Skocz do zawartości
Sierioża

Uniwersalny poradnik instalacji modyfikacji

Rekomendowane odpowiedzi

© Nie zgadzam się na kopiowanie poradnika i zdjęć na inne serwisy w całości ani w części.

Nowy narybek miewa problemy z instalacją modów. Wyłączyłem krytyczną ocenę braku umiejętności czytania ze zrozumieniem i wynosząc się ponad nią doszedłem do wniosku, że warto przygotować ogólny, uniwersalny poradnik dla absolutnych laików. Skorzysta z niego także Mnieciu, który nie będzie musiał tłumaczyć wszystkiego swoim widzom krok po kroku - wystarczy link. To samo tyczy się pytań w tematach.

Cel jest prosty: nie będziemy musieli odpowiadać na powtarzające się, trywialne z naszego punktu widzenia pytania, a wszyscy nowi użytkownicy dostają pigułkę wiedzy, która pozwoli łatwo rozeznać się w podstawach modowania gry.

Jeśli macie jakieś pomysły co dodać czy co poprawić, to śmiało - piszcie w temacie.

 

Spis treści:

I. Co musisz mieć, by grać

II. Wersje gry

III. Jak ściągnąć moda?

IV. Pobieranie polonizacji

V. Instalacja modyfikacji

VI. Zmiana folderu zapisu stanu gry

VII. Usuwanie modyfikacji

VIII. Kopia gry

IX. Czyszczenie komputera

X. Dodatkowe informacje

 

CO MUSISZ MIEĆ, BY GRAĆ?

Oprócz legalnych wersji gry, modyfikacji i, jeśli chcecie grać po polsku, spolszczenia, potrzebujecie kilku programów, by cieszyć się bezproblemową rozgrywką. Niniejszy zestaw nie dotyczy tylko Stalkera; w wielu innych grach także znajduje zastosowanie. Zacznijmy jednak od podstaw, czyli:

 

WERSJI SYSTEMU

Nie chodzi tu o numerek Windowsa (Vista, XP, 7, itd), a jego architekturę. Podstawową różnicą pomiędzy nimi jest zarządzanie pamięcią RAM: systemy x86 obsługują tylko do 4GB.
Ze strony modów ma to o tyle znaczenie, że niektóre (jak OP-2) są pamięciożerne; 4GB to czasem za mało.

Aby sprawdzić swoją wersję systemu, na przykładzie Windows 7:

Spoiler

1sys.png

1. Wchodzimy w Menu Start i we wskazanym polu wpisujemy "Informacje o systemie".

2sys.png

2. W otwartym oknie szukamy linii wskazanej na screenie - to wersja Twojego systemu.

 

W zależności od posiadanej przez Ciebie, wybieraj właściwe wersje programów!

 

DIRECTX

Absolutna podstawa. Bez tego programu ciężko się gra nawet w systemowe gry :) Poradnik instalacji i sam program dostępny tu: https://support.microsoft.com/pl-pl/kb/179113

 

Microsoft Visual C++

Zbiór bibliotek niezbędny do uruchomienia niektórych modyfikacji. Prędzej czy później będziecie potrzebowali wszystkich, więc najlepiej mieć to z głowy jak najwcześniej.

Wykaz jest tu: https://stalkerteam.pl/topic/7018-problem-z-uruchomieniem-moda-brak-microsoft-visual-c/

Kopiując poszczególne nazwy do wyszukiwarki, znajdziecie właściwe paczki na stronach Microsoftu.

 

 

NET FRAMEWORK

Kolejne biblioteki, o które może upomnieć się Windows podczas gry.

Tutaj macie aktualną wersję: https://www.microsoft.com/pl-pl/download/details.aspx?id=30653
A to warto przeczytać i wiedzieć: https://msdn.microsoft.com/pl-pl/library/hh925568(v=vs.110).aspx

 

WERSJE GRY

 

Żadna z gier trylogii nie jest idealna i wymaga patchy przygotowanych przez twórców, które pobieramy osobno. Ich lista znajduje się poniżej w spoilerze:

Każda modyfikacja nakładana na grę wymaga z reguły innego patcha; dla Cienia Czarnobyla jest to najczęściej 1.0004 lub 1.0006, ale upewnijcie się, że macie właściwy przed instalacją moda. To ważne, ponieważ przy złym patchu wystąpią błędy krytyczne lub nie będzie dało się w ogóle grać!

 

MAM PATCHA 1.000X, A POTRZEBUJĘ INNEGO

 

Jeśli Twoja gra została zakupiona w wersji innej, niż jest wymagana, skorzystaj ze sposobu opisanego tutaj: https://stalkerteam.pl/topic/1972-degradacja-patcha-1006-na-1004/#entry20907 W większości przypadków działa. Jeśli nie, spytaj - pomożemy.

 

JAK ŚCIĄGNĄĆ MODA?

 

W temacie każdej modyfikacji znajdują się linki do różnych serwisów. Najczęściej jest to Yandex albo MEGA. Poniżej poradnik pobierania z obydwóch serwisów:

 

YANDEX

Spoiler

1. Klikamy w link.

janek 1.png
2. Na nowo otwartej stronie wybieramy "Save to Yandex.Disk.


3. Następnie "Sign in".

janek 2.png
4. Zakładamy konto - Yandex to bezpieczny serwis, z którego od dawna korzysta wielu forumowiczów, w tym ja. Nie zbiera danych, nie szpieguje nas i nie instaluje niechcianego oprogramowania.

janek 3.png
5. Na stronie rejestracji możecie wybrać "I don't have a mobile phone number", by nie podawać swojego numeru telefonu. Wtedy wybierzcie pytanie kontrolne, wpiszcie własną odpowiedź i przepiszcie kod, jaki pojawi się poniżej.

janek 4.png
6. Po rejestracji zostaniecie automatycznie przekierowani do swojego nowootwartego konta, a by pobrać moda, wystarczy kliknąć zaznaczoną na screenie ikonę.

JANEK AKTUALIZACJA1.png

7. Ważna informacja: pojemność Yandeksa wynosi 10GB. Po pobraniu modyfikacji na dysk, wracamy do serwisu i usuwamy pozycję.


MEGA

Spoiler

1. Klikamy w link.

mega 1.png
2. Wybieramy od razu opcję "Utwórz konto"; MEGA posiada obecnie limity. Po pobraniu 1GB będziecie musieli czekać. W przypadku takiego moda jak OP-2 pobranie całości potrwa wieczność.

mega 2.png
2. Uzupełniacie dane.
3. Logujecie się na wskazanego podczas rejestracji maila celem potwierdzenia. Wybieracie rodzaj konta; jeśli nie będziecie używać go do innych celów, to darmowe o pojemności 50 GB spokojnie wystarczy.

mega 3.png
4. Wracamy na stronę MEGA i wybieramy "Importuj na dysk".

mega 4.png
5. Na liście pozycji z prawej strony jest mała strzałka w dół - po kliknięciu wysuwa się menu, z którego wybieramy "Pobierz...", a następnie "Pobieranie standardowe". Następnie wybieramy ikonkę w lewym dolnym rogu, tak jak zaznaczone na screenie.

mega 5.png
6. Gotowe! Modyfikacja jest w trakcie pobierania.

mega 6.png

 

POBIERANIE POLONIZACJI

 

Większość spolszczeń jakie znajdziecie w naszym serwisie pochodzi od naszych tłumaczy. Nie znajdziecie ich nigdzie indziej, zatem jedynym wyjściem jest pobieranie z naszego serwera.

By to zrobić, musicie założyć konto na forum. Przed rejestracją pamiętajcie, by zapoznać się z regulaminem dostępnym pod tym adresem: https://stalkerteam.pl/guidelines/

 

INSTALACJA MODYFIKACJI

 

Spoiler

No dobrze, udało się pobrać, teraz czas na instalację. Zrobimy to na przykładzie moda "Zakamarki Prawdy" dla Cienia Czarnobyla. Odpalcie grę i zerknijcie w lewy dolny róg.

mod1.png

Moja wersja gry to 1.0004, a więc prawidłowa dla moda (informację o wersji gry wymaganej dla mod znajdziecie zawsze w jego temacie na forum). Jeśli u Was jest inaczej: zastosujcie degradację patcha z linka wyżej lub przeinstalujcie grę i wgrywajcie patche kolejno aż do właściwego.

mod2.png

Teraz otwieramy główny katalog gry (domyślnie C:\Program Files\THQ\S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl) i ze świeżo wypakowanego archiwum moda, kopiujemy folder "gamedata" oraz "bin" do głównego katalogu gry.

mod3.png

Następnie warto przejrzeć dodatki - w głównym temacie moda znajdziecie ich opis. Ja korzystam z panoramicznego monitora o proporcjach 16:10, więc z folderu "Adaptacja dla szerokoekranowych monitorów" wybieram "16:10" i kopiuję do katalogu gry, nadpisując pliki.

mod4.png

Następnie wypakowujemy spolszczenie i znajdujący się tam folder "gamedata" również kopiujemy do głównego katalogu gry i zgadzamy się na zamianę plików.

Jeśli w temacie moda nie napisano inaczej, to spolszczenie wgrywa się ZAWSZE na końcu, po wszelkich dodatkach!

W wypadku "Zakamarków Prawdy" czeka nas jeszcze instalacja fixa do spolszczenia - robimy to w ten sam sposób, czyli "gamedata" z folderu "spolszczenie fix" ląduje w głównym katalogu gry.

mod5.png

To już prawie koniec! Teraz odnajdujemy skrót do gry na pulpicie lub w menu start, klikamy na niego prawym przyciskiem myszy i wybieramy "Właściwości".

W polu "Element docelowy" dopisujemy -nointro. Ma to wyglądać tak:

mod6.png

mod7.png


Jeśli nie instalowaliście wcześniej żadnych modyfikacji, to w katalogu głównym Stalkera znajduje się plik "fsgame", który otworzyć można np. za pomocą systemowego Notatnika. Zaznaczoną linię modyfikujecie do postaci:

$game_data$           = true|    true|    $fs_root$|        gamedata\

Ma to wyglądać tak:

mod9.png


I voila, właśnie zainstalowaliście swoją pierwszą modyfikację! :) Przyjemnej gry!

mod8.png

 

PAMIĘTAJCIE: każda modyfikacja instaluje się inaczej. To, że pokazałem jeden sposób nie oznacza, że jest uniwersalny. W temacie moda ZAWSZE podany jest poprawny sposób instalacji i by uniknąć problemów, stosujcie się do niego bezwzględnie!

 

ZMIANA FOLDERU ZAPISU STANU GRY

 

Standardowo zapisane stany gry z całej trylogii znajdziecie w folderze "Dokumenty". Aby wprowadzić większy porządek i kontrolę nad nimi, proponujemy to zmienić. Jak? Nic prostszego:

Cień Czarnobyla:

Spoiler

1. Otwieramy za pomocą systemowego Notatnika plik "fsgame", znajdujący się w głównym katalogu gry (domyślnie C:\Program Files\THQ\S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl).

1zap.png

2. Wskazaną linię zmieniamy do żądanej postaci, zależnie od miejsca, w którym chcielibyśmy przechowywać zapisane gry. W moim wypadku będzie to po prostu pulpit i folder "Cień zapisy", ale możecie wskazać swoją lokalizację.

2zap.png

Dla Czystego Nieba i Zewu Prypeci wykonujemy analogiczne działania. Lokalizacja fsgame jest taka sama.

 

USUWANIE MODYFIKACJI

 

Teraz, kiedy skończyliście grać i chcecie zająć się kolejnym modem lub rozegrać po raz kolejny partyjkę "czystego" Stalkera, usuwacie folder "gamedata" z katalogu gry. W teorii jest to wszystko, co należy zrobić, ale w przypadku opisanych "Zakamarków Prawdy" oprócz kopiowania folderu "gamedata", zmodyfikowaliśmy folder "bin", dlatego zalecamy przeinstalowanie gry przed instalacją kolejnych modyfikacji.

Spoiler

lo1.png

1. Wchodzimy w Panel Sterowania i wybieramy opcję "Odinstaluj program".

lo2.png

2. Na liście programów odnajdujemy Stalkera - w tym wypadku Cień Czarnobyla - i klikamy przycisk "Odinstaluj".

 

 

KOPIA GRY

 

W większości przypadków po zakończeniu i usunięciu moda przyda się przeinstalowanie gry. W tym celu należy usunąć grę z dysku tak, jak opisałem powyżej, albo... przed instalacją modyfikacji zrobić kopię podstawy.

Opisany poniżej sposób nie jest trudny, ale jeśli masz problemy z działaniami opisanymi w poprzednich częściach poradnika, po prostu usuń grę, zainstaluj ją ponownie i dopiero wtedy wrzucaj następną modyfikację.

Spoiler

0.png

1. Wybieramy miejsce, w którym będzie nasza kopia gry. Dla mnie będzie to dysk D:. Tworzymy nowy folder o dowolnej nazwie - ja czasami gram w kilka modyfikacji jednocześnie, dlatego dla zachowania porządku nazwę go "Stalker Cień Czarnobyla Zakamarki Prawdy".

1.png

2. Ponownie wchodzimy do głównego katalogu gry i wszystkie pliki znajdujące się w nim, kopiujemy do utworzonego przed chwilą folderu.

3. Teraz instalujemy Zakamarki Prawdy tak samo, jak opisałem powyżej z tą różnicą, że pliki modyfikacji umieszczamy w folderze "Stalker Cień czarnobyla Zakamarki Prawdy".

2.png

4. Następnie wchodzimy do folderu "bin" skopiowanej gry, klikamy prawym przyciskiem myszy na plik XR_3DA i wybieramy "Utwórz skrót".

3.png

5. Możemy zmienić jego nazwę - ja wpisałem po prostu "Zakamarki Prawdy". By było wygodniej odpalać grę, przeniosłem skrót na pulpit, dodając jeszcze parametr -nointro o którym poczytacie wyżej.

 

W ten sposób mogę włączać moda z poziomu pulpitu, bez potrzeby grzebania w plikach :)

Podstawowa wersja gry pozostaje nienaruszona, a po skończonej przygodzie z modyfikacją możecie usunąć po prostu cały folder (w moim przypadku "Stalker Cień Czarnobyla Zakamarki Prawdy") oraz utworzony skrót.

 

CZYSZCZENIE KOMPUTERA

 

Po odinstalowaniu gry lub usunięciu jej kopii stworzonej opisanym powyżej sposobem, warto przeskanować dysk w poszukiwaniu błędów rejestru. Z mnóstwa istniejących programów polecam CCleaner, dostępny pod adresem: https://www.piriform.com/ccleaner

Darmowa wersja w zupełności wystarczy. Program jest intuicyjny i prosty w obsłudze.

 

DEFRAGMENTACJA DYSKU

Są ludzie, którzy wykonują defragmentację regularnie i tacy, którzy tego nie robią. Analogicznie: są tacy, których dyski żyją dłużej, gra im się lepiej i tacy, którzy mają gorzej. Wykonywanie defragmentacji przynajmniej raz na 6 miesięcy to podstawa. A kiedy Stalker zaczyna działać zauważalnie gorzej, to konieczność.

1de.png

W każdym systemie operacyjnym znajduje się narzędzie do defragmentacji. Wystarczy wejść w Menu Start i w polu "szukaj" wpisać "defragmentator". Program jest prosty, a jego obsługa nie powinna sprawić Wam trudności.

Na rynku istnieje też wiele zewnętrznych programów, zarówno płatnych jak darmowych, które z powodzeniem mogą zastąpić ten systemowy. Do najpopularniejszych zaliczają się:

Ashampoo Magical Defrag: https://www.ashampoo.com/pl/pln/pin/0244/system-software/magical-defrag-3
Auslogics Disc Defrag: http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/download/
Defraggler: https://www.piriform.com/defraggler

 

Uwaga: nie defragmentujemy dysków SSD!

 

DODATKOWE INFORMACJE

1. Każda modyfikacja ma swój temat na forum. Powyższa instrukcja instalacji jest tylko przykładowa i tyczy się konkretnej pozycji. Sprawdzajcie dokładnie informacje zawarte w tematach i stosujcie się do nich. W razie problemów - pytajcie.

2. Wiele modów może sprawić Wam trudność. Jeśli nie możecie poradzić sobie z przejściem jakiegoś fragmentu, zajrzyjcie do https://stalkerteam.pl/forum/377-poradniki/.

3. Czasem podczas rozgrywki zobaczycie pulpit, bo gra wyłączy się po krytycznym błędzie. Zajrzyjcie wtedy tutaj: https://stalkerteam.pl/topic/6615-poradnik-jak-sprawdzić-logi/#entry73102 i spytajcie nas o rozwiązanie, zamieszczając od razu odpowiedniego loga.

4. Z przyczyn technicznych większość modów nie obsługuje szybkiego zapisu; naprawić to można w ten sposób: https://stalkerteam.pl/topic/8007-save-pod-przyciskiem/

5. Może się zdarzyć, że błędy zmuszą Was do powtarzania fragmentu rozgrywki, więc by nie cofać się w rozgrywce za daleko, róbcie często "twarde" zapisy, przez menu.

6. Część modyfikacji jest w wersji repack (Op-2 czy OGSE), tzn. do działania nie wymagają nadpisywania plików podstawowej wersji gry.

7. Nie tylko w temacie konkretnego moda, ale na całym forum znajdziecie mnóstwo przydatnych informacji, które uczynią rozgrywkę mniej stresogenną. Wystarczy poszukać.

8. Jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z modami do Stalkera, nie rzucajcie się od razu na OP-2. To niesamowicie przyjemny, ale też stresogenny mod. Na początek sprawdźcie coś prostszego, jak mody Zaurusa.

Edytowane przez Sierioża

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cytat

6. Część modyfikacji jest w wersji repack (Op-2 czy OGSE), tzn. do działania nie wymagają nadpisywania plików podstawowej wersji gry.

Ja bym napisał, że nie wymagają posiadania gry ;) są to wersje samodzielne (lub prosto jak budowa cepa -> Repack zawiera w sobie grę wraz z modem)

Cytat

4. Z przyczyn technicznych większość modów nie obsługuje szybkiego zapisu; naprawić to można w ten sposób: https://stalkerteam.pl/topic/8007-save-pod-przyciskiem/

Szczerze, jeszcze się nie spotkałem z modem, który by nie obsługiwał szybkiego zapisu, ewentualnie psuł save-y nim robione. Ale jako zabezpieczenie w zwiazku z pytaniami punkt może być ;)

 

Cytat

5. Może się zdarzyć, że błędy zmuszą Was do powtarzania fragmentu rozgrywki, więc by nie cofać się w rozgrywce za daleko, róbcie często "twarde" zapisy, przez menu.

O to może być przydatne dla nowych, bo np na stalker.pl ostatnio ze 3 tematy z płaczem nie mam save-a, coś w stylu:

Cytat

Nie zrobiłem normalnego zapisu, autosave jest z przeszło roku świetlnego.

Ja tam zawsze staram się pomóc więc dołączyłem się do dyskusji -> " Przecież te wszystkie "nowe" asiory ;) to i w Solianki potrafią grać tylko na jednym quicksave-ie to co potem mają wczytywać ;) "

 

Edytowane przez tom3kb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 godzin temu, Sierioża napisał:

MAM PATCHA 1.000X, A POTRZEBUJĘ INNEGO

Jeśli Twoja gra została zakupiona w wersji innej, niż jest wymagana, skorzystaj ze sposobu opisanego tutaj: https://stalkerteam.pl/topic/1972-degradacja-patcha-1006-na-1004/#entry20907

Według mnie najlepszym sposobem degradacji patcha z 1.0006 na 1.0004 jest Sposób NR.2...by KOBAL. Sam go stosuję.

Dobra robota @Sierioża

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Niestety duża część problemów z instalacją przypada również na:

  • niestosowanie się do zaleceń właściwego sposobu instalacji moda;
  • instalowanie moda na "zanieczyszczoną" podstawkę (pliki z wcześniejszych modów, kolidujące z nowo zainstalowanym);
  • brak zainstalowanych wymaganych bibliotek oraz sterowników.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Cienie, mam wersję oryginalna - 1.0 oraz w trylogii 10004, jak mam coś do 10004 to nakładam pacza na 1.0 powyżej na 10004 np mam tzw. podstawki bazy najczęściej używane: 10004, 10005, 10006 oraz od roku 10007, planuję sobie założyć podstawkę bazę na 10008.

Pobieram moda, sprawdzam na jaką to podstawkę, robię kopie danej bazy - np. na 10005 jest mod to taką podstawkę kopiuje i w nią wciskam moda i gra oraz buczy, z polonizacjami to nie wiem co i jak bo mi one nie są potrzebne a co do w/w moich uwag to już je tu na forum kiedyś omawiałem.

Trylogia jest do pobrania na wielu rus forach za darmo tylko wystarczy ją pobrać i grać bez problemów w klimacie wylotu i podobnych zagrywek.

Cienie 10007 kiedyś z hobby rozkminialiśmy problem nowinki zwanej cieniami 10007:

(Napisano Czerwiec 2, 2015)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@vidkunsen, powinieneś wyraźnie napisać, że grasz na RUS wersjach Stalkera i wszystko co napisałeś dotyczy takich właśnie wersji.

Uniwersalny poradnik instalacji modyfikacji @Sierioży, jest dla początkujących graczy, chcących grać po polsku. 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Po poście Antona naszły mnie pomysły na dodatkowe podpunkty.

 

Po instalacji jakiejkolwiek części Stalkera wchodzimy do głównego folderu gry i robimy sobie folder np o nazwie Oryginalny folder bin ver XXX (gdzie XXX to wersja naszej gry) do tego folderu wklejamy kopię folderu bin.

Często mody oprócz gamedata mają jeszcze swój folder z plikami bin, po przejściu moda folder gamedata zawsze kasujemy, a w folderze bin mogą zostać nam jakieś pliki, które nie pozwolą na grę w inne mody.

Dzięki kopii oszczędzamy sobie nerwów i czasu bo nie trzeba w najgorszym wypadku instalować gry od nowa. Przechodzimy moda, wywalamy gamedata i bin, wrzucamy czystą kopię zapasową folderu bin z "Oryginalny folder bin ver XXX" i jesteśmy gotowi do nowej gry.

Ps. jest jeszcze metoda na granie na "kopiach gry" no ale legalnie kilku kopii gry na dysku się nie da zrobić, no i w sumie po co mieć zawalony dysk np 5 kopiami tej samej gry jak łatwiej jest zarząglować folderami modów i ewentualnie kopiami folderu bin.

 

Można też zrobić podpunkt z linkiem do bibliotek VC++ bo już były parę razy problemy z niektórymi modami przez ich brak. Na stronie M$ mamy ich cały zestaw.

https://support.microsoft.com/en-us/kb/2977003

Od razu mówię, że czasami mając np win 7 64 bit oprócz potrzebnej nam biblioteki dla systemu 64 bitowego i tak dodatkowo trzeba zainstalować taką samą wersję dla systemu 32 bitowego. Wiem z własnego doświadczenia.

 

Czasami może być potrzebny też Net Framework:

https://www.microsoft.com/pl-pl/download/details.aspx?id=30653

 

PS. Myślę, że jak @Sierioża przeczyta to jakoś sensownie te moje pomysły opisze i doda, jeśli uzna za pomocne ;)

Ps2. Co do info od V o patch-ach 1.0007, 1.0008 to to są jakieś nieoficjalne patche od community to na razie bym to olał, uzywane to jest raz na ruski rok.

 

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście że można zrobić downgrade to kolejny mit zaraz obok tego że niektóre mody nie działają na wersji po downgradzie. Edycja fsgame też jest zbędna.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Taki poradnik na pewno jest potrzebny, lecz niezbyt rozbudowany.

@Sierioża

1.Tę uwagę o nie wyrażania zgody na przenoszenie poradnika na inne fora, trzeba umieścić na samej górze, większą, pogrubioną i podkolorowaną czcionką. Teraz ginie w treści.

2. Przy pobieraniu z Yandeksa, należałoby dodać, że jego pojemność jest ograniczona do 10GB i po pobraniu moda i przeniesieniu na swój komputer, pobranie należy przenieść do kosza, a kosz opróżnić.

3. Posiadaczu Cienia Czarnobyla w wersji 1.0000 i 1.0004 jest niewielu. Przeważnie jest to wersja 1.0006 i uwaga @smox jest słuszna.

4. Uwypuklić trzeba informację, że bezwzględnie należy się stosować do instrukcji stawiania moda ze spolszczeniem, bo różni się od pozyskania wersji rosyjskiej. A samodzielne dokładanie "ulepszeń" do modów mogą robić doświadczeni gracze, gdyż niektóre z ulepszeń ze spolszczeniem nie współgrają.

5. Pokazać też zmianę w fsgame.ltx, pozwalającą na wykonywanie zapisów nie w Moich dokumentach, a w katalogu głównym gry z modem.

I jednak trzeba się stosować do wskazówek autorów moda, nie pozwalających na grę na degradowanych wersjach. Przykład mod Powrót. Tak Rosjanie jak i ja na zdegradowanej, moda nie skończyłem. Na niedegradowanej, problemów nie było.

I z uporem maniaka sugeruję stawianie modów na kopii gry, zrobionej na innym dysku, czy innej partycji niż systemowa. Podstawki traktować należy jak święte krowy.

Nowicjusz w stawianiu modów pogubi się w kopiach bin i reszty gry znajdujących się w tym samym katalogu, a szczególnie przy chęci posiadania naraz kilku modów na tę samą podstawkę.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No i chwilę mnie nie było, zrobił się bajzel :)

Dojdziemy zaraz do X stron dyskusji na ten temat, jak wspomniał właśnie @pacjent1972. Zamiast tego proponuję sukcesywnie poprawiać zawartość, aż do finalnej wersji. Potem temat zamknąć, względnie stworzyć nowy. Jeśli będzie lista pierdyliona postów, to prędzej czy później pojawią się sprzeczne informacje.

Pamiętajcie, że poradnik ma być dość prosty, a więc co za dużo... - @vidkunsen gra na wersjach RUS, a przeciętny zjadacz stalkerskiego chleba nie będzie się w to bawił; dlatego też nie ma słowa o patchu 1.0002, który o ile pamiętam stawia się tylko na RUS wersjach.

Na pewno będę musiał dodać poradnik usuwania modów; tamże wspomnę o instalacji na kopii gry. Ogólnie większość tego, o czym pisał @kondotier.

@tom3kb Właśnie nie chcę pisać, że nie wymagają posiadania kopii gry. To brzmi prawie jak: "hej, chodźcie, legalny pirat".

VC++ i Net Framework też się pojawi, bo to sprawia spore trudności.

Wersja z CDA też osobny akapit.

... a to wszystko już wkrótce, więc zostańcie z nami :) Za kilka godzin aktualizacja, będę się narzucał na SB.

 

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
9 minut temu, Sierioża napisał:

No i chwilę mnie nie było, zrobił się bajzel :)

Dojdziemy zaraz do X stron dyskusji na ten temat

No ale to nie problem ;) zresztą cytując

Cytat

Jeśli macie jakieś pomysły co dodać czy co poprawić, to śmiało - piszcie w temacie.

Na razie wrzucamy pomysły, jak już wszystko doprowadzisz do ostatecznej wersji to uderzasz do jakiegoś moderatora, on zamyka temat, wywala resztę postów, a zostawia tylko pierwszy pościk poradnika i masz wszystko pięknie, ładnie i przejrzyście.

Edytowane przez tom3kb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Problem który można potraktować jako apendyks dot pliku bin i innych gdyż czasem mod wymaga oprócz gamedaty dodania/zamiany/uzupełnienia pliku bin i innych np. exe etc.

1/ postawiony mod w wersji np. 10004

2/ tworzysz plik np cienie 10004 rus lub pol (np) AMK i wsadzasz do niego jako dwa niezależne podstawkę i moda

3/ tworzysz trzeci folder np. o nazwie: oryginalny plik bin, lub oryginalne pliki z podstawki

4/ wsadzasz do podstawki gamedatę, potem! zamieniasz, uzupełniasz lub zostawiasz oryginalny plik bin

5/ możesz już po wyprowadzeniu skrótu na pulpit z w/w podstawki exe lub exe z bin albo

5a/ po pkt 4 nakładasz pliki językowe z kraju którego język ci odpowiada np. Polski, Serbski, Czeski, Węgierski...

i po zastosowaniu pkt 5 uzupełnionego lub nie o pliki językowe odpalasz moda i grasz.

6/ czasem musisz nadpisać/dodać w uwagach w skrócie np. -nointro

7/ jak się mod znudzi itd/itp to wywalasz całego moda, wsadzasz z powrotem oryginalne pliki z podstawki i znów masz czystą wersję podstawki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

@portals Ja teoretycznie rozumiem, sposób nie taki zły; po prostu kopia oryginalnego binu nawet w tym samym folderze i zastąpienie nim zmodyfikowanego folderu... Tylko jakoś nie jestem przekonany co do tego, czy takie coś powinno znaleźć się w tak łopatologicznym poradniku. Bo dużo prościej stawiać podstawę na dwóch partycjach - jak to @kondotier mówi pierwszą traktować jak świętą krowę, a drugą modować. On tak gra od... ho ho i problemów nie zgłasza.

Przy okazji: robię listę co gdzie dodać i z tego poradnika wyjdzie niezła kobyła :) Ale to super, dlatego strzelajcie pomysłami. Tylko celnie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

YYYY gdzie widzicie trudność w tym, że tu robimy kopię tylko jednego folderu bin, a tam kopię wszystkich plików gry albo kilka kopii gry o_0 i to jest niby łatwiejsze ;) Przecież to w działaniu to samo, tam nie rusza całej gry, najwyżej później wywala całą kopię tutaj tylko ma wywalać folder bin i go zamieniać.

Jak ktoś nie umie robić tzw kopii bezpieczeństwa, podmieniać folderów, nadpisać plików itd i tego nie rozumie po przeczytaniu to lepiej niech nie siada w ogóle do modowanych gier ;)

 

A tak w ogóle nie chciałeś pisać o "samodzielnych modach" bo zalatuje piractwem, to teraz wytłumacz nowym jak mają robić kopię z oryginalnej wersji gry żeby działała ;)

To już lepiej napisać, po przejściu moda odinstaluj grę, wyrzuć pozostałe foldery do kosza i zainstaluj na czysto przed postawieniem następnego  moda ;)

Ewentualnie można zasugerować kilka metod ale ja wiem czy warto? Chociaż metod downgrade-u mamy kilka.

 

Coś za bardzo rozbudowany ten poradnik się może zrobić ale w sumie im więcej rzeczy wyjaśnia to chyba lepiej.

 

Edytowane przez tom3kb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
1 minutę temu, tom3kb napisał:

A tak w ogóle nie chciałeś pisać o "samodzielnych modach" bo zalatuje piractwem, to teraz wytłumacz nowym jak mają robić kopię z oryginalnej wersji gry żeby działała ;)

S'il vous plait: wystarczy podzielić dysk na dwie partycje, co jest i tak wskazane dla jego żywotności, bo instalując co popadnie na partycji systemowej, można sobie zrobić bezwiednie kuku.

"Świętą" kopię instalujesz na dysku C:, tę do modowania na D:. Zmodyfikujesz bin na D: i wrzucisz gamedatę, to po skończeniu zabawy z modem wyrzucasz gamedatę i bin, wklejasz ten z C:. To jest prostsze. Kopii z C: nie ruszasz, nie przenosisz, nie dotykasz plików, trzymasz jak jest. Kondotierowi działa, innym też zadziała. Kopia samego folderu jest okej - tak długo, jak nie spieprzysz czegoś w innych plikach i nie będzie skąd kopiować.

5 minut temu, tom3kb napisał:

Jak ktoś nie umie robić tzw kopii bezpieczeństwa, podmieniać folderów, nadpisać plików itd to lepiej niech nie siada w ogóle do modowanych gier ;)

Mój ojciec pogrywał w Cień Czarnobyla. Jak poleciłem mu mody Zaurusa, to nie wiedział gdzie ręce włożyć. Nie miał pojęcia o kopiach bezpieczeństwa ani przywracaniu dysku. To czyni go idiotą? Miał nie siadać do modowania? Poradnik ma być łopatologiczny, tj. tak dla idiotów, jak również dla ludzi którzy z różnych względów nie radzą sobie z podstawami. Nie wnikam czy ktoś jest opóźniony w rozwoju, ciężko chory, głupi, leniwy. Ma poradnik, ma z niego korzystać. Nie jest w stanie - wtedy jest problem, ale już nie nasz. Dlatego właśnie to ma być maksymalnie proste i przystępne. Dlatego masz screena z kopiowania, chociaż obecnie radzą sobie z tym kilkulatki.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Cytat

To czyni go idiotą

A ja o niczym takim nie pisałem.

Cytat

Jak ktoś nie umie robić tzw kopii bezpieczeństwa, podmieniać folderów, nadpisać plików itd i tego nie rozumie po przeczytaniu to lepiej niech nie siada w ogóle do modowanych gier

Czyli chodziło mi, że jak po przeczytaniu w poradniku tego nie zrozumie, a nie, że ktoś od razu jest idiotą. ;)

No to narobiłeś sobie trochę roboty z tym opisem.

Tak z ciekawości bo nie próbowałem, mam np Stalkera zainstalowanego z oryginalnej płytki powiedzmy w C:\Stalker, to da się drugi raz zainstalować np w D:\Stalker? A potem nie trzeba by coś robić z plikami, żeby np przy uruchamianiu odpalała ta gra "kopia" z D: a nie "święta krowa" z C: o to mi chodziło z tymi kopiami tak w skrócie.

Bo, że takie numery z Repackami Komy można robić, to żaden problem można sobie 100 kopii postawić i grać w 100 modów na raz.

Jeśli tutaj działa to tak samo to zwracam honor, tak samo prosta metoda wtedy.

 

Ps: chyba tak wiele się w modowaniu stalkera nie zmieniło przez ostatnie 10 lat, ja jak pierwszy raz zajrzałem do poradnika jak odpalać mody w stalkerze to wyglądał on mniej wiecej tak:

1. skopiuj do folderu gry foldery gamedata i ewentualnie bin jeśli mod go posiada

2. Zmiana w pliku fsgame.ltx linijkę $game_data$    = false|     true|  na:  $game_data$    = true|     true|.

3. uruchom grę

Zrozumienie zajmowało 0 sekund, czytasz i robisz, pamiętasz na całe życie.

I to było wszystko ;)

 

Na razie to jest dyskusja, piszemy sobie co jest łatwiejsze, co dodać, co zmienić żeby ludziom ułatwić życie, żeby nikt nie pomyślał, że kogoś tu się obraża itp. :)

 

Edytowane przez tom3kb

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×

Powiadomienie o plikach cookie

Używają strony akceptujesz regulamin Warunki użytkowania.

Społeczność
Discord