Skocz do zawartości

Wywiad z Cromm Cruac


korn06

Rekomendowane odpowiedzi

  • 2 tygodnie później...

Dzięki.

Na prośbę @korn06 wrzucam tłumaczenie wywiadu.

Najpierw kilka słów o mnie. Naprawdę mam na imię Marcin i jestem polakiem mieszkającym w Londynie. Mam 39 lat i jestem grafikiem 3D oraz projektantem i programistą stron WWW z 25 letnim doświadczeniem. Jestem także graczem od zamierzchłej ery ZX Spectrum. Jestem także muzykiem, ale jako, że nie zdobyłem jeszcze Nagrody Grammy nie warto o tym wspominać.

Jaka jest Twoja ulubiona gra z serii S.T.A.L.K.E.R. ?

Ciężko powiedzieć. Grałem we wszystkie tyle razy, że naprawdę nie wiem. Cień Czarnobyla był pierwszą ulubioną ponieważ nie było żadnej alternatywy. Potem wyszło Czyste Niebo i mimo wielu błędów w grze ma ona lokacje, które lubię najbardziej: Czerwony Las i Limańsk w którym się zakochałem ponieważ wygląda dokładnie jak osiedle niedaleko którego się wychowałem. Kiedy ukazał się Zew Prypeci byłem bardzo rozczarowany grafiką. Dlatego zacząłem robić mody. Po zrobieniu pierwszego AtmosFear-a byłem na tyle usatysfakcjonowany, że wreszcie ukończyłem grę. Od tamtej pory uważam Zew za najlepszą z serii. Gra się świetnie, ma niezły scenariusz a silnik pozwala na fantastyczne efekty.

Co sądzisz o projekcie S.T.A.L.K.E.R.?

To jedne z najlepszych gier, w które grałem. Właściwie to chyba jedyne gry które ukończyłem więcej niż 2 razy (nie licząc Kółko i Krzyżyk). Uwielbiam 'Piknik na Skraju Drogi', który przeczytałem będąc nastolatkiem. Widziałem film Tarkowskiego i kiedy dowiedziałem się, że jakieś nieznane studio tworzy Zonę byłem podekscytowany. Potem usłyszałem, że ma się to dziać w Czarnobylu. Pomyślałem: co do cholery, obcych nie będzie? Ale później, kiedy zobaczyłem pierwsze skriny wiedziałem, że to będzie świetna gra. Wiecie, doświadczyłem katastrofy w Czarnobylu na własnej skórze. Byłem dzieckiem kiedy to się stało i do teraz pamiętam picie okropnego płynu Lugola, który miał zwalczyć promieniowanie.

Tak więc kiedy Cień został wydany byłem zakochany. Głównie dlatego, że dorastałem w jeszcze socjalistycznej Polsce i byłem zachwycony widząc znajome widoki z mojego dzieciństwa. Pamiętam te wszystkie samochody, ciężarówki, budynki. Wyglądają dokładnie tak jak wtedy kiedy byłem dzieckiem. Tak więc S.T.A.L.K.E.R. ma dla mnie wartość sentymentalną.

Czy czytasz książki z uniwersum S.T.A.L.K.E.R.a ?

Nie. Nigdy nie miałem okazji.

Czy pracowałbyś dla GSC?

Mam na ten temat mieszane uczucia. Z jednej strony bardzo bym chciał ale nie mogę się niestety przenieść do Kijowa. Jednak gdyby chcieli abym zrobił coś dla nich online prawdopodobnie nie powiedziałbym 'nie'. Ale zastanawiam się czy oni w ogóle o mnie słyszeli, ha, ha!

Czy czekasz na S.T.A.L.K.E.R. 2? Jeśli nie to dlaczego?

Nie, nie czekam. Czemu miałbym czekać? Żartuję, oczywiście, że czekam.

Czy będziesz tworzył mody na S.T.A.L.K.E.R. 2 kiedy ten się ukaże?

Z pewnością. Ciągle mam nadzieję, że GSC zrobi S2 tak, żeby wyglądał świetnie ale zawsze jest coś co można ulepszyć.

Co myślisz o innych grupach tworzących mody. Czy są wśród nich partnerzy i wrogowie?

Mam nadzieję, że nie mam żadnych wrogów. Staram się być pomocny innym modderom. Wiem z doświadczenia jak wiele pracy wymaga stworzenie dobrego moda więc doceniam innych za to. Nie lubię jedynie tych, którzy kradną kawałki modów od innych i mówią potem, że to ich praca. Widziałem wiele modów, które zawierają moje tekstury czasem tylko pokolorowane publikowane bez jednego słowa wyjaśnienia kto tak naprawdę jest ich autorem. Wkurza mnie to bo spędziłem wiele miesięcy na ich tworzeniu i jedynym wynagrodzeniem za to jes to, że chcę być wymieniony jako autor. Może i jestem próżny, ale czy proszę o wiele?

Czy tworzysz teraz jakieś mody?

Nie robię niczego dużęgo w tej chwili. Trochę zmęczyło mnie tworzenie AtmosFear 3, które zajęło 6 miesięcy. Pomagam Dez0wave robić Lost Alpha. Jak już niektórzy z Was wiedzą LA będzie zawierało AtmosFear 2 więc głównie skupiam się na pogodzie.

Czy masz jakieś pomysły? Czy będziesz coś robił w przyszłości?

Ciągle mam w planach przeniesienie AtmosFear 3 do Czystego Nieba. Nie wiem, czy będzie to pełna werjsa z psi burzami, falloutami czy wersja 'lite'. No i nie wiem kiedy sie z to wezmę.

Myślałem także nad poprawieniem wyglądu drzew w Stalkerze. Nie wyglądają one zbyt dobrze, zwłaszcza drzewa iglaste. Wymagało to będzie wiele pracy przy rekompilacji leveli ale może kiedyś to wreszcie zrobię.

Skąd wziął sie pomysł na Twoje mody?

Jak już wspomniałem wcześniej zacząłem je robić bo ostatni S.T.A.L.K.E.R. był brzydszy niż poprzedni. Przywykłem do świetnych modów pogodowych jak Panoramic Stalker Weather Overhaul do Cienia więc zdecydowałem się połączyć je w jeden dla Zewu. Właściwie to zrobiłem taką kompilacje najpierw do Czystego Nieba ale tylko dla siebie. Opublikowałem pierwszy mod dopiero po ukazaniu się Zewu.

Jeśli chodzi o serię Absolute to przetestowałem wiele modów z teksturami ale nigdy nie byłem zadowolony z rezultatów. Zrobiłem więc moje własne tekstury. Co więcej nigdy nie podobały mi się kiepskiej jakości tekstury roślinności. I kiedy zobaczyłem je w trzeciej z rzędu grze niezmienione wiedziałem, że muszę zrobić swoje. Powiększenie ich nie dawało rezultatów więc zdecydowałem się stworzyć je w 3DS Max.

Czy będzie AtmosFear 4? Jeśli tak to co się w nim znajdzie?

Nie sądzę. Wersja 3 jest prawdopodobnie finalna. Nie wiem co jeszcze mógłbym dodać to tego moda. Miałem parę pomysłów w trakcie realizacji AF3 ale ograniczenia silnika nie pozwoliły mi ich zrealizować.

Następny AtmosFear będzie prawdopodobnie na S2 (jeśli będzie to konieczne)

Dlaczego nie tworzysz modów na innych silnikach (np. CryEngine)

Zawsze chciałem zrobić AtmosFeara do Fallouta (albo New Vegas). Jestem fanem tych gier mimo, że wielu ludzi mówi, że to nie jest 'prawdziwy' Fallout. Powód, dla którego nigdy tego nie zrobiłem jest prosty - brak czasu. Ostatnio zostałem oświecony i zdałem sobie sprawę, że muszę się nauczyć CryEngine. Tak więc prawdopodobnie CryEngine będzie następnym sinlikiem, na którym się skupię.

Pracujesz sam czy w zespole?

Głównie sam. Jestem członkiem Doz0wave i True Zone Projects ale AtmosFear to moje dziecko. Zrobiłem go sam posiłkując się poradami od stalkerskiej braci. Bazowałem oczywiście na innych modach jako punkt odniesienia dle skryptów i konfigów ale np. 90% tekstur nieba w AF2 i AF3 stworzyłem ze zdjęć, które zrobiłem sam. Używam elementów z innych modów od czasu do czasu (jak tekstury czy Ambient Audio Overhaul) ale zawsze wspominam o tym w opisach.

Czy poszukujesz współpracowników. Jesli tak to kogo?

Jestem jednoosobową armią. Nie potrzebuję w tej chwili pomocy jako, że nie planuję niczego poważnego.

Jeśli macie inne pytania, chętnie odpowiem (jeśli będę mógł :)).

  • Dodatnia 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego nie wydasz poprawki dla SoC już teraz ?...Wiem, że obiecałeś wydać to po wyjściu LA, ale w sumie co za różnica. Można by zrobić patch łączący z Soljanką (jeżeli to technicznie możliwe) i korzystać przed premierą LA. Sądzę ,że w niczym nie ujmie to chwały LA bo to dwa różne mody.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najgorsze ograniczenie wiązało się się z zakodowaną na stałe pozycją słońca na dynamicznym oświetleniu. Dzięki temu, że Kolmogor zrobił fixa umożliwiającego pozycjonowanie przez konfigi jak w SoC AtmosFear 3 w ogóle powstał. Możliwe stało się zrobienie poprawnych wschodów i zachodów słońca oraz faz księżyca. Innym problemem, na który sie natknąłem był brak dynamicznej konfiguracji błyskawic. Gdyby była taka możliwość te odległe burze na horyzoncie mogły by być zrobione dość łatwo. A tak musiałem obejść problem stosując particle. I tu następny problem. Particle wyświetlają się tylko nad fizycznie istniejącą częścią mapy. To dlatego burze zawsze są widoczne po przeciwnej stronie mapy na której się znajdujemy. Musiałem napisać specjalny skrypt, który sprawdza czy particle mogą się wyświetlić bo inaczej było by tylko słychać grzmoty a błyskawic nie było by widać. Brakuje również wielu funkcji w skryptach, które mogły by być pomocne jak np. niemożność określenia elewacji danego punktu na mapie czy szybkiego sprawdzenia czy aktor znajduje się aktualnie pod dachem (nie pada na niego deszcz). Co do SDK to świetnie, że je w końcu wydali pod CoP-a. Co prawda mało z niego korzystałem robiąc AF ale biorąc pod uwagę jak wiele modów z nowymi (importowanymi z innych gier) levelami powstaje obecnie na CoPa był to strzał w 10.

  • Dodatnia 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A i tak na marginesie to pewnie nie będę musiał wydawać wersji standalone bo wszyscy go wytną z LA i wkleją do innych modów

Ja myślę, że jednak powinien powstać osobny dodatek nawet dla tych co sami chcą eksperymentować w swoich modach. Inna sprawa to to, że nie wszyscy wycinać takie rzeczy potrafią.

Mam jeszcze pytanie.. W wywiadzie była mowa o tym, że pomagasz w pracach nad LA..Jak oceniasz szanse na wyjście LA w roku 2011.?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I to jest właśnie pytanie, na które odpowiedzieć nie mogę :( Po pierwsze, że mi nie wolno tego zdradzić a po drugie, za dużo czynników ma wpływ na datę wydania. Tylko dezodor mógłby na to pytanie odpowiedzieć a jego nie ma sensu pytać :) A co do AF na SoC to tylko żartowałem. Wersja standalone będzie i będzie lepsza niż w LA :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.
Uwaga: Twój wpis zanim będzie widoczny, będzie wymagał zatwierdzenia moderatora.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Korzystając z tej strony, zgadzasz się na nasze Warunki użytkowania.