat i nscisnij kolejno:

Dowolny klawisz, A, i znowu dowolny klawisz
Jeśli pojawi się taki komunikat:

Dołączona grafika

to dopiero połowa roboty

Następne kroki:

dla XP:

1. Kliknij PPM na "Mój komputer" i wybierz "Właściwości"

2. Wybierz kartę "Zaawansowane", potem w sekcji "Uruchamiane i odzyskiwanie" kliknij na "Ustawienia"

3. Kliknij przycisk "Edytuj"

4. Powinno nam otworzyć notatnik z następującą treścią:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
5. Dodaj na końcu ostatniej linijki parametr /3GB żeby wyglądało to mniej więcej tak:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /3GB
6. Zapisz plik i zamknij wszystkie okna oprócz "Właściwości systemu"! Jeszcze będzie nam potrzebne

7. Kliknij tam "Ustawienia" w sekcji "Wydajność". Wybierz zakładkę "Zaawansowane" a w sekcji "Pamięć wirtualna" kliknij "Zmień".

8. W okienku które wyskoczy odznacz "automatyczne zarządzanie plikiem wymiany...". Dalej zmień wybór "Rozmiar kontrolowany przez system" na "Rozmiar niestandardowy".

W obu okienkach wpisz "4096". Kliknij "Ustaw", zatwierdź wszystko i możesz zrobić restart.

dla Visty/W7:

Tu sprawa wygląda dużo prościej

Będziesz musiał tylko spatchować exe i zwiększyć rozmiar pamięci wirtualnej (nie wykonujesz króków 1-6!), jak opisałem parę linijek wyżej oraz wykonać inny krok.

Jeśli mamy 32 bitowy system w menu Start kliknij na "Uruchom". Wpisz tam:

BCDEDIT /set increaseuserva 3072
i kliknij OK, patrz jak okienko mignie i zrób restart

Download:

3GB enabler.7z

3BG_enabler.7z

* Wyjątki: prawdopodobnie wszystkie .exe zabezpieczone Starforce, czyli te rosyjskie. Ale nas to nie obchodzi, prawda?

Drugi wyjątek: Call of Pripyat. Nie trzeba go patchować ze względu na jego 64 bitowe konotacje

Materiał dotyczący "Out of memory" sporządzony został przez kolegę atikabubu z forum stalker.pl.

Tematy pokrewne...

Szybka optymalizacja silnika gry...http://www.stalkerte...ja-silnika-gry/

Błędy związane z pamięcią RAM....http://www.stalkerte...z-pamiecia-ram/

Koniec z problemem Out of Memory...http://www.stalkerte...-out-of-memory/

  • Dodatnia 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...
  • 3 lata później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej strony, zgadzasz się na nasze Warunki użytkowania.