Agrael Posted March 5 Report Share Posted March 5 Społeczność modderska serii S.T.A.L.K.E.R. przygotowała list do GSC Game World. W wystosowanej wiadomości zwrócili się do firmy z prośbą o określenie konkretnych warunków i ograniczeń dotyczących modyfikacji i wykorzystania silnika gry X-Ray Engine, oryginalnego SDK oraz kodu źródłowego, a także o przedstawienie jasnych warunków rozwoju projektów na silnikach innych firm, aby nie naruszać praw autorskich i nie narażać się na problemy. W oddzielnym punkcie wyrażono życzenie wprowadzenia zmian w umowie licencyjnej, które pozostawiałyby autorom modów prawa do tworzonych przez nich treści. Jak wyjaśnili twórcy modów, bardzo ważne jest dla nich zrozumienie dopuszczalnych granic w moddingu, a także wyrazili gotowość do konstruktywnego dialogu z GSC. Apel został opublikowany na Reddicie, DTF i kilku innych źródłach. Treść wiadomości: Drogi GSC Game Game World, My, członkowie społeczności twórców modów do uniwersum S.T.A.L.K.E.R., wyrażamy naszą wdzięczność za stworzenie wyjątkowej serii, która stała się dla nas źródłem inspiracji. Starając się dalej rozwijać i wzbogacać to uniwersum, chcielibyśmy zwrócić uwagę na znaczenie wspierania i wyjaśniania prawnych i technicznych aspektów tworzenia i dystrybucji modyfikacji. Obecnie nasza społeczność stoi w obliczu ciągłej niepewności, gdzie każdy krok w rozwoju modyfikacji niesie ze sobą ryzyko konsekwencji prawnych. Lata ciężkiej pracy i pasji zainwestowane w modyfikacje mogą nagle zostać uznane za nielegalne i podlegać działaniom prawnym. Ta niepewność poważnie utrudnia rozwój i demotywuje wielu utalentowanych twórców, którzy chcą wnieść swój wkład do uniwersum. W związku z powyższym zwracamy się do Was z następującymi pytaniami i sugestiami: Podstawy prawne i techniczne. Modyfikacje silnika gry: Modyfikacje silnika gry: Prosimy o określenie konkretnych warunków i ograniczeń dotyczących modyfikacji oraz użycia silnika gry S.T.A.L.K.E.R. (X-Ray Engine), włączając w to zmiany w kodzie i dodanie nowych funkcji. To dla nas kluczowe, by mieć jasną granicę. Modyfikacje oryginalnego SDK: Niezbędne jest jasne wyjaśnienie zasad i warunków regulujących modyfikację i korzystanie z oficjalnego Software Development Kit (SDK) udostępnionego przez GSC Game World w celu tworzenia i rozpowszechniania modyfikacji. Otwarcie kodu źródłowego X-Ray Engine: Wzywamy do rozważenia możliwości oficjalnego udostępnienia kodu źródłowego silnika do gier X-Ray pod licencją, która umożliwia legalny dostęp i modyfikację, w celu rozwiązania niepewności prawnej związanej z bieżącym wykorzystaniem kodu. Zmiany w umowie licencyjnej SDK: Obecna umowa licencyjna SDK, która wymaga całkowitego wyzbycia się praw na rzecz GSC, jest wątpliwa dla całej społeczności modderów. Zdecydowanie prosimy o zmianę tych warunków, aby deweloperzy mogli zachować pewne prawa do swoich dzieł w ramach niekomercyjnej dystrybucji. Tworzenie i rozpowszechnianie modyfikacji. Praca z oryginalną i zmodyfikowaną zawartością: Prosimy o szczegółowy wytyczne, które pomogą nam poprawnie pracować zarówno z zawartością z oryginalnych gier S.T.A.L.K.E.R., jak i modyfikacjami wprowadzonymi do silnika gry. Ważne jest, abyśmy wiedzieli, w jaki sposób możemy być innowacyjni z modyfikacjami bez naruszania praw. Projekty na zewnętrznych silnikach: Jasne warunki rozwoju na silnikach innych firm zapewnią pewność prawną i ochronę naszych projektów, co jest szczególnie ważne w przypadku znaczących modyfikacji oryginalnego silnika. Publikacja i prawa. Warunki publikowania modyfikacji: Potrzebujemy jasnej listy wymagań i kroków dotyczących publikowania naszych modyfikacji. Ułatwi nam to dzielenie się naszą pracą ze społecznością, mając pewność, że przestrzegamy wszystkich niezbędnych standardów. Wzajemne prawa i obowiązki: Konieczne jest szczegółowe określenie praw i obowiązków twórców modyfikacji, w tym kwestii praw autorskich, oraz praw, które pozostają przy GSC Game World, a także wyznaczenie wzajemnych zobowiązań do utrzymywania i rozpowszechniania modyfikacji. Jesteśmy przekonani, że przejrzysta i oparta na wzajemnym szacunku interakcja otworzy nowe horyzonty dla rozwoju uniwersum S.T.A.L.K.E.R. i przyniesie korzyści zarówno deweloperom, jak i fanom na całym świecie. Liczymy na zrozumienie i gotowość do dialogu. Pod wystosowaną wiadomością podpisali się twórcy fanowskiego projektu połączenia X-Ray + Unreal Engine 5 (autorstwa Red_Panda), twórcy platform OpenXRay, Advanced X-Ray i Oxygen, a także autorzy modów Artifact, Another Side i kilku innych. Źródło - KLIK 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vidkunsen Posted March 6 Report Share Posted March 6 Nie było, nie ma i nie będzie jasno określonych zasad na jakich GSC łaskawie pozwala korzystać ze swoich wynalazków. Wszystkie prawa, zasady, uzgodnienia między graczami/twórcami modów a GSC, GSC traktuje jak namolne brzęczenie móch. GSC ma teraz tylko Stalkera i nie odda za darmo niczego i nikomu. Twórcom zostaje starożytne prawo strategii wojennych: ... i obawiaj się tego czego nie wiesz i nie znasz. p.s. 1505 - Nihil Novi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignachinio Posted March 6 Report Share Posted March 6 Czyli podejrzewam, że oryginał o ile wyjdzie to może być straszną kupą, która nie ma być modowana bo by im siano odpłynęło. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vidkunsen Posted March 6 Report Share Posted March 6 Ignachinio - hajs ma się zgadzać a oni nie mają już niczego poza nadzieją graczy na 2 część i możliwe zyski z udostępnienia silnika/ów. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArNie Posted March 6 Report Share Posted March 6 Jeżeli o X-Ray chodzi, to sprawa jest banalnie prosta - GSC to wszystko po prostu "lotto". Jak by się mieli przyczepić to by to zrobili dawno temu, nie oszukujmy się. A hamować rozwój moddingu Stalkera po 17 latach to jak strzał, tylko nie w kolano, a "między nogami"... ze strzelby. Tylko przy Lost Alphie 10 lat temu się przyczepili, ale to były inne czasy, wtedy żaden inny mod nie miał ani takiego hype'u, ani takiego poziomu ingerencji w silnik gry. A koniec końców LA i tak wyszła, pomimo tryliarda perturbacji po drodze. Bo powiedzmy sobie szczerze - gdyby dzisiaj się mieli przyczepić o ingerencję w "bebechy" gry, to, nie oszukujmy się, poleciałoby 90-95% modów. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcx Posted March 14 Report Share Posted March 14 (edited) No tak , tylko dlaczego zaraz ... Cytat ..... oryginał o ile wyjdzie to może być straszną kupą,...... na miesiące przed premierą. Dajcie im skończyć. W kwestii modowania jest wielu developerów, twórców którzy przychylnym okiem patrzą na scenę moderską a są inni, którzy palcem nie kiwną i wręcz przeciwnie do tiurmy by moderów wsadzili. Na rozgrzane głowy może ....zimny prysznic ??? 😥 Edited March 14 by Marcx Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.