Jump to content

Karta graficzna - w co iść?


Guest
 Share

Recommended Posts

Na razie to rozmowa czysto teoretyczna, bo z pustego i Salomon nie naleje. Chyba, że odwiedzi mnie przebrany za Mikołaja Sidorowicz, ale to równie prawdopodobne, co deszcz padający z dołu na górę.

Miałem i mam do tej pory zmęczonego, ale sprawnego GTXa 560ti. Szału nie robi, ale do czasu znalezienia środków na coś nowego w zupełności wystarczał. Teraz jednak dzieje się to, czego wyglądałem już od jakiegoś czasu - temperatury zaczynają wariować (umówmy się, że nieustanne 98 stopni w stresie to "trochę" za dużo), a na ekranie od czasu do czasu pojawiają się na ułamek sekundy "krzaczki". Logiczny wniosek jest taki, że karta zbliża się do kresu sił, a reanimacja siedmioletniego sprzętu, którego losów przed trafieniem do mnie nie znam jest nieopłacalna.

Nie wiem na co obrać kierunek: używaną 960'tkę, czy nowego 1060? Różnica w cenie jest ogromna i z moimi obecnymi możliwościami na tego drugiego będę zbierał... no, długo :D Ale jeśli mam ciułać powiedzmy pół roku i kupić kolejną używaną kartę z niepewnego źródła, która za kilka miesięcy zacznie się sypać... Ma ktoś jakieś sensowne porady?

Link to comment
Share on other sites

Na początek radzę wyczyścić tę 560-tkę i zmienić pastę. Jak są termopady, to też wymień. 98 stopni są nie do przyjęcia. Co do karty, to trudno doradzać. Moja używana GTX 1060 6 GB działa od maja i jak na razie jest ok. Teraz używane karty sporo potaniały, ale to loteria. W 960 bym się nie pchał.

 

Link to comment
Share on other sites

Masz rację @Junx, jest jednak jedno ale, trzeba wziąć pod uwagę posiadany przez @Sierioża procesor. Nie ma sensu kupować takiej karty, której możliwości będzie ograniczał procesor. 

Jaki masz procesor @Sierioża, jaki i ile RAMu i jaki zasilacz? Ja nie jestem ekspertem, ale są na forum ludzie, którzy się na tym znają.

Link to comment
Share on other sites

Panowie małe dodatkowe info. 
GTX @Sierioża to jest karta bez oryginalnego chłodzenia i żeby nie wiem co wyższe temperatury są nieuniknione.
Co do przyszłości kart GPU.
Jeśli producenci gier wesprą NVIDIA to jest tylko jedna droga -> RTX (ale to za kilka lat).
Obecnie jak dla mnie optymalną kartą jest GTX 1070 i może będzie mnie kiedyś na nią stać ;) 

     

Link to comment
Share on other sites

Zaczynamy schodzić z tematu... Co oznacza, że nie ma sensu gawędzić dalej.

Pójdę za radą @Junxa, jednak pozostanę dalej "fanbojem" zielonych :)

Jeśli ktoś będzie miał na sprzedaż w najbliższym czasie coś wyżej niż 9xx, proszę o informację - może się dogadamy.

Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, OldMan napisał:

Jeśli producenci gier wesprą NVIDIA to jest tylko jedna droga -> RTX (ale to za kilka lat).

Szanse na większe wsparcie RayTracingu w takiej formie są żadne. Następna generacja konsola na pewno nie będzie obsługiwała RayTracingu a nikt nie będzie się bawił w to dla 5% rynku. Powierzchnia ASIC od RT jest tak duże że prawdopodobnie bez bardziej generycznego rozwiązanie nie pojawi się to nigdy w kartach średniej czy niższej klasy. Już Psychx miał większe szanse. Ludzie z AMD mają racje że jeśli nie uda się policzyć tego na ogólnych jednostkach obliczeniowych to ta technologia zdechnie.

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Sierioża napisał:

Na razie na mój budżet to jest... nic. Pytanie było czysto teoretyczne.

@Sierioża, zadaj kolejne pytanie jak już uskładasz pieniądze. Nie zapomnij też napisać o reszcie podzespołów -  płyta, procesor, RAM, zasilacz. Teraz to tylko gdybanie. Może się okazać, że masz jakiś procesor 2-rdzeniowy, dla którego ten GTX 560ti, to był max możliwości i kupowanie mocniejszej karty nie ma po prostu sensu.

Gdybym ja chciał wymienić mojego GTX 1060 6 GB na jakąś mocniejszą kartę, to musiał bym kupić mocniejszy procesor, szybszy RAM, a kto wie czy też nie lepszą płytę główną. 

W tej konfiguracji co mam teraz, to nawet taki RTX 2080 ti nie wiele by zmienił.

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, portals napisał:

Szanse na większe wsparcie RayTracingu w takiej formie są żadne. Następna generacja konsola na pewno nie będzie obsługiwała RayTracingu a nikt nie będzie się bawił w to dla 5% rynku. Powierzchnia ASIC od RT jest tak duże że prawdopodobnie bez bardziej generycznego rozwiązanie nie pojawi się to nigdy w kartach średniej czy niższej klasy. Już Psychx miał większe szanse. Ludzie z AMD mają racje że jeśli nie uda się policzyć tego na ogólnych jednostkach obliczeniowych to ta technologia zdechnie.

Mamy rożne zdania i tylko czas pokaże kto z nas miał rację :) 
Na dzisiaj nie wydaje mi się, że taki potentat jak NVIDIA nie zrobił rozeznania wprowadzając serię RTX.

Pojawiają się różne nowe technologie jedne się przyjmują drugie nie a dla nas graczy to może być tylko na plus.
Trzeba pamiętać, że kuchenki mikrofalowe i rzepy w butach zawdzięczamy rozwojowi lotów w kosmos i NASA :) Czy mamy żałować, że to się pojawiło ? Raczej nie... i niech będzie tak dalej. 
Konkurencja między NVIDIA i AMD może nam przynieść tylko coś dobrego.   
   

Link to comment
Share on other sites

Całe lata grałem na oświetleniu statycznym i jakoś nie narzekam:) Dla mnie ten cały RayTracing, jest zbędny. Czy to jest przyszłość gier, nie wiem. Zdecydowanie wolał bym, gdyby producenci kart graficznych poszli w kierunku zwiększenia wydajności, bez zwiększania użycia prądu i większego wydzielania ciepła i w końcu w miniaturyzację. Nowe karty, to coraz większe "krowy", wymagające coraz większych obudów. No i na koniec cena - RTX 2080 ti (na dzień dzisiejszy według ceneo, to od 4719 do 6699 zł. Jeżeli miałbym dać tyle kasy za ogólnie mówiąc ładniejsze "promyki słońca", to ja podziękuję.

  • Dodatnia 1
Link to comment
Share on other sites

I ja zgadzam się ze @smox em. Może te wszystkie "kolorowanki" są dobre w grach gdzie występuje przerost formy nad treścią, a teksturowymi bajerami tuszuje się niedostatek fabuły czy animacji. Jednak w stalkerskich modach jest to mało przydatne. Z góry zaplanowane miejsca gdzie słońce nie dochodzi,  burzowe pogody, efekty psychicznych oddziaływań rozmywających obraz, są w diametralnej sprzeczności z tymi wszystkimi bajerami.

I przede wszystkim pytanie, ilu posiada monitory HDR, zdolne do wykorzystania efektów tworzonych przez te karty?

A kierunki podane przez @smox w jakich powinna iść optymalizacja kart, są bardzo celne. Nie kupuje się 40tonowej ciężarówki dla przewiezienia worka ziemniaków.

 

  • Dodatnia 1
Link to comment
Share on other sites

@kondotier HDR to trochę inna bajka.

 

W tej chwili RTX-y uważam za wydany na chama prototyp. Kompletnie nie opłaca się kupować. Wskaż mi palcem, które gry korzystają z RT ! Pojedyncze tytuły. Do tego wysoka awaryjność tych kart nie przysparza im fanów. Jeśli miałbym pchać się w RT to raczej poczekam na "pełnoprawne" karty i na szersze jego zastosowanie.

 

Zamiast szmerów bajerów też wolałbym dalszą optymalizację, ale nie wydajności, a ceny!!!

Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, Mnieciu napisał:

@kondotier HDR to trochę inna bajka.

 

W tej chwili RTX-y uważam za wydany na chama prototyp. Kompletnie nie opłaca się kupować. Wskaż mi palcem, które gry korzystają z RT ! Pojedyncze tytuły. Do tego wysoka awaryjność tych kart nie przysparza im fanów. Jeśli miałbym pchać się w RT to raczej poczekam na "pełnoprawne" karty i na szersze jego zastosowanie.

 

Zamiast szmerów bajerów też wolałbym dalszą optymalizację, ale nie wydajności, a ceny!!!

Panowie napisałem "ZA KILKA LAT"
 

 

Link to comment
Share on other sites

49 minut temu, OldMan napisał:

Panowie napisałem "ZA KILKA LAT"
 

Za kilka lat nikt o tym nie będzie pamiętał. Aktualne rozwiązanie polega praktycznie doklejeniu dodatkowego procesor dużego procesor które zajmuje się tylko jedną rzeczą. Takie znaczne powiększanie rdzenia jest bardzo drogie bo powstaje więcej odpadów. Co gorsze ten procesor mimo tego że jest bardzo duży i tak nie daje radę wygenerować płynnej animacji w 4k - w karcie za 4k. Zresztą jest to tylko dla 1/3 graczy pecetowych a z tego jeszcze jakieś 5% który ma kartę z RTX. Target jest tak malutki że myślę że to Nvidia musi płacić za implementacje tego w grach.

Raytracking ma szanse tylko wtedy gdy uda się go policzyć na generycznych jednostkach obliczeniowych albo rozmiar układu zostanie drastycznie zmniejszony.

 

Link to comment
Share on other sites

Teraz, portals napisał:

Target jest tak malutki że myślę że to Nvidia musi płacić za implementacje tego w grach.

I niech zapłaci... 
My jako zwykli userzy możemy tylko się temu przyglądać. Przynajmniej ja.
Nie wiem jak to policzyć ale przykładowo tylko 80% graczy stać na 1060 6GB..
Co nie znaczy, że trzeba na tym poprzestać. Rozwój w dowolnym kierunku jest i tak nieunikniony.       

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.

Comunity